صباغیان: هادی غفاری، هویدا را کشت

۱۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۱ کد : ۵۸۰۶ دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: وزیر کشور دولت موقت می‌گوید بنابر گزارش‌های رسمی هادی غفاری، هویدا را با کلت به قتل رساند؛ آن هم در شرایطی که نخست‌وزیر سابق دوره پهلوی، اطلاعات دسته اولی درباره اموال ایران در آمریکا و کشورهای دیگر داشت و دولت تلاش زیادی برای زنده نگاه داشتنش کرده بود.

 

به گزارش «تاریخ ایرانی»، هاشم صباغیان، در گفت‌وگو با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه «اعتماد» افزود: «دادگاه هویدا مساله خاصی بود. آقای هویدا خودش از مخفیگاهش به مدرسه رفاه آمد و دستگیر شد. ایشان را بردند به زندان قصر. آقای هادوی دادستان کل بود. آن موقع بازجویی هویدا در جریان بود. هویدا اطلاعات بسیار ذی‌قیمتی را در جریان این بازجویی‌ها می‌داد. از کارهایی که دربار انجام داده بود و قراردادها و بده بستان‌ها و چند و چون آن‌ها همه چیز را توضیح می‌داد. اگر این اطلاعات تکمیل شده بود خیلی به نفع انقلاب بود. چون می‌توانستیم این اطلاعات و مدارک را به دیوان داوری لاهه بفرستیم تا پول‌های شاه را بلوکه کنند و به کشور بازگردانند.»

  

صباغیان در ادامه گفت: «خاطرم هست که یک بار به قم رفته بودیم و رهبر کبیر انقلاب به مهندس بازرگان گفت با هویدا چه کار می‌کنید؟ خیلی معطل کردید و من تحت فشارم. همان موقع هم عده‌ای بیرون ساختمان جمع شده بودند و شعار می‌دادند «هویدا اعدام باید گرد». آقای مهندس بازرگان گفت شما ناراحت نباشید و خیالتان راحت باشد. به این دلیل که اولاً دادستان این پرونده آقای هادوی است که مورد اعتماد شماست. دوم اینکه هویدا هم در زندان قصر در اختیار دولت است و ایشان در بازجویی‌هایش حرف‌های مهمی گفته است. امام باز هم گفتند که من تحت فشارم. بعد از دیدار مهندس بازرگان به حاج احمدآقا سفارش کردند نگذارید این مطالب به آقا منتقل شود و ایشان تحت فشار قرار بگیرد. با همه این‌ها یک روز صبح شنیدیم در زندان قصر هویدا را با تیر زده‌اند.»

 

صباغیان تاکید دارد که هادی غفاری، هویدا را زده بود: «ظاهراً در زندان عده‌ای دور هادی غفاری جمع می‌شوند و او را تشویق می‌کنند این کار را انجام دهد. به اعتقاد من این عده همان نفوذی‌هایی هستند که خائن به مردم و انقلاب بودند. آن عده به غفاری گفته بودند چرا معطلی؟! آقای هادوی وقت‌کشی می‌کند. هویدا را اعدام کن و کار را تمام کن! اینطور شد که یکباره ریختند زندان قصر را گرفتند. ایشان هم جوان ۲۵ ساله‌ای بود. کلت هم داشت. خلاصه او را تحریک می‌کنند و وقتی هویدا را از سلولش به دستشویی می‌بردند از پشت به او شلیک کرده بود. ما هم صبح متوجه شدیم ایشان مرده است.»

 

به گفته وزیر کشور دولت موقت، گزارشی رسمی این اتفاق به دولت داده شد و «خود ما هم افرادی را در زندان داشتیم که شاهد این ماجرا بودند. مهندس بازرگان در یکی از مصاحبه‌هایش گفت بازجویی‌های هویدا نیمه تمام ماند که این به ضرر انقلاب بود. اگر روال بازجویی‌ها ادامه پیدا می‌کرد مدارک زیادی از دوره نظام ستمشاهی می‌توانست در اختیار ما قرار بگیرد.»

 

وی افزود: «به استناد نامه هویدا به اسدالله مبشری، وزیر دادگستری دولت موقت بود [که از او خواسته بود دادگاه علنی برایش برگزار شود تا حقایق زیادی را بازگو کند] که ما دادگاه علنی برای او برگزار کردیم. او همان موقع احساس خطر می‌کرد که قرار است عده‌ای او را بکشند. آقای مبشری به همین دلیل او را در یکی از زندان‌های انفرادی زندان قصر نگهداری می‌کرد که کسی نتواند متعرض او شود. هادی غفاری هم در راهروی زندان و وقتی او از سلولش برای کاری بیرون آمده بود او را زده بود.»

کلید واژه ها: صباغیان هادی غفاری هویدا


نظر شما :