عناصر خشن ساواک تصفیه شدند

۸ آبان ۱۳۵۷
۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۶ کد : ۳۶۴۱ کاغذ اخبار
عناصر خشن ساواک تصفیه شدند
یک مقام عالی‌رتبه ساواک به دنبال برکناری گروهی از مقامات این سازمان، علل برکناری این افراد و همچنین تعداد زندانیانی که هنوز در زندان بسر می‌برند و خشونت‌ها و مسایل مربوط بر شکنجه زندانیان در گذشته را در پاسخ سوالات خبرنگار ما تشریح کرد.

 

مقام مزبور گفت گروهی از معاونان، مشاوران، مدیران کل و روسای ادارات که به سن بازنشستگی رسیده بودند بازنشسته شدند و بعلاوه عده‌ای که طی سال‌های گذشته کارهای خود را با روش‌های قبلی به انجام می‌رساندند نیز از کار برکنار شدند. این عده با توجه به مصالح کشور از کار بر کنار گردیدند.

 

مقام مزبور در مورد شکنجه زندانیان به وسیله ماموران سابق گفت: در حدود یک سال است که نمایندگان صلیب سرخ جهانی در ایران بسر می‌برند و مرتبا از زندان‌های کشور دیدن می‌کنند و با یک یک زندانیان ملاقات دارند و بعلاوه در همه امور مراقبت دارند و بر انجام کار‌ها نظارت می‌کنند، مسلم است که اگر عمل خلافی مشاهده کنند مستقیما به شاهنشاه گزارش می‌کنند که واضح است گزارشات آنان در مراجع دیگر نیز منعکس می‌شود. با توجه به اینکه در این مورد گزارشی منتشر نشده است روشن می‌گردد که موضوع شکنجه در زندان وجود ندارد.

 

خبرنگار ما سوال کرد اخیرا عنوان شده که ماموران ساواک یک زن خرابکار را در موقع دستگیری که بدون اسلحه بود و مرتبا فریاد می‌زد من اسلحه ندارم به گلوله بسته‌اند و کشته‌اند. در این مورد چه می‌گویید؟

 

مقام مزبور گفت: در تمام دنیا خشونت در مرحله دستگیری ممکن است اتفاق بیفتد زیرا اگر خطاکار یا خرابکار به اعمال خشونت بپردازد از طرف ماموران انتظامی نیز اعمال خشونت اجتناب‌ناپذیر است ولی در مرحله بازجویی و تحقیق باید به موجب قانون با متهم رفتار کرد و من گزارشی در این مورد ندارم ولی باید بگویم اصولا اتهام بستن خیلی آسان است و اثبات آن مشکل، به نظر من کلیه کسانی که به مملکت خود علاقه‌مند هستند باید در این موقعیت حساس برای تنویر و روشن شدن افکار عمومی تلاش کنند، نه اینکه به شایعات دامن بزنند. برای روشن شدن این شایعه دروغ‌ مطلبی را عنوان می‌کنم که فکر می‌کنم همه افراد حتی بدون تعمق آن را می‌پذیرند و آن اینکه وقتی یک خرابکار سالم در اختیار دستگاه تحقیق قرار بگیرد راه برای کشف سازمان‌های خرابکار هموار خواهد شد بنابراین واضح است اهمیت خرابکار سالم و زنده از نظر دستگاه تحقیق خیلی بیشتر از یک جسد می‌باشد. به همین جهت است که باید به گفته‌های بیگانگان که مسلما همه چیز را می‌خواهند جز خیر و صلاح کشور ما، با تردید نگاه کرد. مقام مزبور اضافه کرد اصولا در مقابله با خرابکاران به ماموران دستور داده شده است که زمانی حق دفاع از خود دارند که اطمینان داشته باشند خرابکار قصد کشتن آنان را دارد.

 

 

تعداد زندانیان

 

در مورد این سوال که با آزادی زندانیان اخیر آیا در حال حاضر چه تعداد از محکومین در زندان بسر می‌برند گفت: به طور قطع حدود ۶۰۰ نفر دیگر در زندان بسر می‌برند که همه این افراد در دستجات و گروه‌هایی عضویت و فعالیت داشتند که دارای هدف‌های قتل و غارت و جنایت بوده‌اند.

 

مقام مزبور در مورد اینکه آیا در گذشته خشونت وجود داشته است، در مواردی باز هم خشونت ادامه دارد، گفت: باید بگویم در موارد اضطراری بله و آن مورد این است که مثلا یک یا دو نفر دستگیر شدند و مشخص باشد که این افراد از یک دسته خرابکار می‌باشند که مثلا قصد دارند تا سه یا چهار ساعت دیگر اقدام به کشتار جمعی مردم بی‌گناه کنند مسلما برای جلوگیری از این حادثه باید خشونت بکار برده شود و این امر را تمام جهان نیز تائید می‌کنند چون اگر ما اقدام به خشونت نکنیم در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌ایم.

 

 

برکنارشدگان

 

مقام مزبور در مورد تعداد بازنشسته‌ها و برکنارشده‌ها اضافه کرد: در مورد بازنشستگی و برکناری افراد کوشش شده است مقامات عالی‌رتبه و تصمیم‌گیرنده کنار گذاشته شوند، از این‌رو در سطوح پایین افراد برکنار شده کمتر است.

 

یک مقام عالی‌رتبه ساواک امروز در مورد بازداشت چند نفر از روسای گذشته ساواک در شهرستان‌ها گفت این خبر صحت ندارد. خبرگزاری‌ها قبلا اعلام کرده بودند که عده‌ای از روسای گذشته ساواک در شهرستان‌ها بازداشت شده‌اند.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: ساواک


نظر شما :