نوه مدرس: به جای خانه مدرس، خانه نصیرالدوله را خریدند

۰۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۷ کد : ۲۸۰ از دیگر رسانه‌ها
سعیده سیداختیاری: خانه تاریخی مدرس، نماد استقلال ایران، در ابتدای کوچه‌ای به همین نام سال‌هاست که خاک بی‌توجهی متولیان را می‌خورد. آخرین تلاش مجلسیان هم که مدرس را الگوی خود می‌دانند، پس از پیگیری و تذکرکتبی آنها در سال 1386 به رئیس جمهور، در هیاهوی خانه ملت گم شد و امروز با گذشت چند سال این خانه حتی از حافظه نمایندگان نیز پاک شده‌است.

           

خانه‌های تاریخی مشروطه در پایتخت، با نام شهید مدرس گره خورده است اما از این خانه تاریخی و آن همه هیاهو و شور و جنبش در خانه‌ای که نقطه آغاز مشروطه بود، حالا کلبه مخروبه‌ای به جا مانده که اثرات گذر ایام روز به روز چهره آن را فرسوده‌تر کرده است.

 

قول مساعد سازمان میراث فرهنگی برای ثبت این خانه تاریخی و خرید آن پس از اشتباه در خرید خانه نصیرالدوله به جای خانه مدرس! هم از سال 82 تا به امروز همچنان به نتیجه نرسیده و این ماجرا فرسوده شدن این خانه را در گذر زمان سرعت داده است.

 

«جلال کتابچی»، مالک فعلی خانه مدرس که بر اساس اسناد و نوشته‌های موجود، این خانه را متعلق به مدرس دانسته و در حال حاضر از این مکان به عنوان انبار کتاب استفاده می کند بهCHN گفت: «سازمان میراث فرهنگی چند سال است که پاسخ درستی به ما نمی‌دهد و نه اجازه نوسازی و تخریب این خانه را می‌دهد و نه آن را از ما می‌خرد.»

 

وی با بیان اینکه خرید این خانه حدود 2 میلیارد تومان هزینه داد، افزود:«تا کنون بارها برای مشخص شدن تکلیف این خانه به شهرداری و میراث فرهنگی مراجعه کردیم ولی هر بار جواب نامشخص به ما داده‌اند. در حالی که ما تا به حال چندین میلیون تومان با هزینه شخصی صرف مرمت این خانه کرده ایم.»

 

وی با اشاره به اینکه خانه مجاور خانه مدرس که مخروبه شده و توسط شهرداری در حال بازسازی است، باعث آسیب به این خانه شده است افزود: «دو سال پیش شهرداری خانه کناری را خریده و می‌خواهد آن را تبدیل به خانه فرهنگ کند. اما ساخت و سازهای این ساختمان علاوه بر اینکه در حریم تاریخی انجام شده، به بخشی از شیروانی یکی از اتاق‌ها که به عنوان انبار کتاب استفاده می‌شود نیز آسیب وارد کرده است.»

 

کتابچی وجود خانه مجاور را که به خانه "پیرپور" شهرت داشته و در حال حاضر به ساختمان شهرداری تبدیل شده است را سند دیگری برای اثبات اینکه خانه فعلی متعلق به مدرس است دانست و خاطر نشان کرد: «در سند خانه پیرپور به محدوده خانه مدرس اشاره شده و آمده که خانه پیرپور از یه حد به خانه میرزا تقی تبریزیان و از یه حد به خانه مدرس می‌رسد که منظور آن همین خانه فعلی است که سازمان در مورد قطعیت تعلق آن به مدرس شک دارد.»

 

تعلل و ابراز عدم اطمینان از سوی سازمان میراث فرهنگی نسبت به خانه مدرس در حالی است که خود سازمان میراث فرهنگی اسناد مربوط به این خانه را از طریق دفتر اسناد رسمی جمع‌آوری کرده و در کتابچه‌ای تصاویر آنها را چاپ کرده است.

 

در بخشی از این اسناد آمده است که: "سند مالکیت 6 دانگ یک باغ و خانه با نمره 2022 و ذیل ثبت 9010 صفحه 422 از آقای سید عبدالباقی مدرس(فرزند شهید مدرس) به سید احمد کتابچی(مالک فعلی خانه مدرس و پدر خانواده کتابچی) منتقل شد."

