خاطره روحانی از شهید بهشتی: می‌خواست از سمت قضایی استعفا بدهد

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۵ کد : ۴۴۲۴ از دیگر رسانه‌ها
رئیس‌جمهور گفت: ملت ایران و دولت مبنا و احساسش این است که در کشور، یک قوه قضائیه بیشتر نداریم. ما یک قوه قضائیه در کاخ دادگستری نداریم و یک قوه قضائیه دیگر در خیابان. ما یک قوه قضائیه داریم و دولت و ملت از آن حمایت می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی صبح امروز (شنبه) در همایش قوه قضائیه که با حضور رؤسای سه قوه برگزار شد، با تاکید بر استقلال قوه قضائیه و قضات، اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند به قاضی فشار بیاورد. هیچ گروه فشاری حق ندارد به دادگاه و قاضی فشار وارد کند؛ نه به قاضی و نه حتی به کادر اداری.

 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود نیز با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت آن و همچنین ادای احترام به همه تلاشگرانی که در این قوه فعالیت می‌کنند، گفت: برای همه آن‌ها آرزوی توفیق بیشتر برای خدمت به مردم، احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت داریم.

 

روحانی افزود: درود می‌فرستیم به روان پاک معمار قوه قضائیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و همچنین همه همرزمان و یارانشان و سایر شهدای قوه قضائیه. بی‌تردید شهید بهشتی یک نمونه روشن و بارز از یک مدیریت پخته، آگاه و توأم با سعه‌صدر، صبر و استقامت بود.

 

وی با بیان اینکه «شهید بهشتی هم از حوزه علمیه قم بهره گرفته بود و هم از علوم و دانش‌های به روز و مکاتب فلسفی و فکری غرب بهره‌برداری کرده بود و دارای فکر و اندیشه بلندی بود»، گفت: شهید بهشتی در تمام مراحل زندگی خود خدمات کم‌نظیر و گاه بی‌نظیری داشته است. تأسیس مدارس در حوزه علمیه قم در چارچوب نظم جدید و آشنایی طلاب و دانش‌پژوهان حوزه علمیه با علوم و دانش روز، نشان از تفکر عمیق و مدیریت صحیح آن مرد بزرگ دارد و امروز صدها مدیر در دستگاه قضایی، در مجلس، قوه مجریه و سایر بخش‌ها حضور و فعالیت دارند که یا از شاگردان مستقیم ایشان بودند یا در مدارسی درس خوانده‌اند که ایشان طراحش بوده است.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه آشنایی خود با شهید بهشتی اظهار کرد: من از سال ۱۳۴۰ با این مرد بزرگ از نزدیک آشنا بودم. ایشان خوب فکر می‌کرد و می‌اندیشید و عادلانه تصمیم می‌گرفت، مصمم بود و هراسی نداشت و همه وجودش و حتی آبرویش را برای انقلاب و نظام در کف اخلاص گذاشت.

 

روحانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از شهید بهشتی پرداخت و گفت: در اوایل تیرماه ۱۳۶۰ آخرین چهارشنبه حیات ایشان و قبل از اینکه در روز یکشنبه به شهادت برسند، من در کاخ دادگستری خدمت ایشان بودم و در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کردیم. ایشان در آن جلسه به من گفتند که من مدتی قبل خدمت امام رفته بودم و می‌خواستم از ایشان اجازه بگیرم که از سمت قضایی خود استعفا بدهم. در تلاش بودم که تصمیم خود را به ایشان بیان کنم ولی در مقدمه بحث، گویی امام احساس کردند که من می‌خواهم چه چیزی را بیان کنم. در بیرون از خانه امام تعدادی از مردم تجمع کرده بودند و می‌گفتند درود بر خمینی. امام خطاب به من گفتند که اگر همه این مردم به جای درود، بگویند مرگ بر فلانی، برای من تفاوتی ندارد. مرحوم شهید بهشتی نقل کردند وقتی امام این سخن را گفتند، من پیشنهادم را در دلم پس گرفتم و مطرح نکردم.

 

وی ادامه داد: اگر ملتی، بزرگانی و مدیرانی به این نقطه رسیدند که درود و مرگ، فریاد موافق و فریاد مخالف در راه صحیح، درست و منطقی آن‌ها تأثیرگذار نباشد آن وقت ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به راحتی بار مسئولیت را بر دوش بگیریم و ترور شخصیت را به راحتی تحمل کنیم.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به ترور شخصیت دکتر بهشتی گفت: در آن زمان کمتر مسجد و دانشگاهی بود که برویم و بخواهیم از شهید بهشتی تعریف کنیم و عده‌ای در برخی جوامع یا در برخی از مواقع اکثریتی با آن مخالفت نکنند و علیه او سخن نگویند اما او به راه خود ادامه داد. متأسفانه بعد از گذشت سالیان دراز، بداخلاقانی که فکر می‌کنند راه پیشرفت آن‌ها، بد حرف زدن، مسائل را واژگونه مطرح کردن و به اتهام و درشت‌گویی افتخار کردن است و حتی برخی آن‌ها را انقلابی پنداشتن، هنوز هم در جامعه ما وجود دارند.

 

روحانی با بیان اینکه بهشتی و یارانش شهید شدند اما این وظیفه همچنان بر دوش ما باقی است که راه او را ادامه دهیم، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود ادامه داد: افراطی‌گری و خشونت به عنوان بالاترین خطر برای اخلاق، مدیریت صحیح، دستیابی به اهداف، امنیت و ثبات بوده و هست. شما می‌بینید که افراط و خشونت در منطقه، در لبنان، سوریه، افغانستان و دیگر نقاط در منطقه و جهان چه می‌کند.

 

وی با تاکید بر اینکه «راه، راه عدالت، اعتدال و میانه‌روی است»، تصریح کرد: راه اجرای صحیح و پیروی درست از سیره، روش و راه نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

 

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: شهید بهشتی از میان رفت اما قوه قضائیه‌ای آبرومند، اسلامی و قانونی از خود به یادگار گذاشت. امروز ما دارای قوانینی مترقی، قانون اساسی مترقی و دادگاه و داوری‌هایی هستیم که در چارچوب معیارهای اسلامی و حتی قوانین و مقرراتی قابل قبول و مدرن در سطح دنیا این داوری‌ها انجام می‌شود.

 

روحانی خاطرنشان کرد: کاری بس سخت و سنگین بر دوش قضات کشور و همه‌ کسانی است که در عدل‌گستری و دادگستری مشغول کار و تلاش هستند. همه می‌دانیم چه کار سخت، حساس و سنگینی است اما در عین حال مؤثر و تأثیرگذار است.

کلید واژه ها: حسن روحانی آیت الله بهشتی


نظر شما :