فرمانده سپاه: اگر سفارت آمریکا می‌ماند، انقلاب ۴۰ ساله نمی‌شد

۱۳ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۷ کد : ۶۴۹۷ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید «اگر آمریکایی‌ها در لانه جاسوسی باقی می‌ماندند بدون تردید انقلاب ما چهل ساله نمی‌شد و در همان دهه اول کار انقلاب تمام بود.»

 

سرلشکر محمدعلی جعفری صبح امروز (یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷) در مراسم گرامیداشت سالروز استکبارستیزی که در مقابل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شد، با اشاره به فضای حاکم بر جامعه در سال‌های نخست انقلاب اسلامی بویژه در سال ۵۸، ‌گفت: «در آن روزها شاهد استقرار دولت موقت لیبرال بودیم که آمریکایی‌ها با آن‌ها ارتباطاتی گرفته و مشغول توطئه بودند. جوانان انقلابی و دانشجویان مسلمان پیرو خط انقلاب که تحمل دیدن چنین حرکات منحرف‌کننده انقلاب را نداشتند، به صورت محدود و فقط در چند دانشگاه در تهران تصمیم گرفتند که با رعایت طبقه‌بندی بسیار بالا اقدام به حرکتی در این زمینه کنند.»

 

به گزارش «ایسنا»، وی افزود: «بر این اساس قرار شد تظاهرات ضد آمریکایی از دانشگاه به سمت لانه جاسوسی انجام شود و فقط تعدادی از دانشجویان و مسئولان دانشگاهی می‌دانستند که قرار است به لانه جاسوسی حمله شود؛ وقتی جمعیت مقابل لانه جاسوسی رسید با فضاسازی و جوی که در جمعیت ایجاد شد، به صورت طبیعی جلوه داده شد که تسخیر لانه جاسوسی از دل جمعیت برآمده و همان لحظه این تصمیم گرفته شده است. در نتیجه دانشجویان با دلی راسخ و توکل بر خدا به لانه جاسوسی حمله کردند و ظرف زمانی محدود دیپلمات‌ها و جاسوسان را به اسارت خود درآوردند که این حرکت در همان لحظات نخست با تائید بسیار قاطع امام خمینی (ره) مواجه شد.»

 

جعفری که آن زمان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا و عضو شورای سیاستگذاری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود، در کتاب خاطرات خود «کالک‌های خاکی» حضورش در جمع دانشجویان تسخیرکننده سفارت را روایت کرده «قرار شد بچه‌های عضو تیم‌های شناسایی روزی چند بار، ‌سوار بر طبقۀ فوقانی اتوبوس‌های دو طبقۀ خط میدان سپاه به میدان انقلاب، ‌که از مقابل سفارت آمریکا عبور می‌کردند، محوطۀ داخل سفارت را دقیقاَ ‌زیر نظر بگیرند و ضمن یادداشت ریز مشاهداتشان آن‌ها را به مسئولان امر در انجمن اسلامی دانشگاه انتقال بدهند. خود من هم سوار بر موتور هوندا ۱۱۰ چند نوبت خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف سفارت را به خوبی شناسایی کردم. صبح روز ۱۳ آبان‌ماه «ازدحام جمعیت به حدی زیاد بود که به راحتی نمی‌شد مردم را کنترل کرد. من و چند تا از بچه‌ها ایستادیم جلوی در ورودی و دیوار انسانی تشکیل دادیم تا مانع ورود افراد متفرقه و ناشناس به داخل محوطۀ سفارتخانه بشویم. شاید دو، سه ساعتی طول کشید تا بچه‌ها به همۀ بخش‌های اداری و غیراداری سفارت امریکا مسلط بشوند و پرسنل آمریکایی و ایرانی شاغل در آنجا را دستگیر کنند. طی آن چند ساعت با موتور هوندا ۱۱۰ خودم اطراف سفارت گشت می‌زدم و موارد مشکوک را گزارش می‌کردم. حوالی غروب ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۵۸‌ درحالی‌که هنوز هم بارش باران پاییزی ادامه داشت بعد از متفرق شدن مردم از مقابل در ورودی اصلی سفارتخانه‌ من هم وارد محوطۀ داخلی سفارت شدم. لحظات اولیۀ ورودم به آنجا با اضطراب و التهاب همراه بود. اما، با سپری شدن زمان، غرور و آرامش جای نگرانی را می‌گرفت.»

