تحلیل حسینیان از احسان نراقی: جرقه‌هایی از حق در آثارش بود/ طرفدار محض شاه نبود

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۸ کد : ۳۷۳۱ از دیگر رسانه‌ها
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: زندگی احسان نراقی سراسر تضاد و تعارض است؛ نه انقلابی مقابل شاه بود و نه طرفدار محض شاه. او شاید در گروه سوم نخبگانی بگنجد که برای بقای رژیم شاه تئوری می‌ساختند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از اثر دو جلدی «چون اسفنج نرم» با موضوع باز‌شناسی نقش احسان نراقی در حاکمیت پهلوی دوم عصر امروز ۱۸ آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، موسی حقانی رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، صفاءالدین تبرائیان مولف و چهره‌هایی چون جواد منصوری، خسرو معتضد و... در محل موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی به بیان ویژگی‌های خاص کتاب «چون اسفنج نرم» پرداخت و گفت: تبرائیان تمام آثار منتشر شده نراقی در قبل و بعد از انقلاب را مطالعه کرده و دقیقا بر مبانی و رویکردهای فکری آن مسلط است. ویژگی‌ دیگر این کتاب آن است که مطالب آن مستند و شواهد تاریخی تحلیل شده و به دلیل رفت‌و‌آمد با ایشان شناخت نزدیک از وی داشته است. وی ادامه داد: ویژگی‌ دیگر آن کتاب این است که روح آن بیان حقیقت است. این کتاب برای نوشتن نوشته نشده است؛ چه آنکه در اسلام نقل برای هنر نیست، بلکه رسیدن به خداست و تاریخ نه داستان‌سرایی محض، بلکه برای پند و اندرز است و آیات قرآن هم بر این نکته تاکید می‌کند.

 

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: تبرائیان در این اثر بر اساس داده‌های مستند تحلیلی جامع از شخصیت نراقی ارائه می‌دهد. شخصیتی که زندگی او سراسر تضاد و تعارض در قبل و بعد از انقلاب است. او از وابستگان رژیم شاه است اما جرقه‌هایی از حق نیز در تحلیل‌های او دیده می‌شود. مثلا زمانی که از زندگی ساده و بی‌آلایش امام خمینی برای شاه می‌گوید و زندگی پرزرق و برق شاه را عامل عدم اقبال مردمی او معرفی می‌کند یا زمانی که درباره قرارداد ایران با آمریکا درباره انرژی هسته‌ای در‌‌ همان ایام قبل از انقلاب تصریح می‌کند که با این قرارداد ایران هیچ‌گاه صاحب انرژی هسته‌ای نخواهد شد.

وی افزود: بعد از انقلاب نیز تعارض در رفتارهای نراقی مشهود است. بعد از ریاست جمهوری خاتمی در چند مصاحبه خاتمی را نه به عنوان شخصیتی زاییده شده با جمهوری اسلامی بلکه شخصیتی متعارض با امام تحلیل و از او تجلیل می‌کند. او همچنین بر برداشتن نقاب از چهره منافقین نیز موثر بود و جرقه‌هایی از حقانیت در آثارش دیده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسینیان با بیان اینکه به خوبی چهره نراقی و عوامل فکری او را معرفی کرده است، تصریح کرد: نراقی نه انقلابی مقابل شاه بود و نه طرفدار محض شاه و او شاید در گروه سوم نخبگانی بگنجد که برای بقای رژیم شاه تئوری می‌ساختند، نقدی بایسته بر آن سیستم وارد می‌کردند، بر کاستی‌های رژیم اذعان داشتند و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش می‌کردند.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایام محرم گفت: هر چه بود نراقی از دیدگاه مکتب عاشورا از راه نایافتگان بود. در این مکتب راه وسط و میانه نداریم و یا هر کس حق است یا باطل و تنها کسی که حق است در کشتی نجات قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به شواهدی چند از اصحاب و دشمنان امام حسین(ع) در روز عاشورا عنوان کرد: در نگارش تاریخ هم ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت و بی‌مسئولیت باشیم. بلکه باید منصف باشیم و حتی در برابر دشمن نیز نباید ظالمانه بنویسیم. با این حال ما همه چیز را برای حق می‌خواهیم و می‌خواهیم بر اساس حق بنویسیم. امروز جنگ است و نمی‌توان در این مصاف بی‌تفاوت بود.

کلید واژه ها: روح الله حسینیان احسان نراقی


نظر شما :