وداع تاریخی چین با اردوگاه‌های کار اجباری و تک فرزندی

۰۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۹ کد : ۳۸۸۵ تاریخ جهان
وداع تاریخی چین با اردوگاه‌های کار اجباری و تک فرزندی
اصلاحاتی که کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ماه نوامبر سال جاری اعلام کرده بود به تصویب کنگره خلق چین رسید. برچیده شدن اردوگاه‌های کار اجباری و تعدیل سیاست تک فرزندی از جمله این اصلاحات هستند.

 

به گزارش شینهوا، خبرگزاری رسمی چین، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ماه نوامبر سال جاری میلادی طی پلنومی اصلاحات پیشنهادی را معرفی کرد، اما زمان مشخصی را برای اجرایی شدن آن اعلام نکرد.

 

این اصلاحات را اکنون کنگره خلق چین تصویب و اجرایی کرده است. هدف از این اصلاحات آماده‌سازی چین برای به دست آوردن موفقیت‌های بیشتر در آینده معرفی شده است. برچیده شدن اردوگاه‌های کار اجباری و تعدیل سیاست تک فرزندی از جمله این اصلاحات هستند. همچنین قرار است اصلاحاتی در زمینه‌های اقتصادی و برخورد با کارگران مهاجر نیز به اجرا گذاشته شوند.

 

 

برچیده شدن اردوگاه‌های کار اجباری

 

به گزارش دویچه‌وله، در خبر شینهوا آمده است که کنگره خلق چین به طور رسمی تصویب کرده اردوگاه‌های کار اجباری، که دولت چین آن‌ها را «اردوگاه تربیتی» می‌نامد، تعطیل شوند.

 

این خبرگزاری اما تاکید کرده است احکامی که قبل از تعطیلی اردوگاه‌ها صادر شده‌اند، همچنان معتبرند. بسیاری بر این نظرند که با این اقدام دولت چین، کسانی که به خاطر دلایل واهی سر از اردوگاه‌ها درآورده بودند، نمی‌توانند از دولت این کشور طلب خسارت کنند.

 

اردوگاه‌های کار اجباری در چین در سال ۱۹۵۷ تاسیس شدند. این اردوگاه‌ها به دولت چین امکان می‌داد مظنونان به اقدامات خلاف را بدون محاکمه تا چهار سال زندانی کنند.

 

در گزارشی که از سوی سازمان ملل متحد در این باره منتشر شده، آمده است که تا سال ۲۰۰۹ میلادی حدود ۱۹۰ هزار نفر در این اردوگاه‌های کار اجباری بوده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری همواره به سیاست‌های خودکامه چین در انتقال افراد به این اردوگاه‌ها انتقاد کرده‌اند.

 

گفته می‌شود ضرب و شتم، شکنجه و کار شبانه‌روزی زندانیان در این اردوگاه‌ها امری عادی بودند. یکی از اردوگاه‌های مخوف کار اجباری چین که قرار است تعطیل شود «ماسانجیا» در ایالت «لیائونینگ» است. گفته می‌شود در این اردوگاه زندانیان با شکنجه و رفتار غیرانسانی ماموران زندان روبه‌رو بوده‌اند.

 

زندانیان سابق اردوگاه «ماسانجیا» گفته‌اند آن‌ها هفت روز هفته و هر روز از ساعت شش و ‌نیم صبح تا پاسی از شب کار می‌کرده‌اند. به گفتهٔ آن‌ها، طبق قانون باید به زندانیان ماهانه معادل یک یورو و بیست سنت برای کاری که انجام می‌دهند دستمزد پرداخت شود، اما مسئولان زندان از پرداخت این میزان ناچیز دستمزد هم خودداری می‌کرده‌اند.

 

در گزارش خبرگزاری شینهوا در تایید فعالیت «اردوگاه‌های تربیتی» آمده است که آن‌ها سال‌ها وسیله‌ای بودند برای برقراری نظم و قانون در چین و در ادامه آمده که این اردوگاه‌ها دیگر وظیفه تاریخی خود را انجام داده‌اند.

