چرا روز قطع رابطهٔ ایران و آمریکا از تقویم حذف شد؟

۲۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۳۳۶۳ از دیگر رسانه‌ها
دبیر شورای فرهنگ عمومی دربارهٔ روند حذف مناسبت‌ها از تقویم و علت حذف «‌روز قطع مناسبات سیاسی ایران و آمریکا» توضیح داد.

 

منصور واعظی‌، دبیر شورای فرهنگ عمومی‌، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به انتقاد‌ها و اعتراض‌هایی که دربارهٔ ثبت بعضی از مناسبت‌ها در تقویم مطرح می‌شود‌، گفت: در طول این سال‌ها تعداد زیادی مناسبت نامگذاری شده و دربارهٔ یکی دو مورد از آن‌ها هم اعتراض‌هایی صورت گرفته است.

 

او تأکید کرد: این‌طور نیست که به همهٔ نامگذاری‌ها اعتراض شده باشد. اعتراض‌ها به موارد خیلی محدودی بوده است؛ مثلا در طول این شش - هفت سال، به سه مورد اعتراض شده است. بعضی از افراد اعتراض کرده‌اند و البته معلوم نیست که این اعتراض‌ها، اعتراض‌های درستی باشند.

 

واعظی دربارهٔ روند ثبت مناسبت‌ها در تقویم، عنوان کرد: معمولا رویه این است که درخواستی در این زمینه به دبیرخانهٔ شورای فرهنگ عمومی می‌آید. این درخواست می‌تواند حتی از سوی افراد باشد، اما اگر قرار باشد مناسبتی در تقویم نامگذاری شود،‌ باید متولی مشخصی داشته باشد‌. به این دلیل که ما فقط یک مناسبت را در تقویم نمی‌آوریم‌. زمانی که یک روز را به عنوان روز ادبیات کودکان و نوجوانان نامگذاری می‌کنیم‌، باید در این روز از جانب یک دستگاه مسؤول اتفاقی بیفتد؛‌ مثلا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کند که اگر این نامگذاری صورت بگیرد،‌ من در این روز برنامه‌هایی خواهم داشت.

 

او ادامه داد: زمانی که درخواستی برای ثبت یک روز به ما رسید‌، ما آن را به سازمان و حوزهٔ مربوطه ارسال می‌کنیم. آن سازمان ضمن تأیید این درخواست‌، باید اعلام کند که اگر این روز ثبت شد، چه کارهایی را انجام خواهد داد. بعد از آن هم باید گزارش بدهد که برای این روز چه کارهایی انجام داده است. پس از آن، این پیشنهاد به یک کمیتهٔ کار‌شناسی در دبیرخانه می‌رود و بررسی انجام می‌شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین افزود: بر اساس مصوبهٔ شورای عالی انقلاب فرهنگی‌، ما یک کمیسیون نامگذاری داریم که در مرحلهٔ بعدی این موضوع برای بررسی به آنجا می‌رود. کمیسیون نامگذاری عمدتا مرکب از دستگاه‌های مختلف و فرهنگستان‌هاست. در آنجا مجددا بحث کار‌شناسی دیگری انجام می‌شود. نتایج کارشناسی‌های کمیسیون نامگذاری و دبیرخانهٔ شورای فرهنگ عمومی به شورای فرهنگ عمومی ارائه می‌شود. شورای فرهنگ عمومی هم در ‌‌نهایت می‌تواند مناسبتی را تصویب یا رد کند. اگر مناسبتی تصویب شد، برای تأیید نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده می‌شود. در مرحله‌ای که موضوع در دبیرخانه در حال بررسی است‌، معمولا با افراد نخبه بحث و بررسی می‌شود و به نظرات کار‌شناسی آن‌ها توجه می‌شود.

 

او سپس دربارهٔ نحوهٔ انتخاب این افراد نخبه برای مشاوره‌، گفت: برحسب موضوعات مختلف‌، با افراد نخبهٔ آن حوزه مشورت می‌شود‌؛ مثلا دربارهٔ روز ادبیات کودک و نوجوان‌، با افراد فعال در همین عرصه صحبت می‌شود‌.

 

واعظی همچنین دربارهٔ روند حذف مناسبت‌های مختلف از تقویم‌، گفت: رویهٔ حذف هم به همین ترتیب است‌؛ یعنی کمیسیون نامگذاری پیشنهاد می‌دهد، شورای فرهنگ عمومی تصویب می‌کند و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی‌، یک مناسبت از تقویم حذف می‌شود.

 

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا دربارهٔ مناسبت‌هایی که در سال‌های اخیر از تقویم حذف شده‌اند، ‌ گفت: برای پاسخ به این سؤال باید به تقویم ورود کنم. می‌دانم که ما چند روز را حذف کرده‌ایم؛ به عنوان مثال روزی به نام روز قطع رابطهٔ ایران با آمریکا در تقویم بود که اوایل انقلاب در تقویم قرار گرفته بود. این حذف به این دلیل بود که ایران رابطه‌اش را با آمریکا قطع نکرد؛‌ آمریکا رابطه‌اش را با ایران قطع کرد.

 

واعظی اضافه کرد: روزی که آمریکا رابطه‌اش را با ایران قطع کرده بود‌، در تقویم آمده بود. من به نظرم می‌رسید که این کار درستی نیست که ما روزی را به مناسبت زمانی که آمریکایی‌ها رابطه‌شان را با ما قطع کرده‌اند، در تقویم داشته باشیم. حذف این روز را پیشنهاد دادیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرد.

 

روز بیستم فروردین‌ماه ۱۳۵۹ سالروز صدور دستوری بود که جیمی کار‌تر، رییس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر قطع روابط سیاسی و بازرگانی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود. این دستور کار‌تر، واکنشی بود به تصرف سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌های آمریکایی در ایران. پاسخ امام خمینی(ره) نیز به انتشار خبر این دستور کار‌تر، این بود که: «خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم. اگر کار‌تر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است.»

 

به همین دلیل مناسبت «‌روز قطع مناسبات سیاسی ایران و آمریکا» در‌‌ همان سال‌های نخست انقلاب در تقویم ثبت شده بود، تا اینکه منصور واعظی در روز تاریخ ۳۰ شهریورماه سال ۱۳۸۹ در نشستی خبری از حذف این روز از تقویم خبر داد و گفت: «‌روز قطع مناسبات سیاسی ایران و آمریکا به دلیل اینکه آمریکا موضوع و مسألهٔ ایران نیست و همچنین مناسبت‌های دیگری برای اعلام انزجار از رفتارهای خصمانهٔ آمریکا وجود دارد، از ضمیمهٔ تقویم رسمی کشور در سال ۱۳۹۰ حذف می‌شود.»

 

«روز ملی اسناد»، «روز گفت‌وگوی تمدن‌ها»، «روز همه‌پرسی تغییر نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی ایران»، «آغاز محاصرهٔ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا» و «انتخابات اولین دورهٔ ریاست جمهوری ایران» و همچنین مناسبت ۲۴ اسفند «برگزاری انتخابات اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی» از دیگر مناسبت‌هایی هستند که واعظی در روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه ۱۳۸۹ خبر حذف آن‌ها را از تقویم اعلام کرده بود. 

کلید واژه ها: ایران و آمریکا تقویم


نظر شما :