غارت خانۀ کاشف‌السلطنه

۰۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۸ کد : ۴۰۷۹ تاریخ مصور
غارت خانۀ کاشف‌السلطنه
تاریخ ایرانی: خانهٔ محمد میرزا کاشف‌السلطنه نخستین واردکنندهٔ چای به ایران که به نام «پدر چای ایران» مشهور است، در حال غارت شدن است. کاشی‌کاری‌ها و ملحقات نفیس این خانه‌ در طول زمان، غارت شده است تا در آیندهٔ نزدیک، توسط مالک بنا تخریب شود. 
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دبیر کمیتهٔ پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران با اعلام این مطلب، گفت: این خانه تا قبل از انقلاب مصر، به‌صورت اجاره‌ای در اختیار دفتر حافظ منافع مصر در ایران بود؛ اما پس از انقلاب مصر، این بنا تخلیه و متروکه شد. براساس اطلاعات اهالی محل به‌ تازگی نیز با همکاری سرایدار یا مالک قبلی این بنا و با همدستی عتیقه‌فروشان محدودهٔ خیابان شریعتی و منطقهٔ شمیران، کاشی‌ها، در‌ها و پنجره‌های باارزش، آیینه‌کاری‌ها و هر شیء ارزشمند به‌کار رفته در این بنا به‌ وسیله تیشه و پتک کنده شده‌اند و به‌ نوعی این بنا در حال غارت شدن است. 
 
سجاد عسگری با انتقاد از ثبت نشدن این اثر تاریخی واقع در منطقهٔ شمیران توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی تهران متأسفانه این بنا را در فهرست آثار ملی کشور ثبت نکرده است. به همین دلیل نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که این بنا حتی در فهرست آثار ارزشمند واجد ثبت استان تهران نیز قرار داشته باشد! به‌دلیل این سهل‌انگاری و بی‌اطلاعی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران، در وضعیت کنونی واکنشی نسبت به غارت این بنا نشان داده نمی‌شود. این در حالی است که به گفته منابع محلی، کاشی‌ها و دیگر آثار ارزشمند این خانه اکنون در یکی از عتیقه‌فروشی‌های تهران در حال فروخته شدن است. 

کلید واژه ها: کاشف‌ السلطنه چای خانه های تاریخی


نظر شما :