قاضی الشامی: مدرکی برای شهادت امام موسی صدر نداریم

۰۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۸ کد : ۴۶۳۷ از دیگر رسانه‌ها
دبیر کمیته رسمی پیگیری پرونده ربودن امام موسی صدر گفت: با توجه به اینکه امام موسی صدر یک شخصیت بین‌المللی و مهم است، باید تمام تلاشمان را برای پیدا کردن او انجام دهیم.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن الشامی که صبح سه‌شنبه در یک کنفرانس ویدئو با خبرنگاران ایرانی صحبت کرده و وضعیت پیگیری ربودن امام موسی صدر را شرح می‌داد، از تمام مسوولان، دیپلمات‌ها و رسانه‌های ایرانی که توانایی کمک به حل پرونده این ربایش را دارند درخواست همکاری کرد.

 

او با بیان اینکه کمیته پیگیری پرونده ربوده شدن امام موسی صدر پس از سقوط معمر قذافی تأسیس شد، خاطرنشان کرد: پس از سقوط قذافی متوجه شدیم که آن‌ها در پرونده ربایش امام موسی صدر دست داشتند بنابراین شورای وزیران لبنان به دستور نخست‌وزیر این کشور کمیته‌ای برای پیگیری این مسأله ترتیب داد و نکته قابل توجه در رابطه با این پرونده این است که نخست‌وزیر لبنان به وزیر امور خارجه این کشور دستور داد تا خود ریاست این کمیته را بر عهده گرفته و به همراه یک قاضی، شماری از دیپلمات‌ها لبنانی و تعدادی از مسوولان این کشور با تمام توان خود به این پرونده رسیدگی کنند.

 

وی درباره نقش خانواده امام موسی صدر و حیطه فعالیت‌های کمیته پیگیری ربودن امام موسی صدر، خاطرنشان کرد: خانواده ایشان جایگاه مهمی در پیگیری این پرونده دارند ولی مسأله مهم این است که هم خانواده و هم کمیته پیگیری تأکید بسیاری دارند تا پرونده به صورت رسمی و قانونی پیگیری شود.

 

دبیر کمیته رسمی پیگیری ربودن امام موسی صدر با اشاره به فعالیت‌های این کمیته گفت: این کمیته از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد و از‌‌ همان ابتدا امور را بر این اساس پایه‌ریزی کرد که مسائل را به صورت عاطفی، جریانی و یا سیاسی دنبال نکنند. همچنین این کمیته اساس کار خود را بر این قرار داد که پرونده موسی صدر را بر اساس ربایش بنا کند. چرا که هنوز دلیلی برای فوت شدن ایشان ارائه نشده است؛ همچنین باید اضافه کرد که اگر امام زنده بودند ایشان را تا امروز آورده بودیم ولی از طرف دیگر دلیلی هم برای فوت ایشان نداریم.

 

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در رابطه با همکاری‌های ایران با این کمیته خاطرنشان کرد: واقعیت این است که من به عنوان دبیر کمیته رسمی پیگیری این پرونده زمانی که به لیبی سفر می‌کردیم تلاش بسیاری برای دیدار با دو سفیر ایران که به نوبت در این کشور فعالیت می‌کردند انجام می‌دادم ولی متأسفانه از آنجا که تنها رابط ما با ایران همین سفیران بودند پس از بسته شدن سفارت ایران در لیبی ما رابطه دیگری با ایران نداشتیم.

 

وی ادامه داد:‌ من از جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کنم از آنجایی که آن‌ها هم در به ثمر رسیدن پرونده ربایش امام موسی صدر منافعی دارند به این کمیته برای پیگیری بیشتر و بهتر این پرونده کمک کنند.

 

الشامی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ سؤال دیگری در رابطه با یادداشت توافقی که میان لیبی و لبنان برای پیگیری پرونده امام موسی صدر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: پس از دو سال تلاش نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، نماینده ویژه‌ای در رأس هیأتی به لیبی سفر کرد که ما هم به عنوان مسوولان کمیته او را همراهی کردیم و طی همین سفر بود که یادداشتی برای رسیدگی به وضعیت امام موسی صدر میان لیبی و لبنان صورت گرفت تا از این طریق همکاری‌های دو کشور در این زمینه افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در مورد این یادداشت این است که طرف لیبیایی مسوولیت ربوده شدن امام موسی صدر را بر عهده گرفت زیرا این ربایش در زمان معمر قذافی صورت گرفته است. بر همین اساس در یادداشت مذکور به هماهنگ کننده قضایی لبنان هم اجازه داده شد تا در تمام مراحل این پرونده حضور و مشارکت داشته باشند.

 

دبیر کمیته رسمی پیگیری ربودن امام موسی صدر با اشاره به اینکه اسرائیل و تمام کسانی که نمی‌خواهند مسلمانان با یکدیگر متحد باشند از گروگان گرفته شدن امام موسی صدر خوشحال هستند، افزود: ما نمی‌توانیم اسرائیل و یا کشوری را در این گروگانگیری متهم کنیم ولی این را می‌دانیم که قطعا دشمنان مسلمانان از این گروگانگیری خرسند خواهند بود.

