آمریکا شیردال باستانی را به ایران بازگرداند

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۹ کد : ۳۵۹۰ از دیگر رسانه‌ها
آمریکا شیردال باستانی را به ایران بازگرداند
آمریکا یک جام شیردال باستانی را که متعلق به قرن ۷ پیش از میلاد، آغاز عصر ماد‌ها، بوده به ایران بازگرداند.

 

یک مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده به بی‌بی‌سی فارسی گفت بازگرداندن این اثر باستانی اقدامی برای نشان دادن حسن نیت آمریکا نسبت به ایران بوده است.

 

این جام در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی آثار باستانی و عتیقه‌جات گرفته شده بود و آمریکا می‌گوید از آنجا که به میراث فرهنگی و همچنین به مردم ایران احترام می‌گذارد، آن را به ایران بازگردانده است. تصور می‌شود که این جام را از غاری در شمال غرب ایران ربوده بوده‌اند.

 

شیردال یا‌‌ همان موجودی افسانه‌ای است که ترکیبی از تن شیر و سر عقاب است. شیردال‌ها را دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌ها می‌دانسته‌اند. طرح این موجود افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته‌ است.

 

بازگرداندن این شیء باستانی همزمان با سفر هیات بلندپایه ایرانی به نیویورک صورت گرفته است. در این سفر وزرای خارجه ایران و ایالات متحده پس از سال‌ها برای اولین بار با یکدیگر دیدار دوجانبه داشتند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
حجت: بازگرداندن جام شیردال اقدامی سمبلیک است

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تایید کرد: یک جام شیردال ایرانی با هدف آغاز تعاملات فرهنگی مناسب میان ایران و آمریکا به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده شد تا به ایران بازگردانده شود.

 

مهدی حجت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ادامه داد: در سال ۲۰۰۳ شخصی در حال قاچاق این جام شیردال از ایران به آمریکا بوده است که جام در گمرک فرودگاه آمریکا از وی گرفته می‌شود و تاکنون در آنجا بوده است.

 

او ادامه داد: اکنون با هدف نشان دادن حسن نیت ارتباط میان آمریکا و ایران و آغاز یک تعامل فرهنگی بهتر میان این دو کشور، این شیء تاریخی به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده شد تا به ایران برگردد. وی تاکید کرد: ما روی این شیء به تنهایی تمرکز خاصی نداریم، بلکه جنبه سمبلیک آن اهمیت دارد که یک ارتباط فرهنگی را قائل شده‌اند.

 

حجت افزود: درباره قدمت و مکانی که این شیء تاریخی در آن ساخته شده است‌، هنوز اطلاعاتی در دست نیست. باید مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوانیم درباره قدمت و مکان ساخت آن نیز اطلاعات به دست آوریم.

 

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی یکی از همراهان رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک بود. او گفته بود که قصد دارد با مسوولان موزهٔ «متروپولیتن» آمریکا صحبت کند. اقدامات موزهٔ متروپولیتن در سال ۲۰۱۱ میلادی اعتراض‌هایی را برانگیخت. در آن سال، در بروشورهایی که دربارهٔ نمایشگاه هنر اسلامی توسط این موزه‌ به چاپ رسید، در ترتیب نام کشورهای صاحب اثر در آن نمایشگاه، تقدم نام «ایران» حفظ نشد و نام «ایران» پس از کشورهای دیگری که آثاری ارائه کرده بودند، آورده شد. در اقدامی دیگر، نام بخش «هنر اسلامی» در این موزه به «هنر سرزمین‌های عربی، ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و جنوب آسیای متأخر» تغییر یافت.

 

همچنین گفته شده بود که دیدار با مسوولان دانشگاه شیکاگو برای صحبت دربارهٔ ۳۰ هزار لوح هخامنشی امانت داده‌ شده به آن دانشگاه، یکی از برنامه‌های این سفر است. این الواح سال‌ها پیش برای انجام امور پژوهشی به طور امانی در اختیار این دانشگاه قرار گرفته بود که آمریکایی‌ها بعد‌ها از بازگرداندن آن خودداری کردند.

 

اما در نهایت، امروز منابع خبری آمریکایی و انگلیسی به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که مقامات آمریکایی برای ابراز حسن نیت، نسبت به بازگرداندن یک اثر تاریخی قاچاق شده به آمریکا اقدام کردند.

 

قبل از انتشار این خبر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در خبری اعلام کرده بود: «محمدعلی نجفی با حضور در دانشگاه نیویورک، از دپارتمان گردشگری و هتل‌داری این دانشگاه بازدید کرده است.»

 

در این خبر همچنین آمده بود معاون رئیس‌جمهور پس از این بازدید طی نشستی که با حضور جمعی از اساتید و مدیران این دپارتمان برگزار شد، در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های این دپارتمان قرار گرفت و مذاکراتی را برای همکاری‌های فی‌مابین انجام داد.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس از گالری هنری دانشگاه بازدید و از آثار هنری تعدادی از هنرمندان ایرانی که در این نمایشگاه حضور داشتند دیدن کرد.

 

نشست صمیمانه با جمعی از دانشجویان نخبه و فارغ‌التحصیلان ایرانی که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید از دیگر برنامه‌های نجفی بود.

 

ملاقات با تعدادی از اعضای ارکستر سمفونیک بیتزبورک و گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان برنامه‌های آخرین روز معاون رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک خواهد بود.

 

کلید واژه ها: اشیای باستانی شیردال


نظر شما :