جهان در ۵۰ سال قبل-۳

ترجمه: شیدا قماشچی
۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۱ کد : ۳۲۸۸ تاریخ مصور
برای مشاهده عکس‌ها در ابعاد بزرگتر بر روی آن‌ها کلیک کنید.


 

۲ می ۱۹۶۳، تصویری از بلوبرد (Bluebird)، ماشینی با قدرت ۵۰۰۰ اسب بخار و دونالد کمپبل که قصد داشت تا رکورد سرعت (حرکت روی زمین) را بشکند. این عکس در هنگام اولین حرکت آزمایشی گرفته شده است. دونالد کمپبل کنترل خودرو را به عهده دارد و مسیر ویژه‌ای برای این آزمایش در کنار دریاچهٔ ایر در جنوب استرالیا طراحی شده بود. باران‌های سیل‌آسا دریاچه را لبریز کردند و آزمایش به مدت یک سال به تعویق افتاد. کمپبل توانست رکورد ۶۴۸.۷۳ کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت کند. (عکس: AP)

 

۵ می ۱۹۶۳، موشک مرکوری اطلس ۹ و گوردون کوپر فضانورد، سرنشین این موشک از پایگاه فضایی شماره ۱۴ در کیپ کاناورال ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد. مرکوری اطلس ۹، آخرین ماموریت اکتشافی فضانوردان در برنامه فضایی مرکوری آمریکا به شمار می‌آید که با موفقیت ۲۲ دور کامل بر مدار زمین را طی کرد و در میان آب‌های اقیانوس آرام به ماموریت موفقیت‌آمیز خود پایان بخشید. (عکس: NASA)

 

ژوئن ۱۹۶۳، اکتشاف‌گر و اقیانوس‌شناس فرانسوی ژاک ایو کوستو در کنار سفینهٔ غواصی‌اش، طی سفر اکتشافی‌ در دریای سرخ. او به همراه ژان مولار، زیر دریایی SP-350 را طراحی کردند که دو سرنشین را تا عمق ۳۵۰ متر از سطح اقیانوس جابه‌جا می‌کرد. (عکس: OFF/AFP)

 

۱۶ ژوئن ۱۹۶۳، تصویر ارتباط تلویزیونی «والنتینا ترشکووا» ۲۶ ساله، نخستین زنی که به فضا سفر کرد؛ در فضاپیمایش، ووستوک ۶. (عکس: AP/TASS)

 

۱۰ ژوئن ۱۹۶۳، یکی از اعتصاب‌کنندگان در مقابل داروخانه‌ای در شهر گدزدن، آلاباما لحظه‌ای تامل می‌کند تا پاسخ یکی از طعنه‌زنندگان را بدهد. حدود ۲۴ جوان سیاهپوست در مقابل چندین مغازه و دو سینما تظاهرات برگزار کردند. این اعتراض‌ها بدون خشونت و دستگیری پایان یافت. (عکس: AP)


۱۴ ژوئن ۱۹۶۳، رابرت کندی دادستان وقت، با استفاده از یک بلندگوی دستی با سیاهپوستان معترض که در مقابل وزارت دادگستری آمریکا تجمع کرده بودند، صحبت می‌کند. تظاهرکنندگان به سمت کاخ سفید رفته و پس از عبور از کنار ساختمان‌های شهرداری، در وزارت دادگستری آمریکا مستقر شدند. (عکس: AP)

 

۱۱ ژوئن ۱۹۶۳، راهب بودایی «تچ کوانگ دوک» در اعتراض به آزار بودائیان توسط دولت ویتنام جنوبی، در خیابانی در شهر سایگون خود را به آتش کشید. (عکس: مالکوم براون، AP)

 

۱۲ ژوئن ۱۹۶۳، جورج والس (سمت چپ تصویر) در مقابل ژنرال هنری گراهام، در دانشگاه آلاباما ایستاده است. جورج والس از ثبت‌ نام دو دانشجوی آفریقایی- آمریکایی، ویویان مالون و جیمز هوود، جلوگیری کرد. بر خلاف دستور دادگاه فدرال آلاباما، فرماندار جورج والس خود را به طور موقت به سمت ثبت‌ نام کننده و مدیر دروس دانشگاه منصوب کرد و در مقابل در ورودی محل ثبت نام ایستاد تا شخصا از ثبت نام دانشجویان جلوگیری کند. در مقابل، جان اف. کندی رئیس‌جمهور دستور داد تا گارد ملی آلاباما وارد عمل شود. ۱۰۰ نفر از سربازان این گارد، دانشجویان را در دانشگاه همراهی کردند و فرماندهٔ آن‌ها ژنرال هنری گراهام به جورج والس دستور داد تا کنار بکشد و به این ترتیب دانشجویان موفق شدند که ثبت نام کنند. در سخنرانی ۱۱ ژوئن، کندی موضع خود را نسبت به جنبش حقوق مدنی مشخص کرد. لایحه‌ای که توسط او به کنگره فرستاده شد، با نام قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۴ به تصویب رسید. (عکس: OFF/AFP)

