جهان در ۵۰ سال قبل-۲

ترجمه: شیدا قماشچی
۲۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۵ کد : ۳۲۷۷ تاریخ مصور
برای مشاهده عکس‌ها در ابعاد بزرگتر بر روی آن‌ها کلیک کنید.


۲۸ فوریه ۱۹۶۳، دود حاصل از حمله‌های هوایی ناپالم در آسمان خاکستری ویتنام به چشم می‌آید. قایق‌ها در رودخانه پرفیوم به سمت هیو شناورند، جایی که کمونیست‌ها کنترل شهر قدیمی سلطنتی را از دست دادند. بمب‌های آتش‌زا روستاهای دامنه هیو را نشانه گرفتند. (عکس: AP)

 

۲۳ مارس ۱۹۶۳، شصت و پنج راننده به سمت ماشین‌هایشان می‌دوند تا در مسابقهٔ ۱۲ ساعتهٔ اتومبیل‌رانی فلوریدا شرکت کنند. (عکس: James P.Kerlin/AP)

 

۲۷ مارس ۱۹۶۳، جان اف کندی، رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش ژاکلین کندی در رژه‌ای در واشنگتن دی سی. (عکس: National Archive/Newsmakers)

 

۵ مارس ۱۹۶۳، سورتمه‌های موتوری در جنگل‌های آلاگاش در ایالت مین در حرکتند. ۲۰ مرد، به رهبری یک متخصص تجهیزات قطب شمال، یک سفر طولانی را در میان جنگل برای آزمایش این تجهیزات انجام دادند. رابرت فیلور، رئیس مرکز تحقیقات قطب شمال در آمریکا، هدایت این گروه را برعهده داشت. نیروی این سورتمه‌ها توسط یک موتور به اندازهٔ موتور کوچک قایق تامین می‌شود و سرعت آن - وابسته به وضعیت برف- چیزی حدود ۸ تا ۱۰ مایل در ساعت است. (عکس: Dan Grossi/AP)

 

۲۶ مارس ۱۹۶۳، کلبه‌های تخریب شده پس از فوران کوه آگونگ در بالی. در ۱۷ مارس، آتشفشان فوران کرد. شدت این فوران آوار را در آسمان پخش کرد و گدازه‌های آتش بر زمین جاری شدند. این رودخانه‌های آتشین روستاهای زیادی را از بین بردند و ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. (عکس: AP)

 

۱۸ مارس ۱۹۶۳، دایان ساویر ۱۷ ساله، دختر شایستهٔ آمریکا در سال ۱۹۶۳، از افق نیویورک عکاسی می‌کند. (عکس: AP)

 

۱۳ مارس ۱۹۶۳، یک کشتی یخ‌شکن آمریکایی موفق شد تا پایگاه دریانوردی ریچارد بیردز که «آمریکای کوچک – شمارهٔ ۳» نامگذاری شده بود را باز یابد؛ در حالیکه این پایگاه، در میان یک کوه یخ در دریای «راس» قطب شمال شناور بود. این پایگاه قدیمی زیر ۸ متر برف مدفون شده بود و ۳۰۰ مایل از مکان اصلی‌اش فاصله داشت. یک خلبان هلیکوپتر به محل اعزام شد. به گزارش او ترتیب قوطی‌های کنسرو و آذوقه همچنان در طبقه‌ها حفظ شده بود. (عکس: AP)

 

اول مارس ۱۹۶۳، مسافران متروی نیویورک در مسیر کارشان به خواندن روزنامه‌های صبح مشغول هستند. روزنامه‌ها پس از ۱۱۴ روز به اعتصابشان پایان دادند. (عکس: AP)


۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، جان اف کندی، رئیس‌جمهور آمریکا میان جمعیت حاضر در یک تظاهرات سیاسی در فورت ورث، تگزاس. (عکس: Cecil Stoughton/Reuters/JFK Library/The White House)

 

۴ آوریل ۱۹۶۳، دوروتی بل ۱۹ ساله در یکی از رستوران‌های بیرمنگام منتظر پذیرایی ماند، پذیرایی که هرگز صورت نگرفت. او به همراه ۲۰ نفر دیگر به جرم تحصن دستگیر شد. (عکس: AP)

 

۱۲ آوریل ۱۹۶۳، کشیش رالف آبرناتی (سمت چپ تصویر) و کشیش مارتین لوترکینگ در حالیکه تظاهرات‌کنندگان را به سمت منطقه تجاری بیرمنگام هدایت می‌کردند، توسط پلیس دستگیر شدند. (عکس: AP)

کلید واژه ها: کندی ویتنام


نظر شما :