اشغال قزوین توسط متفقین

۰۸ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۴ کد : ۴۵۵۲ تاریخ مصور
اشغال ایران در شهریورماه ۱۳۲۰ یکی از تلخ‌ترین لحظات تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که منابع مصور اندکی درباره آن وجود دارد.

 

به گزارش «فرارو»، با وجودی که از نخستین سال‌های اختراع دوربین عکاسی در اواخر قاجار در ایران هم عکاسان بسیاری پرورش یافته و به این کار اشتغال داشتند و حتی در طول چند دهه بسیاری از عکاسان و گردشگران خارجی از ایران عکاسی کردند اما از یکی از سرنوشت‌سازترین لحظات تاریخ معاصر ایران یعنی اشغال کشور به دست قوای متفقین، منابع مصور اندکی بر جای مانده است.

 

یکی از معدود مجموعه عکس‌های مربوط به اشغال ایران به عکس‌های «جرج راجر» مربوط می‌شود. ۱۸ عکسی که او از ایران تحت اشغال گرفته است قوای شوروی و انگلیس را در حومه قزوین و در حال ورود به این شهر نشان می‌دهد.

 

در این تاریخ، ایرانی که تحت سلطنت رضاخان پهلوی، اعلام بی‌طرفی کرده بود به بهانهٔ حضور جاسوسان آلمانی از شمال توسط قوای روس و از جنوب توسط قوای انگلیس مورد حمله قرار گرفت و در طول سه هفته به اشغال درآمد، ارتش ایران متلاشی و رضاخان ناچار به استعفا شد.

 

جرج راجر، عکاس مشهور انگلیسی و از بنیانگذاران آژانس عکس مگنوم که از آغاز جنگ جهانی دوم به عنوان عکاس جنگ به مناطق عملیاتی در فرانسه، ایتالیا، افریقا و آلمان می‌رفت و از جبهه‌های جنگ عکاسی می‌کرد این مجموعه را در سفر کوتاهی به ایران عکاسی کرده است. عکس‌های او مشخصا مربوط به ورود قوای متفقین به قزوین و ملاقات سربازان شوروی و انگلیس در حومه این شهر است. سربازان ارتش منحل شده ایران که سربازان متفقین را تماشا می‌کنند عکس‌های غم‌انگیز این مجموعه به شمار می‌رود.

 

راجر پس از این سفر به اردن، سوریه، مصر، افغانستان و آسیای شرقی رفت و عکس‌های جالب توجهی از شعله‌ور شدن جنگ در خاورمیانه و آسیا گرفت. مجموعه زیر عکس‌های راجر از ایران تحت اشغال قوای شوروی و انگلیس در جنگ جهانی دوم است که پیش از این کمتر دیده شده است.
 

 
خودروی زرهی انگلیسی در منطقه حومه قزوین، جایی که برای اولین بار سربازان انگلیس و شوروی به هم رسیدند.


افسر شوروی در حال شلیک؛ در پشت سر او خودروی زرهی در جاده قزوین در حرکت است.


ملاقات قوای شوروی و انگلیس در جاده قزوین


ملاقات قوای شوروی و انگلیس در جاده قزوین


سربازان ارتش منحل شده ایران در حال تماشای قوای متفقین در حومه قزوین


سربازان قوای انگلیسی در حومه قزوین


سربازان ارتش منحل شده ایران در حال تماشای قوای متفقین


خودروی زرهی ارتش انگلیس در جاده منتهی به قزوین


خودروی زرهی ارتش انگلیس در جاده منتهی به قزوین


سربازان قوای روس و انگلیس در حومه قزوین


افسر روس و انگلیسی در منطقه حومه قزوین


سرباز شوروی در منطقه حومه قزوین


خودروی حامل سربازان انگلیسی در جاده قزوین


لحظه ورود قوای متفقین به قزوین


خبرنگار انگلیسی "آلن میشل" در حال گفت‌وگو با سرباز روس


تبلیغات طرفداران آلمان در یک مغازه در قزوین


سربازان شوروی در بیرون تنها هتل شهر قزوین در حال گفت‌وگو


جورج راجر عکاس مجموعه 

کلید واژه ها: متفقین جنگ جهانی دوم قزوین


نظر شما :