سرلشکر قاسم سلیمانی: از صحبت درباره مدیریت جنگ پرهیز می‌شود/ جبهه دکان و کلک نبود

۰۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۴۴۸ از دیگر رسانه‌ها
در مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای وحدت، از خانواده شهید شوشتری، شهید کاظمی، شهید محمدزاده و تعداد دیگری از شهدای ترور در منطقه سیستان و بلوچستان با اهدای لوح تجلیل شد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این مراسم سردار سرلشکر قاسم سلیمانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس طی سخنانی از شهردار تهران به خاطر شناساندن شهدا به مردم تهران و برگزاری مراسم‌های مختلف با نام شهدا تشکر کرد.

 

سرلشکر سلیمانی در ادامه به نقش‌آفرینی مهم فرماندهان بزرگ دفاع مقدس در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: چیزی که از آن دوران برای ملت ما در تاریخ ماندگار خواهد شد هم تأثیر اساسی بر الگوهای رفتاری و اخلاقی مردم و هم تأثیرات نظامی و بازدارندگی آن است و این، به دلیل پیروزی یک ارتش بر یک ارتش دیگر نیست همچنانکه ما امروز آن را در بین همه ارتش‌های پیروز می‌بینیم که هیچ یک از این‌ها در حرکت‌های نظامی خود نتوانستند الگوی رفتاری، دینی و مذهبی خودشان باشند.

 

وی با اشاره به حضور نیروهای ارتش آمریکا و دیگر نیروهای غربی در کشورهایی مانند عراق و افغانستان گفت: امروز نمی‌توانید معنویت مسیحیت و اخلاق مسیحی متدین را در رفتار نیروهای ارتش امریکا حس کنید و هیچ مسیحی معتقدی هم نمی‌تواند خود را متعلق به این رفتار بداند و به آن افتخار کند. کمتر جنگی اتفاق می‌افتد که در بین نیروهای نظامی و ارتش آن بتوان نماد اخلاقی و رفتاری یک ملت حضور داشته باشد. آن هم نه نماد و اخلاق و رفتار یک ملت که در درون کوچه و بازار و خیابان قرار دارد بلکه اخلاق و رفتاری که در نهاد جامعه نهفته است. بنابراین در طول تاریخ، جنگ‌هایی مانند دفاع مقدس را بسیار کم داریم که توانسته است یک تصویر رفتاری و اخلاقی از مذهب و دین را به شکل کامل ارائه کند و نمونه‌های آن هم غزوات صدر اسلام است که پیامبر (ص) نمونه بروز اخلاق و تأثیر الگوهای رفتاری و دینی است.

 

وی ادامه داد: در جریان واقعه کربلا نیز کسی به جلوه‌های نظامی توجه زیادی نمی‌کند اما همین جنگ کوچک در طول تاریخ ماندگار شده است و ملت ما را هم در امروز و هم در فردا متأثر می‌کند. این حالات و رفتار است که قلب‌ها را به سمت خود مجذوب کرده است و جنگ‌هایی که نماد یک مذهب بشوند نادر هستند.

 

سرلشکر سلیمانی اظهار کرد: جنگ تحمیلی که ما آن را به عنوان دفاع مقدس می‌شناسیم تقدیس آن به خاطر دفاعی بودن و فرهنگ حاکم بر آن بود. دفاع مقدس نماد چنین تصوری از فرهنگ و مذهب بود که اخلاق و رفتار حاکم بر مذهب در آن جریان داشت. امروز اگر بخواهیم مسلمان حقیقی را بشناسیم و الگوهای حقیقی زنده را ببینیم جدای از بزرگان دین و ائمه معصومین (ع)، باید به صحنه جنگ هشت ساله نگاه کنیم که صحنه پرتأثیر و تابناکی برای صد‌ها سال تاریخ این ملت است و دفاع مقدس برای صد‌ها سال آینده، تمام اسطوره‌ها، رفتار‌ها و عرفان‌های حقیقی را برای ملت ما ارائه کرده است.

