افتتاح موزه هنرهای معاصر

۰۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰ کد : ۵۷۴۸ تاریخ مصور
تاریخ ایرانی: موزه هنرهای معاصر در تهران، ۴۰ سال پیش در مهرماه سال ۱۳۵۶ افتتاح شد و جشن افتتاحیه آن به مدت سه روز ادامه داشت. روز نخست فقط محمدرضا شاه پهلوی و فرح دیبا در آن حضور داشتند و عکاسان دربار تنها اجازه عکاسی داشتند.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، ژیلا دژم هنرمند ۶۴ ساله و مسئول بخش عکاسی موزه هنرهای معاصر در این مراسم حضور داشت. او اجازه عکاسی در روز نخست را نداشت. اما پس از آن روز عکس‌هایی از مراسم گرفت که حالا بعد از چهار دهه برای نخستین بار در برلین به نمایش گذاشته شده است.

 

ژیلا دژم همزمان با نمایش این عکس‌ها در برلین به خبرگزاری‌های آلمان گفت: «در روز نخست زمانی که شاه به حوضچه پر از نفت شفاف اثر هنرمند ژاپنی رسید و متوجه شد این میز پر از نفت است، دستش را داخل این حوضچه کرد. این حرکت باعث خنده همه جمع شد. تنها عکاسان دربار در این روز اجازه عکاسی داشتند. یک نفر عکس گرفت اما پس از آن نیروهای ساواک به لابراتوار کانون عکاسان رفته و تمام عکس‌های افتتاحیه روز اول را از بین بردند.»

 

گنجینه موزه هنرهای معاصر مهم‌ترین گنجینه هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ در خارج از اروپا و آمریکا را در خود جای داده است و یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبش‌های هنری قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی را یکجا پوشش می‌دهد.

 

در این گنجینه، آثار ارزشمندی از جنبش‌های مختلف هنری از جمله هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ‌آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم وجود دارد. از جمله مهمترین کارهای داخل موزه آثاری از گوگن، رنوار، پیکاسو، ماگریت، پولاک، وارهول و جاکومتی است.

 

عکس‌های ژیلا دژم را سایت «اشپیگل» منتشر کرده است.








































پست‌مدرنیست‌‌ها در تهران چه کردند؟


کلید واژه ها: موزه هنرهای معاصر فرح پهلوی


نظر شما :