گزارش آماری: مردم چقدر نواب صفوی را می‌شناسند؟

لیلا ابراهیمیان
۲۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۴ کد : ۳۹۴۳ وقایع اتفاقیه
تاریخ ایرانی: گروه‌های سنی متفاوت چه تصویری از نمادهای ملی و تاریخی ایران در ذهن خود دارند؟ نمادهایی که در سطح شهر با نامگذاری مکان‌های متعدد به اسم آن‌ها، برنامه‌های رسانه‌ ملی به مناسبت‌های متعدد و گنجاندن نام و شرح‌شان در سیستم آموزشی مدارس درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

برای پاسخ به این پرسش، یکی از این شخصیت‌ها‌ را برگزیده‌ایم که در تقویم رسمی کشور نام او آمده است؛ ۲۷ دی سالروز «شهادت نواب صفوی، طهماسبی، برادران واحدی و ذوالقدر از فدائیان اسلام - ۱۳۳۴ ه. ش) است که در تهران بزرگراهی به اسم او نامگذاری شده است. در آن محل گروه‌های سنی متعدد به نسبت مساوی ۷۰ نفر را مورد پرسش قرار دادیم و در ‌‌‌نهایت خواستیم به این سؤال پاسخ بدهیم که با این حجم از تبلیغات و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب، چه تصویری از مجتبی نواب صفوی، رهبر فدائیان اسلام در ذهن کسانی که در آن بزرگراه ساکن هستند وجود دارد.

 

برای همین در این تحقیق، در بزرگراه نواب صفوی با عابران و ساکنان آن در ۳ روز متوالی در دی ماه ۹۲، هر روز حدود ۶-۵ ساعت در دو طرف راست و چپ خیابان، بعد از اینکه مطمئن شدیم ساکن این منطقه هستند، گفت‌وگو انجام شد و به غیر از عابران گذری بعضی از مصاحبه‌ها در داخل مغازه‌های متعدد و مجتمع تجاری و اداری، گیم‌نت، مسجد، کتاب‌فروشی، جلوی ورودی ایستگاه مترو، ایستگاه اتوبوس‌های بی‌آر‌تی، چای‌خانه و سفره‌خانه، جلوی در آپارتمان‌ها و داخل چند کوچه انجام شد.

 

در انتخاب سعی بر این شد که از لحاظ ظاهری در بین مصاحبه‌شوندگان تعادل رعایت شود؛ یعنی هم جوان‌های با ظاهر مد امروزی و هم کسانی که از نظر ظاهری معیارهای مذهبی و یا رسمی ظاهری مثل چادر، ریش، کت و شلوار را رعایت کرده ‌بودند حتی‌الامکان به یکسان انتخاب شوند و با سؤالاتی که با چند نفر از استادان علوم سیاسی و جامعه‌شناسی تاریخی تائید شده بود، گفت‌وگو انجام شود. اگرچه در ابتدا باید گفت که نتیجه این گزارش آماری که «ت با هدف تعمیم انجام نشده و در حد تحقیق اولیه برای پژوهش‌های جدی در آینده است که می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

 

پاسخ‌ها را به صورت عینی، در جدول‌های آماری زیر می‌بینید. برای مشاهده جدول‌ها در ابعاد بزرگتر بر روی آن‌ها کلیک کنید.





عکس شماره ۱                                            عکس شماره ۲                                                عکس شماره ۳





کلید واژه ها: نواب صفوی


نظر شما :