پشت پرده پیامک‌های تخریبی علیه شریعتی به روایت زیباکلام

۳۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۵ کد : ۲۳۰۴ از دیگر رسانه‌ها
مخالفان انقلاب اسلامی بغض و کینه‌شان را نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی به صورت توهین به مرحوم شریعتی نشان می‌دهند.

 

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آریا درباره ترویج پیامک‌های تخریبی علیه دکتر شریعتی می‌گوید: اگر بخواهیم بگوییم پیامک‌های تخریب از سوی مخالفان مرحوم دکتر شریعتی صورت می‌گیرد باید این مخالفان را به چند گروه تقسیم کرد. البته لزوما نمی‌توان گفت که این افراد پیامک‌ها را منتشر می‌کنند. اما بهتر است این مساله بررسی شود که اساسا چه کسانی با شریعتی مخالفت دارند.

 

وی درباره مخالفان دکتر شریعتی می‌افزاید: یک گروه کسانی هستند که از اساس با انقلاب اسلامی مخالف هستند یا اگر هم در گذشته موافق جمهوری اسلامی بوده‌اند به خاطر بسیاری از مشکلات و مسائل و تحولاتی که ظرف این سه دهه گذشته به وجود آمده امروزه مخالف انقلاب اسلامی شده‌اند. به هر حال کسانی که مخالف انقلاب اسلامی هستند یعنی چه کسانی که از اول مخالف بودند یا افرادی که بعدا مخالف انقلاب اسلامی شدند مرحوم شریعتی را برای به وجود آمدن انقلاب اسلامی مقصر می‌دانند و معتقدند ایشان در پیدایش این انقلاب نقش و تاثیر داشته است.

 

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: درباره گروه دوم که مخالف مرحوم شریعتی هستند می‌توان گفت این‌ها کسانی هستند که نگاه‌شان به اسلام و تشیع با نگاه مرحوم دکتر شریعتی همسانی پیدا نمی‌کند و سازگار نیست. در واقع دکتر شریعتی خیلی سنگ روحانیت را به سینه نمی‌زد و معتقد بود امر شریعت و تشیع قائم به وجود نهادی به نام روحانیت نیست و بدون روحانیت هم می‌شود اسلام و تشیع را داشت که این مساله موجب شد تا نقدهای زیادی نسبت به شریعتی صورت گیرد. البته در زمان رژیم شاه بسیاری از روحانیون که طرفدار امام خمینی (ره) بودند کاملا از مرحوم شریعتی پشتیبانی می‌کردند مثل مرحوم آیت‌الله منتظری، مرحوم آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حتی شهید بهشتی از دکتر شریعتی حمایت می‌کردند. وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مرحوم شریعتی منتقدین خیلی جدی در میان حوزویان داشت.

 

زیباکلام تصریح کرد: گروه دیگری که می‌شود تصور کرد مخالفین شریعتی کسانی هستند که خیلی علیه اهل سنتند و توهین می‌کنند به خلفا و تابعین رسول‌الله، در واقع این‌ها نیز مخالف شریعتی هستند زیرا ادبیات سیاسی شریعتی وحدت‌بخش بین اهل سنت و تشیع بود. در دوران انقلاب و سال‌های نخست انقلاب کم نبودند جوانان و خصوصا دانشجویان سنی که در دانشگاه‌ها درس می‌خواندند و طرفدار مرحوم دکتر شریعتی بودند و یا کم نبودند چهر‌ه‌ها و شخصیت‌های مذهبی در کردستان که طرفدار تفکر، آراء و عقاید شریعتی بودند بنابراین کسانی که خیلی ضد تسنن هستند همیشه با شریعتی مشکل داشتند و حتی بنده به خاطر دارم که در سال‌های اول انقلاب به طعنه به دکتر شریعتی «علی سنی» می‌گفتند و این به واسطه این بود که ایشان خیلی مخالف سب صحابه صدیق و خلفای راشدین بود.

 

استاد دانشگاه تهران تاکید می‌کند: در واقع ارسال این پیامک‌ها گویایی این است که این‌ها مخالفین مرحوم شریعتی هستند البته این سخن به این معنا نیست که این مخالفین این کار را انجام می‌دهند لذا ممکن است این پیامک‌ها از سوی کسانی باشند که مخالفین دین و اسلام هستند و چون نگرانند که اگر به مقدسات دیگر دین و تشیع توهین کنند ممکن است با مشکلی مواجه شوند و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به این مساله پی ببرند و آن‌ها را شناسایی و محاکمه کنند از این رو یک هدف نرم‌تر و آسان‌تری را به اسم شریعتی انتخاب می‌کنند و شروع می‌کنند احساسات و عواطف ضد مذهبی‌شان را علیه شریعتی به نمایش بگذارند چون می‌دانند که اگر به شریعتی توهین شود حکومت خیلی به آن‌ها سخت نمی‌گیرد بنابراین بغض و کینه‌شان را نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی به صورت توهین به مرحوم شریعتی نشان می‌دهند.

