سیا از رهبر فاشیست های اوکراینی محافظت می کرد

۲۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۶ کد : ۳۷ تاریخ جهان
سیا از رهبر فاشیست های اوکراینی محافظت می کرد

تاریخ ایرانی: اسناد محرمانه تازه منتشر شده سازمان سیا نشان می دهند که مقامات آمریکایی از "مایکولا لبد" رهبر فاشیست های اوکراینی که مشکوک به همدستی با نازی ها بوده و بعد از جنگ جهانی دوم تحت تعقیب بود،محافظت می کردند. به گزارش آسوشیتدپرس،این محافظت ویژه سیا از لبد با هدف دستیابی به اطلاعات صورت می گرفت.

 

 این مدارک همچنین نشان می دهند که آمریکا،لبد را در دفتری در نیویورک استخدام کرده بود تا جنگ مخفیانه ای را علیه اتحاد جماهیر شوروی ترتیب دهد.

 

مایکولا لبد کسی بود که حرکت محرمانه ای را برای نابودی کرملین ترتیب داد و رهبری عملیات چریکی علیه کرملین در دوره جنگ سرد را از سوی سازمان جاسوسی آمریکا برعهده داشت.این گزارش از سوی دو پژوهشگر آرشیو امنیت ملی آمریکا تهیه و روز پنجشنبه گذشته به کنگره آمریکا ارائه شد و بعد از آن به صورت آنلاین منتشر گردید.

 

لبد در طول جنگ جهانی دوم بخشی از رهبری یک سازمان ملی گرای اوکراینی که در نابودی یهودیان اوکراین و کشتار هزاران لهستانی با نازی ها همدستی می کرد،را برعهده داشت.اما بر اساس گزارش های به دست آمده سیا با نادیده انگاشتن پیشینه لبد و برای دستیابی به اهداف خود او را به صورت طعمه قرار داده بود.

 

"نورمن گودا" از دانشگاه فلوریدا به همراه "ریچارد بریتمن"از دانشگاه واشنگتن، دو پژوهشگر آرشیو امنیت ملی آمریکا که این گزارش را تهیه کرده اند،معتقدند: اگرچه سازمان جاسوسی آمریکا پیشینه این فرد را نادیده گرفته است اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ماموران سیاه به مهره نفوذ پذیری برای ارتباط با اتحاد جماهیر شوروی دست یافته بودند و نمی توانستند به خاطر پیشینه این فرد،مهره نفوذی خود در اتحاد جماهیر شوروی را از بین ببرند.

 

نورمن گادا می گوید: لبد برای سیا تا پایان جنگ سرد به عنوان یک مهره کاملا مفید فعالیت کرد.بنابراین سازمان جاسوسی آمریکا نیز به نفعش بود تا از او محافظت کند.

 

این در حالیست که "جورج لیتل" سخنگوی سیا روز جمعه اعلام کرد: سیا هیچ گاه و در هیچ زمانی سیاست و یا برنامه ای برای محافظت از مجرمان جنگ نازی نداشته است و هیچ کمکی به آن ها برای فرار از عدالت به خاطر آنچه که در طول جنگ انجام داده اند،نکرده است.

 

 

کلید واژه ها: سیا


نظر شما :