خبرنگار صدا و سیما: دفن فرای برای ایران فرصت تبلیغاتی است

۲۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۹ کد : ۴۲۲۶ از دیگر رسانه‌ها
خبرنگار ایرانی گفت‌و‌گوکننده با ریچارد فرای می‌گوید که دفن شدن وی در اصفهان یک فرصت تبلیغاتی مناسب برای ایران است.

 

مرتضی غرقی خبرنگار واحد مرکزی خبر که چند سال قبل گفت‌و‌گویی را با ریچارد فرای در آمریکا انجام داده است در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره حاشیه‌های به وجود آمده در خصوص دفن وی در اصفهان، افزود: اجرایی شدن این درخواست نشان‌دهنده این است که به وصیت کسی عمل کردیم که علاقمند به ایران است و از طرفی نشان می‌دهد این آزادی در ایران وجود دارد که دیگر ادیانی که علاقمند به این فرهنگ هستند، بتوانند در ایران دفن شوند.

 

ریچارد فرای، استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد و استاد ایران‌شناسی بود که هفتم فروردین ۹۳ در ۹۴ سالگی در شهر واترتان ایالت ماساچوست درگذشت. وصیت وی برای دفن شدنش در اصفهان حاشیه‌های فراوانی را موجب شده است. برخی از نمایندگان اصفهان با جاسوس خواندن وی، از رئیس‌جمهور خواسته‌اند اجازه دفن وی در اصفهان را ندهد.

 

اما غرقی می‌گوید در سالهایی که چهره منفی از جمهوری اسلامی ایران در غرب گسترش یافته بود، او تنها فردی بود که از مواضع ایران دفاع و از کشور ما یک چهره مثبت ارائه می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه آنچه سبب گفت‌و‌گو با فرای شد دیدگاه‌های او درباره ملت ایران و فرهنگ بود، خاطرنشان کرد: فرای در مصاحبه نسبت به سنت و فرهنگ ایران و حتی تشیع مواضع مثبتی داشت. او ایران را به خوبی می‌شناخت. به همین دلیل من احساس می‌کردم با یک ایرانی صحبت می‌کنم.

 

غرقی ادامه داد: شاید یکی از دلایل وصیتش برای دفن شدن در اصفهان این است که یک احساس غرابت خاصی با فرهنگ ایرانی می‌کند و اگر این وصیت عملی شود حتی می‌تواند یک فرصت تبلیغاتی خوب برای کشور باشد که یک فرد با دین متفاوت، بخواهد او را در ایران دفن کنند. قاعدتا این درخواست باید به دلیل ویژگی‌های مثبت فرهنگ ایرانی باشد.

 

خبرنگار سابق واحد مرکزی خبر در آمریکا درباره اینکه گفته می‌شود فرای تنها به ایران باستان علاقمند بوده نه فرهنگ ایران، گفت: درخواستش برای دفنش در اصفهان در دوره حاکمیت حکومت اسلامی است. معتقدم او دیدگاه‌هایش درباره جمهوری اسلامی هم مثبت بود و اینکه عنوان کنیم که او تنها به ایران باستان علاقه داشته است، تفکیک منطقی نیست.

کلید واژه ها: ریچارد فرای مرتضی غرقی


نظر شما :