ایرج امینی: شاه عامل ناکامی امینی در پیشبرد مشروطه بود

۲۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۴ کد : ۳۲ از دیگر رسانه‌ها

تاریخ ایرانی: فرزند علی امینی،پدرش را مشروطه‏خواهی خواند که جز یک مورد(تعطیل ناپذیری مجلس و انتخاب نمایندگان ملت)به سایر موارد مندرج در قانون اساسی وفادار ماند.

 

ایرج امینی در گفت و گو با ماهنامه مهرنامه،درباره مشی سیاسی نخست وزیر ایران در سال های 41-1340 گفت:عدم موفقیت دکتر امینی در پیشبرد اصل اساسی حکومت مشروطه، یعنی سلطنت و نه حکومت پادشاه، قبل از آن که به دکتر امینی مربوط شود به شخص شاه مربوط می‏شود که اصرار بر حکومت داشت؛حکومتی که سرانجام به حکومت فردی منجر شد.

 

او که کتاب "بر بال بحران" را درباره پدرش نوشته،در این گفت و گو تصریح کرد: تجربه امینی به نوعی تجربه دکتر مصدق، قوام السلطنه و حتی سپهبد زاهدی بود. اما در این مورد هم که اکنون با فاصله به تاریخ می نگریم، متوجه می شویم که دکتر امینی نسبت به امکان دستیابی به رابطه‏ مشروطه‏خواهانه‏ای با شاه و اعتماد سازی با او،بیش از حد خوشبین بود. البته او ناچار بود در مقام نخست وزیر به چنین اعتماد‏سازی‏ای مبادرت کند. اما گرفتاری بیش از آن که به دکتر امینی و سیاست اعتمادسازی یا عدم اعتمادسازی مربوط شود، به شخص پادشاه مربوط می‏شود که دچار سوءظن فراوان نسبت به تمام نخست وزیرانی بود که شخصیت مستقلی داشتند و بر سنت مشروطه‏ سلطنتی پافشاری می‏کردند.  

 

 

کلید واژه ها: امینی شاه مشروطه خواه


نظر شما :