 

 

تعدیل در سیاست تک فرزندی

 

کمیته کنگره ملی خلق چین همچنین با تصویب طرح اصلاحات، سنت کمونیستی تک فرزندی در این کشور را نیز تعدیل کرده است.

 

سیاست تک فرزندی در چین با جمعیتی حدود ۱.۴ میلیارد نفر در دهه ۱۹۷۹ میلادی آغاز شد. مقامات رسمی چین اعلام کرده‌اند که در راستای این قانون از سال ۱۹۸۰ تاکنون جلوی تولد ۴۰۰ میلیون نوزاد گرفته شده است.

 

سیاست تک فرزندی در چین معمولا با شیوه‌هایی خشن اجرا می‌شد. گزارش‌ها درباره سقط جنین اجباری در ماه‌های بالا بارداری و اجبار در نازاسازی در این کشور فراوان‌اند.

 

در گزارش شینهوا در توضیح این خبر آمده است که زوج‌ها در صورتی که یکی از آن‌ها تک فرزند خانواده‌شان بوده باشند، می‌توانند دارای فرزند دومی شوند.

 

 

عقیده جدید یا رویه کاهش انتقاد؟

 

باتیست فالووز خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در تحلیلی درباره تصمیمات جدید دولت چین نوشته است: اردوگاه‌های کار اجباری با هدف برقراری نظم اجتماعی در کشور ایجاد شده بودند و با برچیدن آن‌ها، تغییراتی در کشور روی خواهد داد. اعتراض‌های زیادی به وجود این اردوگاه‌ها بود زیرا افراد بدون هیچ محاکمه‌ای و بدون حکم دادگاه صرفا با تصمیم پلیس به این اردوگاه‌ها انتقال می‌یافتند. این اردوگاه‌ها امکان نگهداری افراد را تا چهار سال فراهم می‌کرد و انتقال‌یافتگان مجبور بودند در این اردوگاه‌ها به اجبار کار کنند.

 

این اقدام پلیسی پیش از هر چیز مشمول معتادان، روسپیان، خرده‌بزهکاران و نیز ناراضیان می‌شد. اکنون پرسش‌های زیادی مطرح است. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین احتمالا این اقدام را با هدف تاکید بر قانونمندی در کشور حذف کرده است اما از سوی دیگر چین هنوز قوانین اداری دیگری دارد که فرا‌تر از اقدامات قانونی و قضایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مراکز بازپروری معتادان اشاره کرد. برخی از این مراکز در محل اردوگاه‌های کار اجباری سابق ایجاد شده‌اند. همچنین تدابیری برای اصلاح جمعی و نیز اقداماتی برای حصر خانگی در کشور وجود دارد. باید دید طی ماه‌های آینده آیا واقعا از لحاظ عقیدتی دولت چین سیاست‌های جدیدی آغاز کرده یا اینکه صرفا در پی کاهش انتقاد‌ها از تصمیمی اعتراض‌آمیز بوده است.

 

این خبرنگار همچنین درباره پایان سیاست‌های تک فرزندی گفت: این سیاست بیشتر شامل حال شهرنشینان می‌شود. در مناطق روستایی، استثناهای زیادی در زمینه سیاست تک فرزندی وجود داشت اما در شهر‌ها، اگر زوجی خواستار فرزند دوم بود، می‌بایست پدر و مادر هر دو تک فرزند می‌بودند. اکنون زوجین می‌توانند فرزند دوم داشته باشند به شرطی که تک فرزند باشند.

 

این تصمیم ممکن است شامل حال ده میلیون زوج در شهرهای مختلف چین شود. چین در حال حاضر با بی‌تعادلی جمعیت مواجه شده که این مسئله ممکن است پیامدهای اقتصادی و اجتماعی وخیمی در آینده داشته باشد.

 

برخی از زوج‌های چینی حاضر به داشتن فرزند دوم نیستند زیرا بزرگ کردن فرزندان در چین بسیار پرهزینه است و بر اساس نظرسنجی‌ها در این کشور، بسیاری از چینی‌ها می‌گویند به سیاست تک فرزندی عادت دارند و نمی‌خواهند فرزند دوم داشته باشند.

کلید واژه ها: چین


نظر شما :