دولت احمدی‌نژاد، کاخ شمس پهلوی را هم فروخت!

۱۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۰۴:۰۳ کد : ۴۱۱۰ از دیگر رسانه‌ها
کاخ تاریخی مروارید در مهرشهر کرج سال ۸۶ توسط بنیاد مستضعفان به یک ارگان به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال فروخته شد و اکنون این نهاد قصد دارد تا در فضاهای اطراف آن ۷ هزار واحد مسکونی بسازد. این درحالی است که یکی از فعالان حقوقی و سیاسی مخالفت خود را با این اقدام غیرقانونی به سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، چند روز پیش محمود کاشانی از حقوقدانان کشور نامه‌ای را به رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس‌جمهور، دادستان کل کشور و وزیر راه و شهرسازی نوشت مبنی بر اینکه «با وجود ثبت ملی کاخ مروارید و زمین‌ها و باغ‌های وابسته به آن در فهرست آثار ملی و اعلام سازمان میراث فرهنگی به مقامات اداری استان مربوط، بنیاد مستضعفان و جانبازان شش دانگ عرصه و اعیانی‌های احداثی در این اثر تاریخی و میراث فرهنگی را که بر پایه قوانین لازم‌الاجرای کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی است در یکی از دفا‌تر اسناد رسمی بر پایه سند انتقال قطعی شماره ٣٠٨٣٨ مورخ ٢٧ اسفند ١٣٨۶ خورشیدی به یکی از دستگاه‌های دولتی به بهای ٧٠ میلیارد ریال فروخته و تسلیم کرده است. از آنجا که کاخ مروارید بر پایه سوابق مزبور از جمله اموال دولتی و آثار تاریخی است قابل انتقال نیست. بنابراین این معامله، غیر قانونی و بی‌اعتبار است و مورد معامله از سوی خریدار مزبور قابلیت تملّک نداشته است.

 

پیرو این معامله غیرقانونی، کمیسیون موسوم به ماده ۵ شهرستان کرج با درخواست خریدار در یک تصمیم غیرقانونی دیگر در سال ۹۱ تصمیم به تغییر کاربری زمین‌های محدوده کاخ مروارید از فضای سبز به مسکونی گرفته و اجازه ساخت ۷ هزار واحد مسکونی را در محدوده این ‌اثر ملی داده است. این صورت جلسه غیرقانونی به امضای استاندار، شهردار، قائم مقام وزیر و مدیرکل شهرسازی کرج و رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرج رسیده و به اصطلاح اکثریت لازم فراهم شده است ولی مدیرکل میراث فرهنگی کرج با آن مخالفت و از امضای آن خودداری کرده است.»

 

موضوع مطرح شده از سوی محمود کاشانی اگرچه به مدیریت زمان اسفندیار رحیم مشایی برمی‌گردد اما این کاخ سال پیش مجوز تغییر کاربری زمین‌های محدوده کاخ را گرفته است و اکنون این ارگان قصد دارد تا ۷ هزار واحد مسکونی را در عرصه و اعیان ثبت شده این کاخ تاریخی بسازد. این در حالی است که جدا از غیرقانونی بودن این معامله و ساخت‌و‌ساز در اطرافش، سازمان میراث فرهنگی مدت‌هاست که قصد تملک کاخ را دارد.

 

این موضوع را ابوالفضل عبیدی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز تایید کرد و گفت: این کاخ جزو املاک بنیاد مستضعفان بوده که در سال‌های گذشته به یک ارگان داده شد و این نهاد نیز با مصوباتی که گرفته برای ساخت‌و‌ساز اقدام کرده اما این طرح اکنون در کمیسیون عالی شهرسازی و معماری است. ما معتقدیم که این کاخ باید در تملک ما باشد مانند کاخ‌های سعدآباد و نیاوران.

 

وی ادامه داد: اگرچه اداره کل میراث فرهنگی استان البرز تنها سه سال است تشکیل شده اما از دو سال و نیم گذشته این موضوع را در دست پیگیری داریم. با این حال یک بار کمیسیون عالی معماری و شهرسازی تغییر کاربری مجموعه را تصویب کرده، آن زمان کمیسیون ماده ۵ به رقم مخالفت میراث فرهنگی آن را مصوب کرد و اما مدیرکل وقت میراث با این موضوع مخالف بود و مصوبه را امضا نکرد.

 

عبیدی، شرایط موجود کاخ مروارید را نامناسب دانست و افزود: اداره کل میراث فرهنگی البرز موظف است که از این بنا حفاظت کند برای این منظور اگر کل مجموعه کاخ مروارید در اختیار سازمان میراث فرهنگی باشد این امر بهتر انجام می‌شود. اما قرار است در بخش جنوبی آن ساخت‌و‌ساز شود و بخش دیگر شامل باغ‌ها در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

 

محمدرضا پوینده مدیرکل پیشین استان البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وضعیت نامناسب کاخ مروارید اظهار نگرانی کرده و از اعلام آمادگی میراث فرهنگی استان البرز برای تامین هزینه‌های مرمت کاخ مروارید خبر داده و گفته بود: متاسفانه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و قدیمی این شهر به علت عدم بازسازی و مرمت رو به خرابی است.

 

پیش از این مهدی حجت معاون سابق میراث فرهنگی کشور به همراه چند تن از مسئولان وزارت راه و استان البرز از این کاخ دیدن کرده بود. آن‌ها ارزیابی کرده بودند که بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی این مجموعه تاریخی نیاز است و ورود بخش خصوصی را می‌طلبد.

 

به نظر می‌رسد جدا از موضوع مرمت و نگهداری از این بنای تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی و غیرقانونی بودن دخل و تصرف در حریم آن، انتقال مالکیت این بنای تاریخی و یا حتی فروش آن باید زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام می‌گرفت به همین دلیل اکنون تعیین تکلیف شرایط به وجود آمده برای کاخ مروارید منتظر نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی است.

 

 

سابقه این کاخ

 

پیش از دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین‌آباد افشار تشکیل شده بود. شمس پهلوی، خواهر محمدرضا پهلوی شاه سابق ایران به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و کاخ مروارید محل زندگی او به دست بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. این کاخ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، ارم جهت استفاده شمس پهلوی احداث شد.

 

به گزارش سایت پویش، این بنا شامل فضاهای متعددی از جمله سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره می‌باشد. یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است.

 

بخش عمده لوازم موجود در این کاخ پس از انقلاب به یغما رفت و اداره آن تا مدتی بر عهده شیخ جعفر شجونی بود. این مجموعه تا چندی پیش به عنوان موزه و با نام مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده استفاده می‌شد. این اثر در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. در حال حاضر کاخ در اختیار یکی از نهادهای نظامی می‌باشد.

کلید واژه ها: شمس پهلوی


نظر شما :