داریوش ارجمند: امیدوارم فیلم «راه آبی ابریشم» بتواند تاریخ ما را از غربت خارج کند

۲۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۴۲۸ از دیگر رسانه‌ها
احمد میرعلایی در مراسم افتتاحیهٔ فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» گفت:‌ محمد بزرگ‌نیا با ساخت این فیلم، برگ زرینی از تاریخ ایران را با زبان امروزی به تصویر کشیده است.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شامگاه گذشته ـ ۲۸ مهر ماه ـ با تقدیر از دست‌اندرکاران فیلم «راه آبی ابریشم» یادآور شد: ‌ حدود هفت سال قبل آقای بزرگ‌نیا، متنی را به فارابی ارایه کرد و در این مدت هنرمندان و مدیران بسیاری تغییر کردند اما اکنون که این فیلم ساخته شده است، باید از همه آنان تشکر کرد.

 

 

میرعلایی: جذابیت عنصر مهمی است برای ما

 

وی ادامه داد: در مدت ساخت این فیلم باید از کمک‌های آقایان جعفری جلوه‌، علیرضا رضاداد ‌، مجید شاه‌حسینی و رضا بالا‌، تشکر کرد. همچنین در این اواخر آقای شمقدری برای فیلمبرداری قسمت‌های خارج از کشور این فیلم نیز زحمات بسیاری کشیدند.

 

میرعلایی سپس به اهمیت ساخت «راه آبی ابریشم» اشاره کرد و گفت: ‌ در سال‌های قبل که بحث تغییر نام خلیج فارس‌ توسط برخی مطرح شده بود، هم‌وطنانمان یکدیگر را به نظرسنجی اینترنتی دعوت می‌کردند تا با رای دادن به خلیج فارس این نام تاریخی را برای همیشه حفظ کنند اما اکنون خوشحالم بگویم که هر کس در دنیا «راه آبی ابریشم» را ببیند، دیگر لازم نیست برای او توضیح دهیم که خلیج فارس از دیرباز به چنین نامی شناخته می‌شده است و از این منظر کار محمد بزرگ‌نیا قابل تقدیر است.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون که بسیاری از کشورهای دنیا، «راه آبی ابریشم» را دیده‌اند، متقاضی نمایش این فیلم در کشور‌هایشان هستند و همچنین ما در حال ارسال این فیلم به جشنواره‌های خارجی هستیم و این فیلم اولین جایزه‌اش را از جشنوارهٔ فیلم بغداد گرفت.

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از سخنانش، جذابیت را به عنوان عنصر مهمی در رویکرد بنیاد برای ساخت آثار سینمایی، دانست و گفت: در ساخت آثاری که بنیاد سینمایی فارابی در آن‌ها نقشی دارد، جذابیت نقش بسیار مهمی دارد چرا که معتقد هستیم، اگر فیلم‌سازان کشور ما آثاری خوب و جذاب بسازند سالن‌های سینمایمان مملو از جمعیت می‌شود و مخاطبان اقبال خوبی به سینما نشان می‌دهند.

 

میرعلایی در پایان سخنانش از مدیر سینما «فرهنگ» به عنوان میزبان مراسم و مدیر یکی از سینماهای موفق کشور که رشد خوبی در جذب مخاطب داشته است و در ادامه از پرسنل بنیاد سینمایی فارابی تقدیر و تشکر کرد.

 

 

معلم: بزرگ‌نیا از موفقیت دیگران حالش بد نمی‌شود

 

بنا بر این گزارش، در ابتدای مراسم افتتاحیهٔ اکران فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» که با حضور مردم و سینماگران در سینما «فرهنگ» برگزار شد، علی معلم ـ تهیه‌کننده و منتقد سینما ـ ضمن تقدیر از محمد بزرگ‌نیا ادامه داد: ‌ آقای بزرگ‌نیا جزو فیلم‌سازانی است که شخصیت بسیار قابل احترامی دارد. او مرد بی‌ادعایی است که جای کسی را تنگ نکرده است، ‌ برای کسی نامه‌نگاری نمی‌کند و از موفقیت دیگران حالش بد نمی‌شود.

 

وی یادآور شد: پیش از آغاز مراسم با یکی از دوستان دربارهٔ پنجاه فیلم خوبی که پس از انقلاب در سینمای ایران ساخته شده است، صحبت می‌کردیم و در ‌‌نهایت به نکته جالبی رسیدیم که اکثر کارگردان این آثار اکنون دیگر در سینما کار نمی‌کنند. آن‌ها کسانی بودند که بهترین آثارشان را در دهه ۶۰ ساخته‌اند و اکنون یا مانند محمد بزرگ‌نیا هرچندین سال یکبار فیلم می‌سازند یا اینکه به ساخت تله‌فیلم روی آورده‌اند.

 

معلم در ادامه سخنانش به تهیه کننده «راه آبی ابریشم» اشاره کرد و گفت: من آقای حسن بشکوفه را از چندین سال قبل می‌شناسم، ایشان از جمله افرادی است که در آثار او هیچ جعلی دیده نمی‌شود. و اگر فیلمی تهیه کرده است که بودجه آن دولتی بوده است، تمام تلاش خود را انجام داده است، تا جا به جا یا دور ریخته نشود.