 

محمدعلی (عزیز) جعفری ۳۹ سال پس از آن روز، در مقام فرمانده کل سپاه پاسداران، سخنران مراسم ۱۳ آبان بود که گفت: «برخی مسئولین به ظاهر انقلابی ما از تسخیر لانه جاسوسی به وحشت افتاده بودند و توصیه می‌کردند گروگان‌های آمریکایی آزاد شوند. برخی دیگر نظرشان را اعلام نمی‌کردند، اما چنین موضوعی را در دل‌هایشان داشتند و بعدها هم در مواضعشان این موضوع بروز و ظهور پیدا کرد. تنها عده‌ای از مسئولین در راس آن‌ها مقام معظم رهبری با این موضوع موافق بودند و با حضور خود در روزهای نخست در لانه جاسوسی حمایت خود را اعلام کردند. از آنجا بود که رابطه عاشقانه جوانان با مقام معظم رهبری شکل گرفت و این ارتباط بعدها با حضور در جبهه‌ها بیشتر شد.»

 

 

نقدی: «مرگ بر آمریکا» صلح‌طلبانه‌ترین شعار دنیاست

 

سخنران مراسم ۱۳ آبان در کرج، معاون فرهنگی سپاه پاسداران بود که گفت «شعار مرگ بر آمریکا صلح‌طلبانه‌ترین شعاری است که در دنیا وجود دارد. مبارزه با آمریکا و جنگ با آمریکا صلح‌طلبانه‌ترین اقدامی است که ملت‌ها می‌توانند انجام دهند چون باید مرکز اصلی شرارت از بین برود وگرنه هر روز باید شاهد یک جنگ درگیری و دیکتاتوری باشیم همان‌طور که در رژیم گذشته هم همین‌طور بود.»

 

سردار محمدرضا نقدی افزود: «وقتی اسناد لانه جاسوسی بازخوانی شد آنجا ملت ایران متوجه شد که عجب فتح بزرگی کرده است. مساله خیلی مهمتر از پس گرفتن شاه بود چون متوجه شدند سفارت آمریکا مرکز توطئه بوده است؛ همه مشکلاتی که در ماه‌های اول انقلاب در مناطق مختلف کشور شکل گرفت از داخل لانه جاسوسی بوده است؛ این اسناد نشان داد که غائله کردستان، تجزیه آذربایجان، به آشوب کشیدن فارس توسط خسرو قشقایی غائله خوزستان و خلق عرب و توطئه بزرگ توسط ملی‌گراها و وابستگان به دولت موقت برای براندازی و انحراف انقلاب از سفارت مدیریت می‌شد.»

 

 

احمد خاتمی: آمریکا در حال فروپاشی است

 

سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم در سخنانی در جمع راهپیمایان کرمانی گفت: «امروز آمریکا ۴۰ برابر از گذشته ضعیف‌تر شده به طوری که در عرصه سیاسی و نرم‌افزاری و در سخت‌افزاری دارد قدرت خود را از دست می‌دهد و سربازان آمریکا فراوان خودکشی می‌کنند و در عرصه اقتصادی ۸۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه دارند.»

 

به گزارش ایسنا، نماینده کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: «این کشور در حال فروپاشی است آنچنان که ابرقدرت شرق فروپاشید و دیر یا زود دنیا خواهد دید این قدرت پوشالی نیز ساقط خواهد شد.» او با اشاره به روی کار بودن دروغگوترین رئیس‌جمهور دنیا در آمریکا بیان کرد: «از روزی که سر کار آمده، بیش از ۲ هزار دروغ گفته و به ملت و سایر ملت‌ها دروغ می‌گوید.»

کلید واژه ها: سفارت آمریکا 13 آبان محمدعلی جعفری محمدرضا نقدی سید احمد خاتمی


نظر شما :