 

۱۹ جولای ۱۹۶۳، دکتر مایکل دباکی در شهر هوستون یک پمپ مصنوعی را برای کمک به قلب آسیب دیده، در بدن بیماری قرار می‌دهد. (عکس: AFP)

 

۷ جولای ۱۹۶۳، صورت الیسون توراج ۲۶ ساله از واشنگتن دی. سی در یکی از تظاهرات ضد تنفر نژادی در یک پارک تفریحی مخصوص سفیدپوستان در حومه بالتیمور، آسیب دیده است. طی این تظاهرات سنگی به سمت او پرتاب شده و چشم راست او صدمه دیده است. (عکس: AP)

 

۸ جولای ۱۹۶۳، رابرت فاسنفلد صاحب یک رستوران مخصوص سفیدپوستان، در محله‌ای نژادپرست در ساحل شرقی کمبریج، مریلند، به سمت یکی از معترضان آب می‌پاشد. ادوارد دیکنسون، یکی از سه معترض سفیدپوست و هشت سیاهپوست معترض به برتری نژادی در مقابل این رستوران زانو زده و آهنگ‌های صلح‌جویانه را می‌خوانند. تخم مرغی که فاسنفلد دقایقی قبل از این عکس بر سر ادوارد دیکنسون شکسته است، در تصویر مشهود است. این معترضان توسط پلیس دستگیر شدند. (عکس:William A. Smith/AP )

 

۲۱ جولای ۱۹۶۳، شهر کمبریج مریلند، خانم گلوریا ریچاردسون، رئیس کمیته «مبارزه بدون خشونت» کمبریج، سرنیزهٔ یک سرباز را به کنار می‌راند تا به میان معترضان سیاهپوست رفته و آنان را متقاعد کند تا پراکنده شوند. (عکس: AP)

 

۳ آگوست ۱۹۶۳، پلیس شیکاگو در تلاش برای خاموش کردن یک صلیب به آتش کشیده شده در مقابل یک خانه. یک خانوادهٔ سیاهپوست به محله‌ای اسباب‌کشی کرده‌اند که زمانی فقط به سفیدپوست‌ها تعلق داشت. این عکس در ششمین شب از مزاحمت‌های پی در پی گرفته شده است. (عکس: کتابخانهٔ کنگرهٔ آمریکا)

 

۲۸ آگوست ۱۹۶۳، مجسمه نورپردازی شدهٔ آبراهام لینکلن در تظاهرات جنبش حقوق مدنی، واشنگتن دی. سی. (عکس: آرشیو ملی Newsmaker/)


۱۲ سپتامبر ۱۹۶۳، دانش‌آموزان سفیدپوست، در مقابل دبیرستان وست اند بیرمنگام آلاباما، در حالیکه یک عروسک سیاهپوست را با ماشین بر زمین می‌کشانند. در این دبیرستان که قانون عدم تبعیض نژادی در آن به اجرا درآمده بود، دو دختر آفریقایی- آمریکایی اجازه تحصیل یافتند و تعداد زیادی از دانش‌آموزان سفیدپوست از حضور در کلاس‌ها سر باز زدند. این ماشین که کاروانی از نژادپرستان را همراهی می‌کرد، به دلیل سرعت بالا و استفاده بیش از حد از بوق ماشین، توسط پلیس متوقف شد تا اخطار بگیرد. (عکس: AP)

 

۱۵ سپتامبر ۱۹۶۳، یک کارگر، از مخالفان نژادپرستی و تعدادی آتش‌نشان در آوار به جای مانده از انفجار یک کلیسای باپتیست در خیابان شانزدهم شهر بیرمنگام، آلاباما. این انفجار باعث مرگ ۴ دختر و زخمی شدن ۲۲ نفر دیگر گردید. سمت راست تصویر، جایی است که گمان می‌رود دخترها در آنجا کشته شده‌اند. این انفجار وحشتناک، تظاهرات مردم در حمایت از جنبش حقوق مدنی را در پی داشت. ۴ مرد از گروه نژادپرستانهٔ کوکلاکس‌کلان مسئول این انفجار بودند. آن‌ها یک جعبهٔ دینامیت را در پلکان کلیسا جاسازی کرده بودند. سه نفر از آن‌ها محکوم شده و توسط دادگاه مجرم شناخته شدند. (عکس: AP)