 

 

اظهار امیدواری بزرگ‌نیا برای پسندیده شدن فیلمش

 

محمدبزرگ‌نیا کارگردان «راه آبی ابریشم» در سخنانی با ابراز خرسندی از اکران فیلمش گفت: ما در جنوب کشور و در خلیج فارس تاریخ پرافتخاری داریم که در «راه آبی ابریشم» سعی کرده‌ایم، گوشه‌ای کوچکی از این تاریخ را به تصویر درآوریم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مخاطبان از این فیلم استقبال کنند و آن را بپسندند.

 

 

بشکوفه: می‌خواستیم به خودمان بازگردیم

 

همچنین حسن بشکوفه تهیه‌کننده فیلم «راه آبی ابریشم» هم در سخنانی مطرح کرد: یکی از هدف‌های ما برای ساخت این فیلم، بازگشت به خودمان ‌و بازگشت به گذشته خودمان بود. همچنین ما می‌خواستیم در این فیلم درس محکم ایستادند، ‌ تدین همراه با عمل‌ و بسیاری از خصایص خوبی که ایرانیان از دیرباز داشته‌اند را یادآوری کنیم و امیدوارم به این هدف رسیده باشیم. در ادامه مراسم افتتاحیه اکران فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» از عوامل ساخت این فیلم تقدیر شد.

 

 

انتظامی: کمی فکر کنیم....

 

در این بخش عزت الله انتظامی که در فیلم به عنوان بازیگر حضور دارد بدون آنکه روی سن بیاید خطاب به حاضران در سالن‌ گفت: نمی‌دانم تماشاگر نسبت به فیلمی مانند «راه آبی ابریشم» که چندین سال برای آن زحمت کشیده شده و با مشکلات زیادی روبرو بوده چگونه فکر می‌کنند! واقعا دوست دارم، تماشاگر این فیلم را بپسندد از آن استقبال کند و تنها به دنبال کارهای ضعیف نرود. وی سپس خطاب به همه مخاطبان فیلم که به صورت ایستاده او را تشویق می‌کردند، تاکید کرد: هم‌وطنان عزیزم! کمی فکر کنیم که چه می‌کنیم و چه چیزی را می‌بینیم.

 

 

ارجمند: امیدوارم «راه آبی ابریشم» کمی بتواند تاریخ ما را از غربت خارج کند

 

همچنین داریوش ارجمند یکی دیگر از بازیگران «راه آبی ابریشم» از حضورش در این فیلم ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی به این فیلم فکر می‌کنم، شگفت‌زده می‌شوم. چرا که رشته تحصیلی من تاریخ بوده و احساس می‌کنم که تاریخ پربار این سرزمین مانند امام رضا (ع) در غربت مانده است. امیدوارم «راه آبی ابریشم» کمی بتواند تاریخ ما را از غربت خارج کند.

 

همچنین در ادامهٔ این مراسم بهرام رادان ‌، پگاه آهنگرانی‌، پیام دهکردی‌، مهدی میامی ‌ (بازیگران)، ‌ بهرام بدخشانی‌ (مدیر فیلم‌برداری)، پروین صفوی (مدیر هنری)، ‌ مصطفی خرقه‌پوش (تدوین گر) ‌، ابراهیم زاهدی‌فر (مدیر تولید)، ‌ بهرام زند (مدیر دوبلاژ)، ‌ امیررضا معتمدی (طراح جلوه‌های ویژه تصویری) خسرو کیوان مهر (صدابردار) ‌، علی نیک‌رفتار (عکاس) و ابراهیم حقیقی (سازنده تیزر‌ها) از کار در پروژه «راه آبی ابریشم» ابراز خرسندی کرده و مخاطبان را به دیدن این فیلم دعوت کردند.

 

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تقدیر از عوامل فیلم، هدایایی را به آن‌ها اهدا کرد. موسسه مالی «فرشتگان» به کارگردان و تهیه‌کننده فیلم پنج سکه و به سایر عوامل فیلم یک سکه بهار آزادی اهدا کرد. پس از تقدیر از عوامل فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» و پذیرایی مهمانان این فیلم برای مخاطبان به نمایش درآمد.

 

در مراسم افتتاحیه اکران فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» علاوه بر عوامل فیلم، حسن نجاریان‌، حمید رضا صدر، ‌نجف دریابندری‌، محمدرضا سریر، ‌تهمینه میلانی‌، مسعود رایگان، ‌ منوچهر اسماعیلی‌، جهانگیر میرشکاری، عبدالله اسفندیاری، ‌عزیزالله حمیدنژاد، ‌ رضا درستکار‌،... حضور داشتند.

 

 از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به نمایش کلیپی به مناسبت همزمانی این مراسم با روز خاص زیارت امام رضا (ع) اشاره کرد که در این کلیپ محمد اصفهانی شعری از علی معلم دامغانی را که به تصاویری از حرم مطهر امام رضا (ع) مزین شده بود را خواند.

کلید واژه ها: فیلم راه آبی ابریشم داریوش ارجمند


نظر شما :