 

وی با بیان اینکه سرنگونی طاغوت و تحقق اسلامیت به جمهوریت اسلامی از ویژگی‌های جنگ بود که هر دو این عنوان‌ها رسالت انقلاب اسلامی بوده است، افزود: همه چیزهایی که در جنگ شکل گرفت ناب بود. جبهه دکان و کلک نبود، عرفان و اخلاقش حقیقی بود. بسیاری از عواملی که در جنگ تحمیلی تأثیرگذار بودند از بزرگان جبهه و جنگ بیان شده‌ است اما تفاوت‌هایی در میزان تأثیرگذاری آن‌ها وجود دارد که یکی از این عوامل، مدیریت جنگ توسط شهیدانی مانند سردار شهید شوشتری عارف و اسلام‌شناس عملی و حقیقی بود که منشأ تحول در جامعه ما شد.

 

سرلشکر سلیمانی ادامه داد: وقتی صحبت از مدیریت جنگ می‌شود همه از صحبت کردن راجع به آن فرار می‌کنیم و معمولا از سخن گفتن در رابطه با آن پرهیز می‌شود، دلیل این پرهیز از سخن گفتن در رابطه با مدیریت جنگ تصویر بدی است که در جامعه از رییس و مرئوس در بین آحاد جامعه وجود دارد در حالی که در زمان جنگ صحبت از درجه، ‌رتبه و جایگاه نبود و کلمات متداولی که امروز بر زبان جاری می‌شود وجود نداشت و همه از پسوند و پیشوندی عادی مثل برادر استفاده می‌کردند و نهایتش اگر کسی هم مثل شهید همت به مکه رفته بود او را با نام حاجی می‌شناختند.

 

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس بیان کرد: خواهش می‌کنم زمانی که صحبت از مدیریت جنگ می‌کنیم دو موضوع را فاکتور بگیریم. اولا خودمان را که هنوز زنده‌ایم را در نظر بگیریم و به کسانی هم که شهید شده‌اند احترام بگذاریم.

 

سرلشکر سلیمانی با بیان اینکه یکی از کم ابهام‌ترین موضوعات مطرح شده در جنگ، «مدیریت جنگ» بود، افزود: نباید زود به بحث‌های بی‌خودی که در رابطه با مدیریت جنگ و معمولا در سالگرد دفاع مقدس از طرف برخی مطرح می‌شود توجه کرد چرا که جنگ از اهواز به آن طرف چیزی جز تکلیف نبود و نگاه آن تنها به امام (ره) بود.

 

وی در همین رابطه با اشاره به خاطره‌ای از زمان تصرف شهر مهران توسط ارتش بعث عراق گفت: وقتی دشمن به شهر مهران حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد و امام (ره) از این مساله آگاهی پیدا کردند ایشان شهر مهران را در اذهان رزمندگان و مردم به تهران تبدیل کرد و در جمع فرماندهان فرمودند به رزمندگان بگویید که مهران را پس بگیرند اما وقتی که در جریان بازپس‌گیری شهر مهران از دشمن رزمندگان با مشکل مواجه شدند و امام از این مساله باخبر شدند امام بار دیگر به رزمندگان امر کردند که مهران باید آزاد شود و این امر تحقق پیدا کرد. این در حالی بود که تا آن زمان به دلیل وجود سیاست‌های بزرگ در جنگ کسی به عملیات‌های کوچک مانند عملیات آزادسازی مهران توجه چندانی نمی‌کرد.