 

زیباکلام اظهار می‌دارد: البته نسبت به این مساله می‌شود دو رویکرد داشت اول اینکه کسانی که نسبت به شریعتی حمله می‌کنند و به ایشان توهین می‌کنند اگر مقصودشان شریعتی نیست بلکه مقصود آن‌ها اسلام و انقلاب است در مقابل این گروه خیلی نمی‌شود کاری کرد زیرا مقصود آن‌ها اسلام و تخطئه نقشی است که مرحوم شریعتی در بیداری اسلامی که منجر به پیدایش انقلاب اسلامی شد لذا بغض و کینه خود را نسبت به انقلاب اسلامی با توهین به دکتر شریعتی نشان می‌دهند، بنابراین شما هر قدر که درباره شریعتی کار کنید به جایی نمی‌رسید چون دعوا بر سر شریعتی نیست و فقط یک بهانه است، دعوای آن‌ها بر سر ارزش‌ها و چیزهای دیگری است، در واقع آن‌ها به شریعتی حمله‌ور می‌شوند تا به چیزهای دیگری دست بیایند لذا همان طور که اشاره کردم در این وضعیت کار زیادی نمی‌شود انجام داد چون آن‌ها می‌خواهند با فرهنگی که موجب به وجود آمدن انقلاب اسلامی شد حمله کنند.

 

وی ادامه می‌دهد: البته حالت دیگری هم وجود دارد و آن این است که ما تصور کنیم کسانی که علیه مرحوم شریعتی این اقدامات را انجام می‌دهند بغض و کینه نسبت به خود شریعتی دارند که در این صورت باید نسبت به شناساندن تفکر شریعتی در دانشگاه‌ها و در جاهای مختلف بیشتر کار کرد و سمینار و همایش‌های بیشتری گذاشت و در آن عنوان کرد سوءتفاهم‌هایی که درباره شریعتی وجود دارد به دلیل نگاه مثبت ایشان به اهل سنت و نگاه نه چندان مثبتش به روحانیت است که البته باید درباره آن توضیح داده شود تا این سوءتفاهم‌ها برطرف شود.

 

این استاد دانشگاه در عین حال تاکید می‌کند: نمی‌شود برای حل این مساله کار زیادی کرد زیرا اگر نسبت به این مساله خیلی حساسیت نشان دهیم دامنه گسترده‌تر و بدتری پیدا خواهد کرد و مخالفین مرحوم شریعتی فکر می‌کنند با ارسال این پیامک‌های تخریبی در رسیدن به هدفشان موفق شده‌اند لذا به عقیده من بهترین راه حل این است که هیچ واکنشی نشان نداد. اگر قرار است واکنشی نشان داده شود فقط می‌تواند در حد قانون باشد و مدعی‌العموم و دادستان، مساله توهین به شریعتی را پیگیری کنند که منشاء این پیامک‌ها از کجاست. از سوی دیگر افرادی از طرف مرحوم شریعتی نیز می‌توانند اقامه دعوی کنند و به دادستانی اعلام جرم کنند و خواهان پیگیری این مساله باشند که البته در این صورت مساله پیچیده می‌شود زیرا شریعتی جزء معصومین و مقدسین نیست از این رو نمی‌توان ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها را به استناد هیچ قانونی محاکمه کرد.

 

وی می‌افزاید: باید در نظر داشت که درباره شخصیت‌هایی مثل مرحوم بازرگان یا مصدق نیز سخنانی گفته می‌شود مثل اینکه عنوان می‌کنند مرحوم بازرگان آمریکایی بوده و با آمریکایی‌ها دست داشته و یا درباره افرادی که سال‌ها مبارزه کرده‌اند و به زندان افتادند در حالی که نسل‌هایی از جوانان کشور را با اسلام و فرهنگ اسلامی و... آشنا کردند ولی به راحتی به آن‌ها لیبرال، آمریکایی و وابسته گفته می‌شود.

 

زیباکلام تصریح می‌کند: به عقیده بنده فرهنگ سیاسی جامعه ما بیمار است که اینگونه با افراد و شخصیت‌ها برخورد می‌کند از سوی دیگر نمی‌شود مرتب علیه توهین‌کنندگان به شخصیت‌ها اعلام جرم کرد. در واقع من به فرهنگ‌سازی هم اعتقادی ندارم زیرا اگر می‌شد فرهنگ‌سازی کرد در خیلی از زمینه‌ها جمهوری اسلامی می‌توانست در حالی که رسانه‌ها و مراکز آموزشی را در اختیار دارد موفق باشد در حالی که تاکنون نتوانسته در فرهنگ‌سازی موفق باشد. البته باید یادآور شوم که مسئولین در سخنرانی‌ها می‌توانند توهین به شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی را به عنوان یک عمل مذموم و زشت محکوم کنند.

 

این استاد دانشگاه درباره نقش اپراتورهای موجود در جامعه مثل همراه اول و ایرانسل در گسترش این پیامک‌ها نیز می‌گوید: علی رغم شعارهایی که در زمینه اقتصاد اسلامی، توحیدی و اقتصاد بر‌تر اسلامی که ضد سرمایه‌داری است داده‌ایم می‌بینیم بسیاری از کارهایی که در ایران برای پول در آوردن انجام می‌شود در قلب نیویورک و لندن که قلب سرمایه‌داری است خیلی پسندیده و اخلاقی نیست اما در ایران به راحتی این اقدامات صورت می‌گیرد.

 

توضیح آریا: لازم به ذکر است پیش از این نیز موج تبلیغاتی سنگینی علیه آیت‌الله جنتی توسط پیامک‌های هجو‌آمیز به وجود آمد که اپراتورهای موبایل فقط منافع ارسال جوک‌ها را درو کردند و هیچ اقدامی صورت نگرفت؛ نتیجه آن ارسال طنزهای تفرقه‌آمیز ضد ملی و قومیتی و حتی طنز نسبت به مقدسات دینی در سطح گسترده است.

کلید واژه ها: شریعتی زیباکلام


نظر شما :