بخشی از اسناد ترور کندی منتشر شد

۰۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰ کد : ۶۰۷۷ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اجازه انتشار ۲۸۰۰ پرونده مربوط به ترور جان اف. کندی، از روسای‌جمهوری پیشین این کشور را صادر کرد. او اما به دلیل به «خطر افتادن امنیت ملی» اجازه انتشار مابقی پرونده‌ها را نداد. مقام‌های بلندپایه در کاخ سفید فاش نکرده‌اند که اسناد منتشرشده در روز پنجشنبه چه هستند.

 

ترور کندی در شهر دالاس ایالت تگزاس باعث به راه افتادن تئوری‌های توطئه فراوانی از ۵۴ سال پیش به این‌سو شد. کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۲ میلادی قانونی را تصویب کرد که همه پنج میلیون صفحه مدارک مربوط به تحقیق درباره ترور جان کندی تا ۲۵ سال بعد منتشر شوند. تنها کسی که اجازه داشت جلوی انتشار این اسناد را بعد از آن تاریخ بگیرد، رئیس‌جمهوری آمریکاست.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ موعد مقرر به پایان رسید اما به نظر می‌رسد که ترامپ علی‌رغم آنکه پیشتر وعده انتشار همه این اسناد را داده بود، آن‌ها را درست و کامل منتشر نمی‌کند. پیش‌تر ۹۰ درصد از این اسناد منتشر شده بودند.

 

گزارش شده که وزارت خارجه، سازمان اطلاعاتی آمریکا (سی‌آی‌ای)، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و سازمان‌های دیگر ترامپ را متقاعد کرده‌اند که از خیر انتشار کامل اسناد بگذرد.

 

این گزارش‌ها به استدلال کسانی کمک می‌کند که معتقد بودند بخش‌هایی در دولت آمریکا از همان سال‌ها قصد لاپوشانی ماجرای ترور را داشتند.

 

 ترامپ در فرمانی به سازمان‌های ذی‌ربط نوشته که حق مردم آمریکاست که از کم و کیف این ماجرای تاریخی آگاه شوند و برای همین دستور برملا شدن همه اسناد را صادر می‌کند. منتها، بخشی از این اسناد تا شش ماه دیگر فاش نمی‌شوند. در این مدت قرار است که گروه‌هایی این اسناد را دوباره مرور کنند تا به رئیس‌جمهوری گزارش بدهند که آیا اسناد می‌توانند منتشر شوند یا خیر.

 

امکان دارد که بعد از روز موعود که بیست و ششم آوریل است، باز هم این اسناد از انظار پنهان بمانند. مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند که دونالد ترامپ چندان راضی نبوده که این فرصت شش ماهه داده شود. شاید برای همین باشد که در متن پیامش نوشته شده: «من امروز چاره‌ای ندارم جز اینکه با بررسی دوباره موافقت کنم تا آنکه اجازه دهم صدمات غیرقابل جبرانی به امنیت ملی ما وارد شود.» وبسایت آرشیو ملی آمریکا، این اسناد را منتشر خواهد کرد.

کلید واژه ها: کندی


نظر شما :