 

فرمانده لشکر۴۱ ثارالله در دفاع مقدس یادآور شد: در دوران دفاع مقدس بحث‌های انحرافی که امروز در سالگردهای عملیات‌های مختلف و دوران دفاع مقدس در رابطه با جنگ مطرح می‌شود جایی نداشت و در جبهه کسی از من سؤال نمی‌کرد که کیستم؟ اهل کجا هستم؟ سوادم چیست؟ پدر و مادرم کیست و این مسئله از زیر تا بالای سطوح مختلف جبهه وجود داشت. تنها چیزی که مدنظر بود تکلیف، قداست، ناب بودن در عرفان و اخلاق بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دوران جنگ، همه رزمندگان مریدان خداوند بودند که گهگاه اتفاقات اعجاب‌آوری در بین آن‌ها می‌افتاد و دوست و دشمن و دور و نزدیک در تاریخ زمان خود و بعد خود را متأثر می‌کرد و این مسئله در فرماندهی و مدیریت جنگ در سطوح مختلف نیز وجود داشت، چون شهیدانی مانند شهید شوشتری را هیأت استان خراسان به جنگ معرفی نکرده بود و به سفارش امام جمعه و استاندار به جبهه نیامده بود بلکه در کوره آتش انتخاب شده بودند. آن‌ها آدم‌هایی عادی بودند که در شهر خود هیچ پست و مقامی نداشتند اما در جبهه شهره عام و خاص شدند و به درجه‌ای رسیدند که دیگران حتی راه رفتن، ‌ نوع لباس پوشیدن و تن صدای آن‌ها را تقلید می‌کردند. این مدیریت، مدیریت پاکی بود که از امام (ره) مثل یک خورشید در سطوح مختلف جبهه تابیده و تأثیر خود را گذاشته بود.

 

سردار سلیمانی افزود: چیزی که همیشه در صحنه جنگ باعث خاطرجمع بودن مردم از حضور فرزندانشان در جبهه شده بود عدم حضور فرزندان آن‌ها در دست فرماندهان نفسانی بود، البته آن‌ها شهید می‌شدند و با مشکلاتی مواجه بودند اما مدیریت آن‌ها مدیریت بااخلاصی بود. در حالی که این روز‌ها وقتی کاری انجام می‌دهیم هم خیلی باب تشکر کردن و هدیه دادن و رتبه گرفتن را باز می‌کنیم و هم شاهد به وجود آمدن آن هم هستیم.

 

سرلشکر سلیمانی در ادامه در خصوص مدیریت جنگ یادآور شد: مدیریت جنگ ما مانند قله بود که امام (ره) در بلندای آن قرار داشتند و همه چیز از ایشان به جامعه سرازیر شد. ما با امام، دین، مذهب، علی (ع)، غربت، اخلاق و عرفان را شناختیم و جنگ در بعد مدیریتی چنین فضایی داشت. اگر امروز شما ۱۰۰هزار رزمنده استان تهران را در یک جایی جمع کنید و بخواهید برجسته‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید نمی‌توانید برجسته‌تر از شهید «همت» پیدا کنید و اگر همه خراسان در طول دوران گذشته و حالش را جستجو کنید شخصیتی برجسته‌تر از شهید شوشتری، شهید برونسی و شهید نظرنژاد را پیدا نخواهید کرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تا به حال به بخش شناساندن مدیریت جنگ به جامعه کم پرداخته شده است، گفت: بخش مدیریت جنگ یکی از پرتأثیر‌ترین موضوعات در سطوح مختلف جنگ بوده است و این مدیریت زمانی شکل می‌گرفت که فرمانده لشکر خود در جلوی نیرو‌هایش حرکت می‌کرد و یا فرمانده گردان دور از نیروهایش در قبر می‌خوابید، نماز نافله شب می‌خواند و با این نوع رفتار‌ها بود که گردان را متحول می‌کرد چرا که همه با نماز شب به جبهه نمی‌آمدند ولی در آنجا متحول و دگرگون می‌شدند. این خاصیت خاک و کوه آنجا نبود بلکه به خاطر مدیریت جنگ بود.

