انصاری: بخش‌های حذف شده نامه احمد خمینی محرمانه بود

۲۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۸ کد : ۴۱۴۰ از دیگر رسانه‌ها
قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با صدور بیانیه‌ای به خبر افتراآمیز یک خبرگزاری درباره علت عدم انتشار بخش‌هایی از نامه یادگار حضرت امام به آیت‌الله پسندیده پاسخ داد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، متن کامل بیانیه به این شرح است.

 

 بسمه تعالی

 

در رابطه با عدم انتشار بخش‌هایی از نامه مرحوم یادگار امام به عموی مرحومشان حضرت آیت‌الله پسندیده ـ که در سال ۱۳۷۴ همراه با مجموعه‌ای از دیگر آثار ایشان انتشار یافته است - نکات زیر را یادآور می‌شویم:

 

۱ـ مناسب‌تر آن بود که بر طبق موازین قانون و اخلاق، خبرگزاری تسنیم که این مطلب را با تیتر و محتوایی افتراآمیز نسبت به مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام - که خود از برکات وجود یادگار امام می‌باشد ـ برجسته ساخته است ابتدا از این مؤسسه چگونگی امر را سؤال می‌کرد، تا در جنجالی بیهوده که ثمراتش را دیگران خواهند چید، وارد نشود.

 

۲ـ مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی درباره اصالت خدشه‌ناپذیر نامه مهم امام خمینی پیرامون نهضت آزادی بار‌ها با صدور بیانیه رسمی و گفت‌وگوهای تفصیلی مسئولین مؤسسه اعلام موضع کرده است و در زمان حیات یادگار امام و پس از آن در چند نوبت از کسانی که تهمت ناروای جعل به یادگار امین امام را در همین خصوص زده بودند نزد مراجع قضایی شکایت نموده و موضوع را تا صدور حکم پیگیری کرده و بر خدشه‌ناپذیری و اصالت نامه حضرت امام همواره تأکید داشته است، انتشار بخش‌های اصلی و غیرمحرمانه همین نامه یادگار امام به عموی بزرگوارشان در سال ۷۴ از سوی مؤسسه نیز این واقعیت را به روشنی گواهی می‌دهد.

 

۳ـ فرازهایی از نامه یادگار امام به آیت‌الله پسندیده که به صورت نقطه‌چین مشخص گردیده است حاوی نکاتی محرمانه بوده و می‌باشد. ضوابط عدم انتشار اسناد و یا مطالب محرمانه از زمان حیات حضرت امام و یادگار امام و پس از آن تا به امروز در مؤسسه رعایت شده و خواهد شد. مؤسسه آنچه را که اخیرا از سوی خبرگزاری مذکور و سایرین به عنوان فرازهای حذف شده این نامه انتشار داده‌اند را به رسمیت نمی‌شناسد. در روزهای گذشته برای برخی از بزرگان دلایل محرمانه بودن چند فراز حذف شده توضیح داده شده است و چنانچه نمایندگان محترم مجلس و یا نهادهای رسمی نظام آن را مطالبه نمایند، مؤسسه با کمال میل این دلایل را در اختیار ایشان خواهد گذاشت. آنچه که به لحاظ اخلاقی و رعایت مصالح، مایه تأسف و گلایه جدی است آنکه برخی مراکز خبری و سایت‌هایی که با تیترهای حساسیت‌برانگیز بر علیه مؤسسه این موضوع را پوشش داده‌اند وابسته به نهادهای ارزشمندی می‌باشند که خود از چگونگی امر و محرمانه بودن موضوع اطلاع دارند!

 

۴ـ حتی بر فرض آنکه پذیرفته شود که قسمت‌های حذف شده از این نامه‌‌ همان مطالبی است که ادعا شده است، هر خواننده منصفی به روشنی درمی‌یابد که درج و عدم درج این چند فراز هیچ تأثیری بر اصل و مضمون و محتوای مطالبی که در این نامه عینا منتشر شده است نداشته است.
 

۵ـ حذف فرازی از یک مطلب در حالی که جای آن به صورت نقطه‌چین مشخص گردیده است با هیچ تعریفی، تحریف تلقی نمی‌شود بلکه خود نشانه امانتداری در نقل است که مؤسسه در انتشار نامه مذکور دقیقا آن را رعایت کرده است. نکته با اهمیت دیگر آنکه توجه داشته باشیم که این موضوع مربوط به نامه شخص حضرت امام نمی‌باشد.

 

در پایان، همه عزیزان را به رعایت انصاف دعوت می‌کنیم و از کسانی که به سبب علاقه بی‌پایان به امام نسبت به نشر دقیق آثار حضرت امام حساسیت نشان می‌دهند تشکر کرده و از همه عزیزانی که در این‌گونه امور مورد مراجعه اصحاب رسانه‌ها و سایت‌ها قرار می‌گیرند استدعا داریم قبل از اعلام موضع، از برادرانشان در مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام موضوع را جویا شوند تا خدای ناکرده مصداق کریمه مبارکه نباشیم که می‌فرماید: وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً.

 

حمید انصاری

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س)

۲۷ اسفند ۱۳۹۲

کلید واژه ها: حمید انصاری احمد خمینی


نظر شما :