سرلشکر رحیم صفوی: جنگ ایران و عراق حدود یک میلیون کشته داشت

۳۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۱ کد : ۳۵۶۹ از دیگر رسانه‌ها
دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه کسی توان مقابله با ایران قدرتمند را ندارد، گفت: نیروهای مسلح ایران از قدرتمند‌ترین نیروهای مسلح دنیا محسوب می‌شود و حافظ تمامیت ارضی و استقلال کشور هستند.

 

سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با گرامی داشتن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: سخنان امروز من خطاب به جمعیت جوان کشور خواهد بود که بیش از ۵۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

 

اهم سخنان مشاور عالی نظامی فرمانده معظم کل قوا در ادامه به نقل از خبرگزاری تسنیم می‌​آید:

 

* ملت فداکار ایران هرگز فداکاری‌ها و ایثارگری‌های نیروهای مسلح را و فرزندان شجاعشان در ارتش، سپاه و بسیج را فراموش نخواهند کرد و می‌داند آنچه که هم‌اکنون از امنیت و آسایش و پیشرفت و اقتدار ملی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، مدیون خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید و فداکاری بیش از ۳۰۰ هزار جانباز و اسارت بیش از ۴۰ هزار آزاده سرافراز کشور عزیزمان ایران است.

 

* تنها جنگی که هر دو قدرت منتخب جهان از یک طرف جنگ حمایت می‌کردند و آن حمایت از صدام بود، جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران بود. در این جنگ علاوه بر قدرت‌های مرسوم، کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه و آلمان و برخی‌ کشورهای عرب منطقه مثل کویت، یمن، امارات و حتی رژیم صهیونیستی از عراق حمایت می‌کردند.

 

* بر اساس منابع خارجی نزدیک بر یک میلیون کشته و شهید از کشته‌های عراقی تا شهدای ایرانی وجود دارد. این یکی از خونبار‌ترین جنگ‌های قرن بیستم محسوب می‌شود. هزینه و خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از این جنگ ۸ ساله بر اساس برآورد خارجی‌ها بیش از ۲ هزار میلیارد دلار شد که فقط خسارات ایران نزدیک به یک هزار میلیارد دلار می‌شد.

 

* از خصوصیات صدام خبیث این بود که از وضعیت محیط بین‌المللی و زمینه‌سازی که در آن زمان وجود داشت، استفاده برد. آمریکایی‌ها هم که از ایران به شدت ناراحت بودند و لانه جاسوسیشان تسخیر شده و در حمله نظامی طبس شکست خورده بودند، قصد بازگشت ایران به دامان خودشان را داشتند، صدام را مهره‌ای مناسب برای این کار دیدند.

 

* برخی از کشورهای عربی جنوب منطقه بر اثر توهماتی که داشتند نگران صدور انقلاب اسلامی بودند و از انقلاب ایران نگرانی‌هایی داشتند و همه این عوامل دست به دست هم داد تا محیط سیاسی آن زمان برای صدام مناسب‌ترین عامل باشد. خود صدام نیز اهدافی داشت، از طرفی می‌خواست قدرت اول منطقه باشد و از طرفی نیز به دنبال لغو قرارداد ۱۹۷۵ بود.

 

* ۲۵ سال از پایان جنگ می‌گذرد و ۲۴ سال است که با عنایات خداوند متعال و توجه حضرت ولی‌عصر، رهبری حکیم، مدیر و شجاع چون حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبری آن را عهده‌دار شده‌اند. در این مدت ۴ جنگ مهم پیرامون کشورمان رخ داد، حمله به کویت و اشغال آن توسط صدام، یکی از آن‌ها بود. کویتی‌ها در برابر این حمله فقط ۷ ساعت دوام آوردند، ولی ایران ۸ سال دوام آورد. فاصله مرز کویت با عراق ۱۲۰ کیلومتر بود و فاصله مرز شلمچه تا خرمشهر ۱۵ کیلومتر بود و عراقی‌ها برای طی این ۱۵ کیلومتر ۴ ساعت وقت و ۲ گردان نیرو گذاشته بودند.

 

* صدام حسین در آخرین لحظات عمر خود پای چوبه دار گفت که باید از ایرانی‌ها بترسید، ایرانی‌ها من را اعدام می‌کنند. آمریکایی‌ها که در این مدت به طور مستقیم و غیرمستقیم با ایران در خلیج فارس درگیر جنگ شدند، هواپیمای مسافربری ما را زدند و سکوهای نفتی ما را بمباران کردند. آمریکایی‌ها که در حمایت از صدام دستشان آغشته به خون شهدا بود، در ۲ جنگ افغانستان و عراق چند هزار کشته دادند.

 

* اتحاد جماهیر شوروی نیز عاقبت خوشی نداشت، شوروی‌ها پس از ۹ سال اشغال افغانستان مظلوم با خفت و خواری از افغانستان خارج شدند و در سال ۱۹۹۱ به ۱۵ تکه پاره تبدیل شدند و فقط یک فدراسیون روسیه و ۱۴ جمهوری عاقبت شوروی‌ها بود.

 

* به فضل الهی و برکت مجاهدت‌های ملت ایران و ثمره خون شهدای گمنام و با نام و فداکاری‌های جانبازان هم‌اکنون پس از گذشت ۲۵ سال از پایان جنگ، ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده که می‌تواند در معادلات جهانی تاثیرگذار باشد. دشمنان می‌خواستند جلوی افکار انقلاب اسلامی را بگیرند، اما به فضل الهی هم یک جمهوری اسلامی در افغانستان روی کار آمده و هم یک جمهوری که قانون اساسی آن تا اندازه زیادی با اسلام تطبیق دارد، در عراق به وجود آمده است.

 

* به فضل الهی ارتش جمهوری اسلامی ما تبدیل به یک ارتش قدرتمند و کارآمد شده و به عنوان یک ارتش قدرتمند در سطح غرب آسیا عرض‌اندام می‌کند. از دل جنگ ۸ ساله یک سپاه قدرتمند با ۴ نیروی هوافضا، نیروی دریایی، نیروی زمینی و نیروی قدس و سازمان بسیج مستضعفان به وجود آمده است. از همه مهم‌تر ایران امروز تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای دارای نفوذ در معادلات و تاثیرگذار در معادلات جهانی شده است.

کلید واژه ها: رحیم صفوی جنگ ایران و عراق


نظر شما :