کشف جسد یکی از عاملان هولوکاست در کنار قربانیانش

۱۱ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۳ کد : ۳۷۰۶ تاریخ جهان
کشف جسد یکی از عاملان هولوکاست در کنار قربانیانش
تاریخ ایرانی: کشف جسد هاینریش مولر، یکی از عاملان هولوکاست به تردید‌ها درباره ناپدید شدن وی پایان داد.

 

به گزارش یورونیوز به نقل از روزنامه آلمانی «بیلد»، جسد هاینریش مولر، رئیس پلیس مخفی آلمان نازی موسوم به گشتاپو و از عاملان اصلی کشتار یهودیان، پس از مرگش در سال ۱۹۴۵ در یک گور دسته‌جمعی متعلق به یهودیان در شهر برلین دفن شده است.

 

هاینریش مولر برای آخرین بار در اواخر جنگ جهانی دوم و در مه سال ۱۹۴۵ میلادی در برلین دیده شد و پس از آن دیگر اثری از وی دیده نشد.

 

یوهانس توخل، مدیر مرکز «یادبود مقاومت آلمان» در همین ارتباط می‌گوید: «هاینریش مولر، به همراه هیملر، هایدریش و هیتلر تا سال ۱۹۴۲ عامل بسیاری از جنایت‌های گسترده بوده‌اند. او کاملا در هولوکاست دست داشته است. وی یکی از اعضای کنفرانس وانسی در سال ۱۹۴۲ و عامل قتل‌عام اسرای جنگی شوروی سابق بوده است.» به گفته یوهانس توخل، جسد مولر یک یونیفورم نظامی بر تن داشته و در جیبش، یک کارت شناسایی همراه با عکس وی وجود داشته است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از توخل نوشت: هاینریش مولر که روزهای پایانی جنگ جهانی دوم به همراه هیتلر در زیرزمینی در مرکز برلین پنهان شده بود٬ هنگام فرار از این زیرزمین٬ تنها توانسته است چند صد متر از محل دور شود. شواهد نشان می‌دهد که حدود سه ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم٬ جسد هاینریش مولر توسط گروهی که مشغول جمع‌آوری اجساد بوده‌اند٬ پیدا شده و به همراه سه هزار جسد دیگر در گوری همگانی در گورستان یهودیان در برلین دفن شده است. اگرچه جسد مولر هنوز پیدا نشده است٬ اما توخل می‌گوید شواهدی که او در دست دارد روشن است و تقریبا به قطعیت نشان می‌دهد که جسد رئیس گشتاپو سال ۱۹۴۵ در این گورستان دفن شده است.

 

هاینریش مولر در «اداره مرکزی امنیت رایش» ریاست بخشی را برعهده داشت که در آن کشتار دسته‌جمعی یهودیان در اروپا در جریان جنگ جهانی دوم برنامه‌ریزی شده بود. این عامل کشتار یهودیان در سال ۱۹۶۲ در اسرائیل به مرگ محکوم شد. ده‌ها سال است که مراکز و سازمان‌های بسیاری چون سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد)٬ دفتر تحقیقات ویژه آمریکا و مرکز سیمون ویزنتال به دنبال هاینریش مولر هستند. این در حالی است که توخل می‌گوید در جریان تحقیق درباره فرمانی که هاینریش مولر در روزهای پایانی جنگ در مورد اعدام ۱۸ عضو گروه مقاومت آلمان صادر کرده بود٬ به مدارکی در مورد مرگ وی دست یافته است.

 

توخل می‌گوید در کنار گواهی فوت مولر که دسامبر ۱۹۴۵ صادر شده است٬ شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد اوراق هویتی و مدال‌های مولر پس از مرگش تحویل مقام‌های ارتش شده است تا آن‌ها نیز این لوازم و اسناد را به خانواده آقای مولر بدهند. او می‌افزاید نمی‌داند چطور افرادی که به دنبال هاینریش مولر بوده‌اند تاکنون به این اطلاعات دست نیافته‌اند. سال ۱۹۶۳ و زمانی که شایعه‌هایی درباره دفن مولر در آلمان غربی مطرح بود٬ یک گورکن نزد پلیس آمده و شهادت داده است که رئیس گشتاپو را در قبرستان یهودیان دفن کرده است. توخل می‌گوید متن این شهادت‌نامه را در اختیار دارد. به گفته وی این فرد در مورد علت مرگ مولر توضیحی نداده است.

کلید واژه ها: هاینریش مولر هولوکاست نازی


نظر شما :