 

 

نوه شهید مدرس: سازمان میراث فرهنگی رد پای اشتباه خود را از خانه نصیرالدوله پاک کرد

 

علی مدرسی نوه شهید مدرس که گواه زنده تاریخ برای اثبات خانه حقیقی مدرس است و علاقه زیادی به مشخص شدن قضیه خانه مدرس دارد، در این مورد گفت: «من سال‌ها در این خانه زندگی کرده‌ام و اتاق‌های خانه را که مدرس در آن از مهمانانش پذیرایی کرده به یاد دارم. این خانه همان خانه واقعی مدرس است که سازمان به اشتباه خانه نصیر الدوله را به جای آن خرید.»

 

نوه شهید مدرس با بیان ویژگی خانه مدرس افزود: «خانه مدرس طاق نمای هلالی نداشت از این رو گفته می‌شود وقتی خانه نصیرالدوله را به جای خانه مدرس خریدند برای اینکه راه را گم کند آن طاق نمای خانه نصیرالدوله را خراب کردند.»

 

وی ادامه داد: «اگر سازمان میراث فرهنگی آن خانه را بخرد و بخواهد آن را تبدیل به موزه کند می‌توانم وسایل و لوازم بسیاری که مربوط به ایشان است به این موزه هدیه کنم اما متاسفانه این خانه در حال تخریب شدن است.»

 

 

نمایندگان مجلس: قضیه خانه مدرس چیست؟!

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مدرس را الگوی خود دانسته و او را نماد استقلال ایران می دانند از سرنوشت خانه تاریخی وی بی خبر بوده و اطلاعی از سر انجام آن نداشتند.

 

"سید محمد جواد ابطحی"، نماینده خمینی شهر و عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره به CHN گفت: «تا آنجایی که من اطلاع دارم خانه مدرس اشتباهی خریداری شده بود و اینکه حالا خانه واقعی در کجاست و چه سرنوشتی پیدا کرده اطلاعی ندارم.»

 

وی افزود: «اگر سازمان میراث فرهنگی اشتباه کرده باید پاسخگو بوده و تلاش کند تا اشتباه خود را جبران کند. نمایندگان مجلس نیز آمادگی این موضوع را دارند که از سازمان حمایت کنند.»

 

ابطحی با اشاره به اینکه مدرس حق بزرگی به گردن ما داشته و استقلال ایران مدیون تلاش‌های ایشان است تاکید کرد:«آثار بزرگان مذهبی، مراجع و علما میراث فرهنگی ما است و باید حفظ شود و هر نوع بی‌مبالاتی در آن آینده ما را بی‌هویت می‌کند.»

 

 

وضعیت خانه مدرس را پی گیری می‌کنیم

 

ابطحی با اشاره به اینکه این مسئله باید توسط رئیس جمهور پیگیری شود افزود: «با توجه به حساسیت‌های سیاسی روی وظایف سازمان میراث فرهنگی، پیگیری این مسئله زمانی مفید واقع می‌شود که شخص رئیس جمهور این مسئله را پیگیری کند. اما در جلسه کمیسیون فرهنگی وضعیت خانه مدرس را پیگیری می‌کنیم.»

 

«حسن ملک محمدی»، نماینده دامغان در گفت و گو با CHN گفت: «اینکه چرا سازمان میراث فرهنگی خانه مدرس را نخریده و اینکه چگونه می‌شود مکان جدید را خریداری کرد اطلاعی ندارم اما حتما این قضیه را در کمیسیون فرهنگی مطرح می‌کنم.»

 

ابطحی درباره بودجه در نظر گرفته شده از طرف مجلس برای خرید خانه مدرس گفت: «ما تنها در 5 درصد بودجه می‌توانیم دخالت کنیم. برای خرید خانه مدرس نیز مبلغ پیشنهادی باید در برنامه بودجه سال 90 گنجانده شود. از این رو سازمان میراث فرهنگی می‌تواند تا برنامه این بودجه بسته نشده هر چه سریع‌تر اقدام کند.»

 

خانه تاریخی مدرس مدت زمان زیادی در صف پر پیچ و خم تعلل و ابهامات سازمان متولی برای مشخص شدن واقعیت خانه فعلی به نام مدرس و ثبت آن تا خرید خانه و تصویب بودجه مجلس مانده است و با توجه به اینکه این ساختمان تاریخی و قدیمی بدون مرمت و بازسازی زودتر به زوال خود نزدیک می شود، اگر تصمیم جدی برای آن گرفته نشود باید نام این خانه را در کنار نام صاحب آن در تاریخ جستجو کرد.

 

 

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

 

 

کلید واژه ها: خانه مدرس


نظر شما :