بانک مرکزی بازار مبادله ارز دایر کرد

۱۲ اسفند ۱۳۵۳
۱۴ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۷ کد : ۲۶۳۹ کاغذ اخبار
بانک مرکزی بازار مبادله ارز دایر کرد
بانک مرکزی ایران دیروز رسماً تشکیل بازار سلف ارزی را که در مراحل نخست تنها به خرید و فروش دلار خواهد پرداخت، اعلام کرد و از بامداد امروز صادرکنندگان می‌توانند به بانک مرکزی یا دیگر بانک‌های مجاز کشور مراجعه کنند و ارز حاصل از صدور کالا را از پیش بفروشند.

 

بانک مرکزی ایران همزمان با شناور شدن ارزش ریال در برابر دلار اعلام کرد که برای جلوگیری از بی‌ثباتی بازار «بازار سلف ارزی» تشکیل خواهد داد، تا بازرگانان با توجه به پیش‌بینی معاملات خود و وضع نوسان ارزهای بین‌المللی به خرید و فروش ارز پیش از زمان نیاز اقدام کنند.

 

در پی مطالعات کار‌شناسان بانک مرکزی ایران، تصمیم گرفته شد بازار سلف ارزی از دلار آغاز شود و به همین جهت دیروز بانک مرکزی ایران تشکیل بازار سلف خرید دلار را اعلام کرد و در پی آن مقررات پیش‌خرید دلار را به تمام بانک‌های مجاز کشور ابلاغ کرد.

 

در اطلاعیه بانک مرکزی ایران تاکید شده است که نرخ سلف دلار بر اساس نرخ روز و تفاوت بهره به طور روزانه تعیین می‌شود و در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت.

 

 

بخشنامه به بانک‌ها

 

بانک مرکزی ایران دیروز در بخشنامه‌ای ضوابط معاملات سلف ارز صادراتی را به همه بانک‌های مجاز کشور ابلاغ کرد. در این بخشنامه گفته شد که برای خرید سلف ارز حاصل از صادرات باید رونوشت قرارداد مربوط به صادرات یا رونوشت برگ اعتبار اسنادی به نام صادرکننده به بانک ارائه شود.

 

خرید سلف ارز در هر مورد به موجب قرارداد کتبی انجام می‌شود که در آن صادرکننده تایید می‌کند ارز مربوط را به نرخی که در قرارداد ذکر شده به صورت سلف با آن بانک به طور قطعی معامله می‌کند و متعهد می‌شود ارز را در مدت مقرر در برابر ریال بپردازد.

 

بانک‌ها نیز متعهد می‌شوند ارز مربوط را با نرخ قرارداد با صادرکننده به طور سلف معامله کنند و در مدت معینی در مقابل ریال دریافت دارند. تعیین سایر شرایط قرارداد بستگی به توافق دو طرف خواهد داشت. به منظور پوشاندن معاملات سلف ارز به بانک‌های مجاز اجازه داده شد، برای فروش دلار امریکا با بانک مرکزی ایران قرارداد ویژه‌ای ببندند. در مورد دیگر ارز‌ها در صورتی که آن بانک پوشش دلاری بگیرد، بانک مرکزی ایران آمادگی دارد متقابلاً دلارهای مزبور را به صورت سلف خریداری کند.

 

حداکثر مدتی که بانک مرکزی ایران در هر مورد برای معامله سلف خود بانک‌ها تعیین می‌کند ۶ ماه است و نرخ سلف دلار امریکا روزانه توسط بانک مرکزی ایران اعلام خواهد شد.

 

در همین حال بانک مرکزی ایران مطالعاتی را آغاز کرده است تا بازار سلف ارزی را بر همه ارزهای عمده بین‌المللی گسترش دهد.

 

بر اساس آخرین اخبار از بازار ارز، روز گذشته دلار امریکا در بانک ملی ایران به قیمت ۶۶/۷۷ ریال به فروش رسید. یک لیره انگلیس ۶۷/۰۵ ریال و فرانک سوییس هم در برابر ۲۸ ریال معامله شد. یکصد ین ژاپن ۲۳/۴۰ ریال و یک درهم امارات متحده عربی ۱۷/۰۱ ریال قیمت‌گذاری شد.

 

 

روزنامه آیندگان

کلید واژه ها: بانک مرکزی ارز دلار


نظر شما :