تاریخ روشنفکری و گفت‌وگوهای چریک‌های فدایی و مجاهدین خلق در شماره نهم مهرنامه

۲۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۹ کد : ۳۷۲ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: نهمین شماره مجله مهرنامه با تصویری از بابک احمدی بر روی جلد منتشر شد. موضوع پرونده ویژه این شماره مهرنامه به روشنفکری در ایران اختصاص دارد که با آثار و گفتاری از بابک احمدی، مرتضی مردیها، داریوش شایگان، خشایار دیهیمی، سروش دباغ، حسن یوسفی اشکوری، منصور هاشمی و همچنین میزگردی درباره مفهوم روشنفکر و تاریخ روشنفکری در ایران با حضور محمد صنعتی، علیرضا علوی تبار و سعید حنایی کاشانی همراه است.

 

همچنین به مناسبت انتشار نوارهای مذاکرات تقی شهرام و حمید اشرف نمایندگان دو گروه مارکسیستی چریک‌های فدایی و مجاهدین مارکسیست شده(پیکار)، پرونده دیگری با عنوان «گفت‌‌وگوی داس و چکش» در این شماره مهرنامه کار شده است که در آن علاوه بر خواندن بخش‌هایی از متن این مذاکرات، خواننده تحلیل‌هایی از پیمان وهاب زاده، مازیار بهروز، عباس عبدی، حبیب الله پیمان، هاشم بناپور و محمد حسین خسروپناه خواهید بود.

 

در بخش ادبی این شماره مهرنامه پرونده‌ای درباره صادق هدایت و همچنین چند نامه منتشر نشده او را خواهید خواند. در این پرونده آثاری از محمدعلی همایون کاتوزیان، حافظ موسوی، محمد بهارلو، جهانگیر هدایت، محمد عبداللهی و گفت‌وگویی با خواهرزاده هدایت منتشر شده‌اند. پرونده‌ای با موضوع «توماس مور و یوتوپیا» با آثار و گفت‌وگوهایی از داریوش آشوری، محمود عبادیان و رضا داوری اردکانی و نیز پرونده‌ای درباره «غزالی و فلسفه ستیزی» به مناسبت نه صدمین سالگرد غزالی با آثار و گفت‌وگوهایی از سیدحسین نصر، نصرالله پورجوادی، ابراهیمی دینانی و یحیی یثربی، و همچنین پرونده‌ای با موضوع «کانت و روشنگری» با آثاری از مصطفی ملکیان، سیاوش جمادی، خشایار دیهیمی، کریم مجتهدی و حسین کلباسی سه بخش فلسفی این شماره مهرنامه را تشکیل می‌دهند.

 

به مناسبت تحولات تونس و مصر نیز در این شماره مهرنامه آثاری از فرید زکریا، گری سیک، طارق رمضان و راشد الغنوشی به زبان فارسی ترجمه شده که در کنار مقالات و گفت‌وگوهایی دیگر، خواننده آنها خواهید بود. در بخش جامعه شناسی این شماره مهرنامه نیز میزگردی با موضوع بررسی خلقیات ایرانی با حضور حمیدرضا جلایی پور، عباس کاظمی و سعید معیدفر برگزار شده که در کنار مقالاتی از محمد فاضلی، نعمت الله فاضلی و محمد رضایی منتشر شده است. همچنین آثار و مقالاتی از محمود کاشانی، محمد هاشمی، ابراهیم امینی، کامران دادخواه، سهیلا ترابی فارسانی، غلامعباس توسلی، احمد نقیب زاده، علی اصغر سعیدی، مصطفی شهرآیینی، صادق حقیقت، ابراهیم متقی، مهدی سمتی و علی معلم نیز در این شماره مهرنامه منتشر شده‌اند.

 

تصویر جلد ضمیمه کتاب مهرنامه نیز طرحی از محمد علی فروغی با عنوان «دیوانسالار تجددگرا» است. در این ضمیمه بخشی از یک کتاب منتشر نشده درباره فروغی به ترجمه عبدالحسین آذرنگ و گفت‌وگویی با صادق زیباکلام درباره آخرین کتابش «یادداشت‌های انقلاب» منتشر شده‌اند. نقد کتاب‌هایی از بهاالدین خرمشاهی، فریدون شیرین کام، کریم زمانی و شهین اعوانی و همچنین پرونده‌ای درباره تازه‌ترین اثر کریم مجتهدی درباره هگل از دیگر مطالب ضمیمه کتاب نهمین شماره مهرنامه هستند.

 

کلید واژه ها: روشنفکران ایرانی ماهنامه مهرنامه


نظر شما :