فیرحی: کاش مدرس جمهوری‌خواهی رضاشاه را جدی می گرفت

۲۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۹ کد : ۳۹ از دیگر رسانه‌ها


تاریخ ایرانی: داوود فیرحی،عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با ماهنامه "نسیم بیداری"، سید حسن مدرس را از جمله باهوش‌ترین‌های تاریخ خواند و در عین حال گفت:ایشان در چند جا موضع‌گیری‌هایی کرده که خیلی هم به نفع کشور تمام نشده بلکه به زیان ما بوده است.

 

فیرحی با اشاره به مواضع مدرس درباره حقوق انتخاباتی زنان افزود: ایشان استدلالش این بود که ما باید نگاه کنیم به آیه «الرجال قوامون علی النساء» و از این طریق معتقد بود که باید زنان را جز محجورین قرار داد و اینها حق رای ندارند. ولی چرا هیچ کس نگفت چگونه این زن که محجور است حق معامله و تجارت دارد؟ چرا در واقع شما رای دادن را شبیه تمکین جنسی زن به شوهر می‌گیرد و نه شبیه فعالیت تجاری زن؟ در واقع مرحوم مدرس با این بحثش اساسا تا دهه 40 انتخابات زنان را عقب انداخت و جامعه را در مسیر توسعه سیاسی کند کرد و مهمتر از آن رهبری اعطای حقوق زنان را به جناح‌های سکولار واگذار کرد و آنها بودند که همیشه مدعی بودند که ما زنان را آزاد کردیم. البته در دهه 40 مرحوم حضرت امام گفت زن‌ها اساسا منعی برای مشارکت ندارند. آنچه که مشکل ایجاد می‌کند فساد و فحشایی است که در آن می‌باشد و عرضی است. حال کدام شرط است؟ آگاه به زمان به چه معناست.؟ ببینید خیلی مواقع این مسأله مشکل درست می‌کرد.

 

وی در پاسخ به سووالی درباره مخالفت مدرس با جمهوری‌خواهی رضاشاه گفت:اگر بحث جمهوری‌خواهی را جدی می‌گرفت، خود استمرار ریاست‌جمهوری هزینه می‌برد، البته هستند رؤسای جمهوری که حکومت خود را مادام‌العمر کرده‌اند، اما هزینه می‌برد، همین که در یک جامعه هر از چند گاهی انتخاباتی باشد ولو تشریفاتی، این تهدیدی برای سلطنت و دولت اقتدارگرا بود و به نظر می‌رسید شاید دهه 20 طومار پهلوی برچیده می‌شد.

 

 


کلید واژه ها: فیرحی رضاشاه مدرس جمهوری خواهی


نظر شما :