امسال مردم تهران کمتر به مسافرت رفتند

۶ فروردین ۱۳۴۱
۰۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۲:۵۳ کد : ۳۰۵۹ کاغذ اخبار
امسال مردم تهران کمتر به مسافرت رفتند
امروز تعطیلات پنج روزه عید سعید نوروز پایان یافت و مجددا کار و فعالیت آغاز گردید.

 

امسال مراسم عید نوروز از دو، سه روز قبل از عید و آغاز سال جدید شروع شد و در طبقات مردم جنب و جوش عید و استقبال از طلیعه بهار و دید و بازدید بین مردم به خوبی مشهود بود. مراسم دید و بازدید امسال زیاد‌تر از سال‌های پیش در شهر و بین خانواده‌ها و دوستان و آشنایان برگزار شد و از این‌رو تبادل محبت و وداد بین عموم مردم رشته الفت و یگانگی را محکم‌تر ساخت و فلسفه دید و بازدید عید که‌‌ همان تجدید پیمان محبت و دوستی در جامعه است بهتر از سال‌های قبل بروز و ظهور داشت.

 

 

مسافرت کمتر

 

امسال مردم تهران کمتر به مسافرت رفتند. این امر معلول وضع اقتصادی و کم‌ پولی بود که در این اواخر سال دامنگیر مردم گردید و به همین لحاظ عده‌ای به جای مسافرت ترجیح دادند که در تهران مانده و از مهمانان پذیرایی کنند.

 

 

وضع بازار

 

بازار تهران همه ساله از بهمن ماه شاهد جنب و جوش و هجوم خریداران بود ولی امسال این جنب و جوش خیلی دیر یعنی در‌‌ همان اواخر اسفندماه آغاز گردید، در این روز‌ها هم پرداخت حقوق و پاداش که در برخی از ادارات و وزارتخانه‌ها به عمل آمد موجب رونق بازار گردید و کارمندان و کارگران در ایام شب عید به بازار روی آوردند.

 

 

فروش کم بود

 

با وجود ازدحام چند روز در اواخر اسفند در بازار و خیابان‌ها، بازاریان نتوانستند مانند سال‌های گذشته به کسب پررونق خود بپردازند و طبق اظهار کسبه و فروشندگان میزان فروش کسبه بازار و خیابان‌ها در این سال کمتر از نصف فروش سال‌های گذشته بوده است.

 

 

آمار راه‌آهن

 

امروز راه‌آهن ایران اعلام کرد که در اسفندماه گذشته مردم تهران سه میلیون تومان پول برای بلیط راه‌آهن و مسافرت پرداخته‌اند، این مقامات اعلام کردند که تعداد مسافرین ایام عید بیست هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل پنج هزار نفر فزونی داشته است.

 

 

بیشتر به جنوب

 

مقامات راه‌آهن اعلام کردند که بیش از پانزده هزار نفر از مردم تهران به طرف صفحات جنوبی، اهواز و آبادان و خرمشهر رفتند ولی در این نقاط نیز به علت تقلیل بارندگی هوا گرم شد و به مسافرین چندان خوش نگذشت. آب رودخانه‌های کارون و دز در اثر قلت باران امسال پایین و کم بود و مسافرین و افراد بومی کارون را تا این حد کم‌‌ آب ندیده بودند.

 

 

بنگاه‌های مسافری

 

امروز مدیران بنگاه‌های مسافربری اعلام کردند که وضع مسافرت در ایام عید رضایت‌بخش نبود و آقای پهلوان‌پور رئیس صنف مسافربری گفت: فقط در اواخر اسفند عده‌ای به موسسات حمل و نقل مراجعه کردند و این موسسات در روزهای اول و دوم و سوم فروردین اصولا مسافر نداشتند و تعداد مسافرین امسال را در حدود یک بیستم سال گذشته باید تخمین زد.

 

 

پهلوی و رشت

 

امسال در ایام عید شهرهای رشت و بندر پهلوی بسیار آرام و خلوت بود و مردم به علت بی‌پولی برای تفریح و گذراندن ایام عید به این شهر‌ها کمتر مسافرت کردند.

