تخریب تدریجی کاخ شاه در کیش

۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۸ کد : ۴۷۷۷ از دیگر رسانه‌ها
فکرش را بکنید یک روز که از خیابان ارک در حوالی بازار تهران رد می‌شوید، اتفاقی نگاهتان به کاخ گلستان بیفتد و ببینید که دور این کاخ قجری را فنس و زنجیر کشیده باشند و تبدیل کرده باشند به انبار و پارکینگ وزارت امور اقتصادی و دارایی! روی تخت طاووس پیراهن‌های کارگران افغانی پهن شده باشد و انبوه آشغال و زباله روی تالار آینه ناصرالدین شاه!

 

به گزارش پارسینه، کاخ محمدرضا پهلوی در جزیره کیش دقیقا چنین حال و هوایی دارد، کاخی با معماری منحصر به فرد که حالا دورش فنس کشیده شده و در حال پوسیدگی است و کمی اگر چشمتان تیزبین باشد و از لابلای فنس‌ها سرکی به داخلش بکشید، می‌بینید که تبدیل به نگه‌داری لوازم مستعمل هتل‌ها مثل یخچال و بوفه و محل خشک شدن لباس‌ها و... شده است!

 

کاخ الیت، کاخ زمستانی محمدرضا پهلوی، یادگار دوره سرازیر شدن دلارهای نفتی به اقتصاد ایران از اوایل دهه پنجاه شمسی است، نمادی از جاه‌طلبی و عجله شاه برای مدرنیزه کردن ایران، کاخی با معماری نیمه شرقی - نیمه غربی و نمادهایی به شکل اهرام مصر در کرانه شرقی جزیره کیش.

 

این کاخ در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محمدرضا پهلوی از ۱۳۵۰ تا پایان سلطنتش از اواخر اسفند تا چهاردهم فروردین در این کاخ به سر می‌برد، بسیاری از مقاطع مهم تاریخ انقلاب در این کاخ رقم خورده است، کاخی که با نظارت اسدالله علم- وزیر دربار و یار غار شاه - ساخته شد، در خاطرات علم که با عنوان «گفتگوهای من و شاه» منتشر شده، آمده است که وقتی علم بنا به یک سنت قدیمی سند این کاخ را برای شاه برد، محمدرضا از روی غرور و تبختر کاغذ سند را با ناراحتی کناری انداخت و خطاب به علم گفته بود: کل ایران مال من است تو برای من سند کاخ کیش را می‌آوری؟! علم هم طبق معمول عذرخواهی می‌کند و به تدبیر و تیزبینی شاهنشاه آریامهر (!) درود می‌فرستد!

 

کاخ کیش همانقدر مال ملت ایران است که کاخ نیاوران، سعدآباد و گلستان، همانقدر مال مردم است که همه خیابان‌های شهر! اما چرا این کاخ که هیچ کس قاعدتا نباید در «بیت‌المال» بودنش شک کند، به این وضعیت اسفناک گرفتار شده؟! در کیش که ویترین گردشگری ایران است، چرا باید این کاخ مخروبه شود؟ ارزش و جذابیت آن از پارک دلفین‌ها (!) برای گردشگران خارجی و داخلی کمتر است؟!

 

در لابلای خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری که آبادانی و ساخت و ساز در کیش از دوره او اوج گرفت، نکته جالبی درباره کاخ الیت وجود دارد. هاشمی در هفتم بهمن ۶۸ خاطرات دیدارش از کاخ شاه در کیش را چنین روایت می‌کند:

 کمی در ساحل دریا مقابل اقامتگاه قدم زدم. مهدی توضیحاتی درباره ساحل کیش می‌داد. به کاخ شاه رسیدیم. متصدی پروژه اصلاح کاخ که آن را برای دفتر تجارت بین‌الملل اجاره کرده، توضیحاتی داد. گفت ۶۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند و ماهی ۱۲ میلیون تومان به سازمان عمران کیش اجاره می‌دهد و امید دارد که سود خوبی هم ببرد.

 

اما در سال ۱۳۶۹ این قرارداد مورد بازنگری قرار گرفت و مدت آن به ۲۱ سال افزایش یافت.

 

با عدم اجرای تعهدات شرکت یاد شده و بروز اختلاف، داوری این دعوا در سال ۱۳۷۸ بدون رعایت اصل ۱۲۹ قانون اساسی (لزوم اخذ مصوبه هیات وزیران و اطلاع مجلس در خصوص ارجاع دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی به داوری) به سه تن از وکلای منتخب طرفین واگذار شد که بر اساس رای آنان، کاخ به شرکت یاد شده تحویل گردد که به جهت اهمیت و ارزش تاریخی کاخ و نیاز به نگهداری و بهره‌برداری بقیه از آن، در سال ۱۳۸۳ (۶ سال قبل از انقضاء مدت اجاره) موضوع تخلیه و تحویل آن به شرکت مذکور مطرح و در یک اقدام ناباورانه چندین هکتار از مرغوب‌ترین اراضی جزیره کیش تحت عنوان تها‌تر (ما به ازاء تخلیه و تحویل کاخ) به شرکت مذکور واگذار شد.

 

آنطور که سایت اصولگرای الف خبر داده بود بعد از چالش‌های متعدد حقوقی نهایتا در سال ۸۶ مقرر شد شرکت مزبور مبلغی حدود ۹۰ میلیارد ریال از مبالغ فوق به سازمان منطقه آزاد کیش مسترد گردد.

 

اما نتیجه نهایی همه این دعواهای حقوقی عجیب و جالب این است که کاخ هنوز ویرانه است، در حال پوسیدگی و ویرانی کامل!

کاخ شاه در کیش
فنس کشیدن ظاهرا تنها اقدام برای محافظت این بنای تاریخی است! 

 کیش
 آثار ویرانی و تخریب بر اثر رطوبت و عدم رسیدگی به خوبی در دیوارهای بیرونی کاخ قابل مشاهده است
 
مجسمه‌های دموده (!) و متعلق به دهه‌های پیش برای دوران بازنشستگی جای بهتری از در ورودی کاخ پیدا نکرده‌اند! 

کیش
 
کاخ در حال ویرانی
عکاس پارسینه با سختی فراوان توانست با بالا گرفتن دوربین از فنس‌ها این عکس‌ها را ثبت کند
 
جزیزه کیش
 
کاخ مخروبه شاه در کیش
 
کیش
 
مواد شوینده و لباس‌های مستعمل جلوی در اصلی کاخ رها شده‌اند
 

 
مکانی که می‌تواند روزانه پذیرای صدها گردشگر داخلی و خارجی باشد، به این وضع افتاده است
 

 

بقایای یک دستگاه تهویه در گوشه جنوبی کاخ
 

 

 


سکوی مخصوص قایق تفریحی که امروز لاشه یک جک اسکی روی آن قرار داده شده است
 
انبوه زباله در نزدیکترین فاصله به کاخ
 


 
 

کلید واژه ها: کاخ شاه


نظر شما :