 

سرلشکر سلیمانی افزود: امام (ره) نیز در دوران دفاع مقدس همین‌گونه بودند و به هیچ کس رتبه، درجه و مدال ندادند و حتی زمانی که فتح بزرگ خرمشهر انجام شد ایشان فرمودند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و بعد از عملیات طریق‌القدس هم که می‌خواستند از رزمندگان تقدیر کنند به آن‌ها فرمودند: «شما بدانید که خداوند از ازل نام شما را برای این روز نگاشته است». این فضای دفاع مقدس بود و همین فضا جنگ تحمیلی را حسینی و مطهر و آن را به غزوات پیامبر (ص) تبدیل کرد تا تاریخی و ابدی شوند. امروز نیز ما باید بتوانیم معارف، اخلاق و حقیقت این جنگ را به جوانان بشناسانیم چرا که جوانان تشنه آن هستند و امیدواریم خداوند برای درک حقیقی نسبت به حقیقت این راه توفیق ثابت قدمی به ما بدهد و اگر بناست لغزشی داشته باشیم عمر ما را بگیرد و ما را با شهادت به دوستان شهیدمان متصل کند.

 

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور تعدادی از سران قبایل سیستان و بلوچستان در این مراسم و همچنین رشادت‌ها و شجاعت‌های شهید شوشتری در دوران دفاع مقدس و پس از آن گفت: شهید شوشتری وقتی به سیستان و بلوچستان رفت به بلوچ معرفت پیدا کرد، بعضی وقت‌ها اظهاراتمان ناشی از بی‌معرفتیمان است. با شهادت شهید شوشتری می‌توان به این نتیجه رسید که بلوچ‌ها مستحق شهید شوشتری بودند و خون او در بهترین مکان و بهترین فصل از زندگی‌اش جاری شد.

 

وی با بیان اینکه تأثیر از دست دادن انسان‌های بزرگ کمرشکن است، شهادت شهید شوشتری و شهید احمد کاظمی برای مقام معظم رهبری را به شهادت مالک اشتر برای امام علی (ع) تشبیه کرد و گفت: زمانی که حضرت علی (ع) که مظهر همه کمالات انسانی است مالک را از دست دادند توصیفش به دلیل از دست دادن مالک جانکاه است و من این غم را در زمان شهادت شهید احمد کاظمی و شهید شوشتری بر پیشانی مقام معظم رهبری دیدم.

 

در بخشی از این مراسم، فرج‌الله شوشتری فرزند سردار شهید نورعلی شوشتری طی سخنانی گفت: فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی که آرزوی شهید شوشتری بود ارثی است که از ائمه (ع) به ما رسیده است و ما به آن افتخار می‌کنیم و همه کسانی که به بشریت خدمت کرده‌اند بر گردن جامعه انسانی حق دارند اما این حق در مقابل حقی که شهدا دارند ناچیز است به همین جهت است که عکس‌العمل‌هایی که معمولا مردم به شهدا نشان می‌دهند بسیار بیشتر و تأثیربرانگیز‌تر از دیگر انسان‌هاست.

 

وی افزود: سیره شهدا روشن است و پیچیدگی ندارد و تنها کافی است که به خداوند اعتماد و اتکال داشته باشیم و در مسیری مشخص شده توسط خداوند که مسیر اسلام، نظام اسلامی، ولایت و رهبری است حرکت و اطاعت کنیم. فقط کافی است چشم‌ها را بر روی خواسته‌ها ببندیم و پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

 

فرزند شهید شوشتری ادامه داد: زمانی که شهید کاظمی به شهادت رسید گویی که شهید شوشتری نیز دلش از این دنیا پرکشید و دیگر طاقت ماندن نداشت چرا که پس از شهید کاظمی ماندن در این دنیا و زمینی بودن برای شهید شوشتری سخت شده بود و شخصا چندین بار این جمله را از او شنیدم که دنیا پس از شهید شدن شهید کاظمی برایم تنگ شده است.

 

در پایان مراسم با حضور سرلشکر صفوی، دکتر قالیباف شهردار تهران، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، محسن رفیق دوست، سردار قاآنی و سردار باقری، از خانواده شهید شوشتری و دیگر شهدای ترور در سیستان و بلوچستان تجلیل شد. در این مراسم ۲۰ تن از سران قبایل اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز حضور داشتند که از تعدادی از شهدای این قبایل و جانبازان این منطقه نیز تقدیر شد.

کلید واژه ها: قاسم سلیمانی جنگ تحمیلی


نظر شما :