نگاهی به پیشینه دو تیم استقلال و پیروزی/ پرسپولیسی‌ها شعار دادند مرگ بر این دولت قانون‌شکن

۱۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۵ کد : ۳۴۲ از دیگر رسانه‌ها
 

سال‌هاست که فوتبال دوستان ایرانی، دو تیم استقلال و پیروزی تهران را می‌شناسند و رقابت‌های طرفداران این دو تیم برای قاطبه ایرانیان آشنا است. این دو تیم، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی‌، به اسامی‌ تاج(با لباس آبی) و پرسپولیس(با لباس قرمز) شناخته می‌شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی‌، نام «تاج» به «استقلال » و نام «پرسپولیس» به «پیروزی» تغییر یافت. در این میان، عنوان پیشین تیم استقلال، به کلی منسوخ شد اما تیم «پیروزی» هنوز هم عموما با نام «پرسپولیس» شناخته می‌شود.

 

تیم فوتبال پیروزی یا پرسپولیس ، در دی ماه سال 1342 پایه گذاری شد.این تیم، زیر مجموعه باشگاهی بود که توسط « محمد عبده» ایجاد شده بود. مالک این باشگاه «شرکت سی.آر.سی» بود که به جز عبده، فاطمه پهلوی و همسرش «تیمسار محمد خاتم» از سهامداران عمده آن بودند. در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۴۶، باشگاه شاهین که در دهه ۱۳۴۰ بازیکنان زیادی در تیم ملی ایران داشت و در میان مردم محبوب بود، به دستور سازمان ورزش و تفریحات ایران رسماً منحل شد. با رایزنی‌های «عبده»، بیشتر بازیکنان باشگاه شاهین به پرسپولیس پیوستند و باعث شهرت و محبوبیت آن شدند.

 

تیم موسوم به «تاج» در سال 1329 اعلام موجودیت کرد. در افکار عمومی این تیم و باشگاهش با نام اعضای مهم هیات مدیره آن، «امیر اسدالله علم» وزیر دربار وقت و «سپهبد پرویز خسروانی» فرمانده نیروی هوایی وقت شناخته می‌شد و بعد‌ها توده‌های مردم آشکارا آن را تیم فوتبال «تیمسار خسروانی» معرفی می‌کردند. انتساب «تاج» به سیاستمداران پهلوی باعث می‌شد که همواره افکار عمومی، این تیم را به عنوان نماینده رژیم حاکم بنگرند. سندی منتشر شده که مربوط به سال 1349 بوده و طبیعی است در آن سال که اوج خفقان سیاسی پس از قیام 15 خرداد سال 42 به شمار می‌رفت، حوادث جاری میان هواداران این دو تیم به ابراز احساسات سیاسی مردم نسبت به تیم منتسب به رجال پهلوی تبدیل شود. تذکر این نکته ضروری است که با پیروزی انقلاب اسلامی‌، ساختارهای این دو تیم به شکلی بنیادین تغییر کرد و مدیران آن‌ها از افتخارات ورزشی و ملی ایران هستند و انتشار این سند هیچ خللی به جایگاه قابل احترام آنان وارد نمی‌سازد:

 

موضوع: برخورد طرفداران تیم تاج و پرسپولیس[در سند به اشتباه پاس قید شده است] پس از پایان مسابقه فوتبال تیم‌های تاج و پرسپولیس تماشاچیانی که در میدان بودند به دو گروه تقسیم شده و در خیابان به راه افتادند طرفداران تیم تاج خیلی کم بودند و هوداران تیم پرسپولیس بسیار زیاد بودند به چند گروه تقسیم و پشت سر دسته اول حرکت نمودند. طرفداران تیم تاج با شعار (قهرمان آسیا متشکریم) و دیگران با شعار (پرسپولیس تو قلب مردم قهرمانه) به راه خود ادامه می‌دادند در این موقع شعار طرفداران تیم تاج عوض شد و همگی می‌گفتند تاج قهرمان ـ تاج قهرمان و مخالفین آنها فریاد می‌زدند تاج... مال ـ تاج... مال جمعیت موقعی که از تخت جمشید*(1) گذشت عده‌ای می‌گفتند (یا فوتبالو جمعش کنید ـ یا تیمسارو عوض کنید) و عده‌ای دیگر می‌گفتند (مرگ بر این تیمسار قانون شکن) در دروازه دولت پلیس به مردم حمله کرد طرفداران تاج شعار می‌دادند جاوید شاه ـ جاوید شاه و طرفداران پرسپولیس فریاد می‌زدند مرگ بر این دولت قانون‌شکن و عده‌ای هم در حالی که فرار می‌کردند شعار می‌دادند مرگ بر این دیکتاتور.

 

جمعیت طرفدار تاج از ورود به خیابان سعدی منصرف شدند و به طرف لاله‌زار رفت. در این بین عده‌ای از طرفداران پرسپولیس نیز به خیابان لاله‌زار داخل شدند و تا میدان سپه بر ضد تیم تاج و تیمسار خسروانی شعار می‌دادند البته پلیس چند مرتبه آنان را متفرق کرد لکن مجدداً به هم پیوستند.

 

* پاورقی:

1- خیابان آیت الله طالقانی فعلی

 

 

منبع: مشرق

 

 

کلید واژه ها: تیم استقلال تیم پرسپولیس تیم تاج


نظر شما :