نخستین خبرنگار پارلمانی تاریخ مطبوعات درگذشت

۲۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۵ کد : ۳۹۲۱ از دیگر رسانه‌ها
نورالدین نوری یکی از مدیران ارشد روزنامهٔ اطلاعات در سال‌های قبل از انقلاب و بنیانگذار نخستین شبکهٔ بزرگ توزیع روزنامه در ایران، در پی یک دورهٔ طولانی بیماری، در سن ۸۸ سالگی در بیمارستانی در تهران زندگی را وداع گفت.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نورالدین نوری - روزنامه‌نگار پیشکسوت - رئیس بخش شهرستان‌های موسسهٔ اطلاعات در پیش از انقلاب بود و از او به‌عنوان بنیانگذار شبکهٔ توزیع روزنامه در شهرستان‌ها و شبکهٔ خبری یاد می‌کنند. نوری روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۲۴ در روزنامهٔ اطلاعات آغاز کرد و تا زمان انتصاب به‌عنوان سردبیر اخبار شهرستان‌ها و ایجاد صفحات محلی در این روزنامه که هر صفحه در شهر مربوط توزیع می‌شد، در میزهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و پارلمانی به کار خبر اشتغال و سال‌ها عنوان خبرنگار اول پارلمان ایران را در دست داشت.

 

بیژن نفیسی - روزنامه‌نگار پیشکسوت روزنامهٔ اطلاعات - دربارهٔ نوری گفت: گزارش‌های او که در دوران حکومت مصدق و سال‌های پیش و پس از آن دوران در پارلمان ایران حضور و در جریان فعالیت‌های سیاسی وقت قرار داشت دربارهٔ دادگاه مصدق همچنان در آرشیو روزنامهٔ اطلاعات به‌عنوان نمونه گزارش‌های بر‌تر حفظ شده است. نوری نویسنده و گزارشگر مطلب «هر جا که مردمند، همان جا مجلس است» که به شرح یک ابتکار سیاسی دکتر مصدق می‌پردازد، است.

 

مرحوم نوری پس از انقلاب اسلامی مدتی در بازداشت بود و پس از آزادی، همکاری خود را با موسسهٔ اطلاعات قطع کرد؛ اما ارتباطش را با این موسسه حفظ کرد. روزنامهٔ اطلاعات برای سالنامهٔ ۹۱ خود، مصاحبه‌ای با او انجام داد که منتشر شده است.
 

کلید واژه ها: نورالدین نوری روزنامه اطلاعات


نظر شما :