۱۵ سپتامبر ۱۹۶۳، یک سرباز ویتنامی در حال عبور از آب، به همراه باقی سربازان دولت ویتنام که توسط هلیکوپترهای ارتش آمریکا در نزدیکی شبه‌جزیره ساماو در جنوب ویتنام فرود آمدند. سربازان به این محل اعزام شدند تا ویت‌کنگ‌های کمونیست که به یک پایگاه نظامی ویتنام حمله کرده بودند را تعقیب کنند. (عکس: Horst Faas/AP)

 

۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ ساعت ۱۲:۳۰ بعدازظهر، ثانیه‌هایی پس از سوءقصد به جان اف. کندی رئیس‌جمهور و جان کانلی، فرماندار تگزاس. لیموزینی که رئیس‌جمهور زخمی سرنشین آن بود، با سرعت به سمت بیمارستان در حرکت است. کلینتون هیل، مامور سرویس اطلاعاتی آمریکا در پشت ماشین نشسته است. همسر فرماندار تگزاس به سمت بدن زخمی جان کانلی خم شده و خانم کندی نیز در کنار همسرش تکیه داده است. (عکس: Justin Newman/AP)

 

۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، لی هاروی اسوالد تحت نظر پلیس قرار گرفته است، او به جرم ترور رئیس‌جمهور جان اف. کندی و افسر پلیس دالاس جی. دی. تیپت در دالاس تگزاس دستگیر شد. (عکس: AP)

 

۲۴ نوامبر ۱۹۶۳، لی هاروی اسوالد، مظنون به قتل کندی، بر روی برانکارد دقایقی پس از اینکه تیری به سمت شکمش شلیک شد. زندانی، تحت نظر پلیس، از راهروی زیرزمینی دفتر مرکزی پلیس دالاس در حال انتقال به مکانی دیگر بود. جک رابی، صاحب یک کاباره، به سمت او شلیک کرد و او را به قتل رساند. (عکس: AP)

 

۲۴ نوامبر ۱۹۶۳، سالن مدور عمارت کنگره آمریکا، ژاکلین جکی کندی تابوت همسرش، جان اف. کندی را می‌بوسد و دخترش کارولین به روی تابوت دست می‌کشد. (عکس: AP)

 

۲۵ نوامبر ۱۹۶۳، جان اف. کندی پسر سه ساله، به تابوت پدرش در واشنگتن ادای احترام می‌کند، سه روز پس از آنکه پدرش در دالاس به قتل رسید. ژاکلین کندی، بیوهٔ رئیس‌جمهور (در وسط تصویر) و دخترش کارولین را برادران رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند. سناتور ادوارد کندی در سمت چپ و دادستان رابرت کندی در سمت راست تصویر. (عکس: AP)


۴ دسامبر ۱۹۶۳، نیویورک، پل معلق «وراتزانو ناروز» در دست احداث است. این پل بروکلین را به استاتن آیلند پیوند می‌دهد. این پل با طول ۱۲۹۸ متر در ۲۱ نوامبر ۱۹۶۴ افتتاح شد. (عکس: AP/ موزهٔ شهر نیویورک)

 

۲ دسامبر ۱۹۶۳، تصویری از شکل‌گیری «سورتسی»، یک جزیرهٔ آتشفشانی در سواحل جنوبی ایسلند. این جزیره از گدازه‌های آتشفشانی به وجود آمده است. (عکس: AFP)

 

۱ می ۱۹۶۳، تصویری از یک موشک دریایی که در رژهٔ ملی اول ماه می، در میدان سرخ مسکو به نمایش در آمد. پرچمی با تصویر ولادیمیر لنین، انگلس و کارل مارکس در پس‌زمینهٔ عکس به وضوح پیداست. نابودی کامل طرفین در زمان جنگ سرد، هر دو ابرقدرت را تهدید می‌کرد و سال ۱۹۶۳ آغازی بود برای کنترل سلاح‌های کشتار جمعی چنانکه اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کردند. (عکس: AFP /Life)

 

۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، در پی ترور جان اف. کندی، معاون او لیندون جانسون به ریاست جمهوری رسید. در این عکس او با همراهی ژاکلین کندی (راست)، همسرش برد جانسون (دومین نفر در سمت چپ تصویر) به دستور قاضی ایالتی سارا هیوز، برای ریاست جمهوری قسم یاد می‌کند. (عکس: Cecil Stoughton/AFP)

کلید واژه ها: کندی تبعیض نژادی


نظر شما :