سفارت سابق روسیه؛ انبار نخاله‌ها

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۹ کد : ۴۳۵۴ تاریخ مصور
سفارت سابق روسیه؛ انبار نخاله‌ها
تاریخ ایرانی: تهران‌گردی‌های رئیس شورای شهر تهران که تا امروز به یافتن برخی از میراث فرهنگی رو به تخریب پایتخت انجامیده، حالا توجه‌ها را به وضعیت اسفبار ساختمان سابق سفارت روسیه جلب کرده است. ساختمانی در کوچه‌ پس‌ کوچه‌های بازار قدیم تهران، جایی نزدیک باقی‌مانده‌های حصار طهماسبی، که به آن باغ «ایلچی» می‌گویند. مکانی که یادآور بخشی از تاریخ ایران و مبارزۀ مردم با نفوذ و تسلط بیگانگان است. 
 
احمد مسجدجامعی پس از بازدید از ویرانه‌های این ساختمان از محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی خواسته است تا اقدامی مناسب برای حفاظت از این بنای تاریخی انجام شود. 
 
سفارت سابق روسیه امروز خانه‌ باغی پر از نخاله‌های ساختمانی و کفش‌های سفیدی است که نشان می‌دهد در طول سال‌های گذشته از این سفارتخانه به عنوان «انبار کفش» استفاده می‌شده است. این خانه همچنین شامل ستون‌ها، دیوار‌ها، شومینه‌ها و گچ‌بری‌های از بین رفته است که در مجموع، ارزشمند بودن بنا را ثابت می‌کنند. 
 
در زمان جنگ میان ایران و روسیه (جنگی که پس از آن، قسمت‌هایی از ایران در قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای جدا شدند) برخی ایرانیان، همسران گرجی و روس‌تبار داشتند و آن زمان، سفیر وقت روسیه دستور داد تا ایرانیان، همسران خود را به سفارت روسیه تحویل دهند. این دستور، مردم را خشمگین کرد و موجب شد تا پس از تجمع در مسجدجامع تهران، به داخل سفارت روسیه (خانه - باغ ایلچی) بروند و پس از اشغال سفارت، همهٔ کارکنان و سفیر روسیه (گریبایدوف) را بکشند. 
 
حالا این خانه‌ باغ توان ایستادن ندارد، همسایه‌ها و مالکش نیز به‌ نظر نمی‌رسد ‌تمایلی برای حفاظت از آن داشته باشند. از سوی دیگر، هنوز اقدامی برای ثبت این خانه‌ باغ ارزشمند از نظر تاریخی و همچنین نقشی که در مبارزات مردم تهران داشته، انجام نشده است. 
 
رئیس شورای شهر تهران در جریان بازدید اخیر، با بیان اینکه «سفارت سابق روسیه ظرفیت تبدیل شدن به موزهٔ سیاسی را دارد»، گفت: «این بنا از نظر تاریخچهٔ دیپلماسی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. بهتر است وزارت امور خارجه این بنا را بخرد و سازمان میراث فرهنگی نیز مرمت و بازسازی این عمارت را برعهده گیرد. ضمن آنکه درختان کهن‌سال محوطه باید حفظ شوند.»
 
آنچه می‌بینید گزارشی تصویری است که حمید فروتن، عکاس خبرگزاری ایسنا از این خانه تهیه کرده است.

کلید واژه ها: سفارت روسیه باغ ایلچی


نظر شما :