 

 

در جاده‌ها

 

همه ساله چند روز قبل از تحویل سال و در روزهای اول سال جدید دارندگان اتومبیل‌های سواری به قصد مسافرت تهران را ترک می‌گفتند و کاروان اتومبیل‌های سواری در سراسر جاده‌های شمال و جنوب مثل دسته زنجیر بدون قطع در حرکت بود ولی در ایام عید امسال با آنکه عده‌ای نیز به مسافرت رفتند آن جنب و جوش سال‌های پیش مشهود نبود و قسمت عمده اتومبیل‌ها در تهران ماندند و تعدادی نیز اتومبیل‌های مسافرین شهرستان‌ها که برای دید و بازدید به تهران آمده بودند در خیابان‌ها به چشم می‌خورد.

 

 

مسافرین خارج

 

همه ساله عده‌ای از افراد و خانواده‌ها برای گذراندن ایام عید به اروپا و کشورهای خاورمیانه مسافرت می‌کردند، ولی امسال به علت محدودیت در صدور گذرنامه از مسافرت به خارج نیز کمتر استفاده شد و مسافرین به ناچار در داخله مملکت به مسافرت پرداختند.

 

 

تاکسی کم بود

 

مردم در این چند روزه عید برای انجام دید و بازدید عید گرفتار کمبود وسیله نقلیه بودند، با وجود اینکه تاکسی‌ها اجازه داشتند مسافر اضافی سوار کنند باز هم پیدا کردن وسیله ایاب و ذهاب امر مشکلی بود، وضع تاکسی‌ها خوب بود و درآمد خوبی عاید دارندگان تاکسی گردید.

 

 

دید و بازدید

 

از صبح روز اول فروردین و بلافاصله پس از تحویل سال دید و بازدید مردم شروع شد و رفت و آمد خانواده‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌ها ازدحامی به وجود آورد. مردم در این چند روز از نوروز باستانی استقبال کردند و شهر تهران غرق در جنب و جوش گردیده بود...

 

 

بازار بوسه

 

در ایام عید بازار ماچ و بوسه بسیار بارونق بود. مردم در خیابان‌ها و کوچه‌ها طبق سنن باستانی یکدیگر را می‌بوسیدند. امروز هم قسمت بیشتر وقت کارمندان دولت در ادارات دولتی و بنگاه‌های ملی و شرکت‌ها به دید و بازدید و مصافحه و معانقه گذشت. در اطاق‌ها، راهرو‌ها، مراسم تبریک و تهنیت عید و بازار ماچ و بوسه برقرار بود.

 

 

در پارک‌شهر

 

شهردار تهران و معاون شهرداری روز دوم فروردین در «پارک‌شهر»، مردم شهر و مامورین شهرداری را پذیرفتند. آقای دکتر امینی نخست‌وزیر نیز در این مراسم شرکت کرد و نطق‌هایی از طرف نخست‌وزیر و شهردار تهران در مورد برنامه شهرداری و بیلان کار آن ایراد گردید. در مراسم دید و بازدید شهرداری بیش از ده هزار نفر شرکت کردند و هفت هزار بسته شیرینی و هدیه از طرف شهرداری در میان رفتگران و مردم توزیع گردید.

 

 

نخست‌وزیر سکه داد

 

آقای دکتر امینی نخست‌وزیر در مراسم بازدید عید به هر یک از فرزندان پرورشگاه شهرداری یک سکه طلا عیدی داد و آن‌ها نیز برای نخست‌وزیر هورا کشیدند.

 

دید و بازدید و مراسم نوروزی در «پارک‌شهر» که از طرف شهرداری برپا بود کاملا بی‌سابقه بود و عموم افراد و طبقات مختلف و روسای شورایعالی اصناف و اعضای اتحادیه‌ها و هیات رییسه شورایعالی انجمن‌های محلی تهران و معتمدین محلات و نمایندگان قاطبه مردم در آن شرکت داشتند.

 

یک بیمار مفلوج به نام آقای یکرنگی که مدت هشت سال در بستر بیماری است در این مراسم شرکت کرد. وی در این مراسم بین نخست‌وزیر و شهردار تهران نشسته بود و مطالبی پیرامون سیاست اقتصادی دولت و اقدامات آقای دکتر امینی بیان داشت.

 

 

روزنامه اطلاعات

کلید واژه ها: مسافرت نوروز


نظر شما :