 

او ادامه داد: در شرایطی که اندیشه‌های افراطی و تندروی‌ها در جهان شکل گرفته است شاهد گروگان‌ گرفته شدن فردی هستیم که تمام مبارزاتش را معطوف به گسترش افراطی‌گری کرده بود. متأسفانه نمی‌توانم بگویم چه کسانی مشوق ربایش امام موسی صدر هستند ولی همه می‌دانیم که چه کسانی از این امر خرسند شده‌اند. علاوه بر این اگر سایر کشور‌ها را بر این امر مقصر اعلام کنیم در حقیقت قذافی را تبرئه کرده‌ایم.

 

الشامی در رابطه با تلاش برای جلب کمک‌های بین‌المللی گفت: ما به جز اسرائیل از همه درخواست کرده‌ایم همچنین از نخبگان‌، ‌دیپلمات‌ها و بسیاری از مسوولان لبنانی هم درخواست کمک کرده‌ایم و در حال حاضر هم بسیاری از این افراد در کمیته ما فعال هستند.

 

دبیر کمیته رسمی پیگیری ربودن امام موسی صدر در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا رسانه‌ها و افکار عمومی را در جریان روند پیگیری پرونده امام موسی صدر قرار نمی‌دهید، خاطرنشان کرد: در پرونده‌های جنایی و امنیتی تا مسأله‌ای محرز نشود اجازه صحبت در رابطه با آن را نداریم به همین دلیل کمیته ترجیح می‌دهد که در رابطه با پرونده امام موسی صدر هم مسائل را رسانه‌ای نکند هر چند از آنجا که ما در دولت لبنان و کمیته توانایی‌های محدودی داریم تلاش می‌کنیم تا افراد و کسانی که می‌توانند موثر باشند با ما همکاری کنند.

 

او در پاسخ به این سؤال که آخرین خبرهایی که از امام موسی صدر به دست آورده‌اید مربوط به چه زمانی می‌شود، گفت: آخرین خبر‌ها مربوط به رد تمام شایعات، در مورد کشته‌ شدن امام موسی صدر و دو تن از افرادی است که با او ربوده شده‌اند.

 

الشامی با اظهار نارضایتی از روند رسیدگی به پرونده ربایش امام موسی صدر تأکید کرد: برخی می‌گویند کمیته پیگیری ربودن امام موسی صدر به اطلاعات محرمانه‌ای دست یافته که آن‌ها را منتشر نمی‌کند ولی متأسفانه دست‌یافته‌های ما مربوط به ربایش امام موسی است و اطلاعات بیشتری در این زمینه نداریم چرا که در ایران و لبنان کمک‌های کافی به ما صورت نگرفته است و در رابطه با اینکه چرا هنوز پرونده امام موسی صدر را به دادگاه لاهه نفرستاده‌ایم باید بگویم که متأسفانه وضعیت داخلی لیبی بسیار متشنج است و امکان پیگیری‌های بیشتر در این کشور را نداریم. علاوه بر این وضعیت امنیتی داخل لبنان و مسائل مرزی این کشور هم به ما اجازه نمی‌دهد تا از طریق لبنان به سایر کشور‌ها فشار بیاوریم که همکاری‌های بیشتری را در رابطه با حل این پرونده با ما انجام دهند.

 

وی در رابطه با کشف جسدی در سال ۲۰۱۲ که آن را متعلق به امام موسی صدر می‌دانستند، توضیح داد: در آن سال به ما گفته شد شخصی از زندان خصوصی در لیبی به زندان دیگری در‌‌ همان کشور منتقل شده که قد بلند بوده و زبان عربی را به طور فصیح صحبت می‌کرده و ما نیز از آنجا که به خانواده صدر قول داده بودیم تمام احتمالات را دنبال کنیم برای چندمین بار به لیبی سفر کردیم و متوجه شدیم که این جسد متعلق به وزیر امور خارجه اسبق لیبی بوده و قذافی آن را ربوده و پس از آنکه از بیماری دیابت درگذشت سال‌ها آن را درون یک یخچال در زندان نگه داشته بود.

 

وی ادامه داد: پس از سرنگونی دولت قذافی این جسد در یک گور دسته‌جمعی به خاک سپرده شده بود ولی ما پس از نبش قبر و انجام آزمایش‌های گوناگون هویت جسد را شناسایی کرده و متوجه شدیم که این فرد امام موسی صدر نبوده است.

 

دبیر کمیته رسمی پیگیری ربودن امام موسی صدر در پایان با درخواست از جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های بیشتر در زمینه پیگیری پرونده امام موسی صدر، گفت: از آنجا که امام موسی صدر برای همه ما بسیار ارزشمند است تقاضا می‌کنیم تا برای پیشبرد فعالیت‌های کمیته همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند.

کلید واژه ها: امام موسی صدر


نظر شما :