طوطی شمس پهلوی جاوید شاه می‌گوید

۲۲ اسفند ۱۳۵۷
۱۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۱ کد : ۲۶۲۸ کاغذ اخبار
طوطی شمس پهلوی جاوید شاه می‌گوید
یکی دیگر از مجموعه کاخ‌های افسانه‌ای ایران متعلق به شمس پهلوی خواهر شاه سابق در اطراف کرج به تصرف مردم درآمد و تمام وسایل آن از طرف کمیته انقلاب ملی ضبط و مهر و موم شد. پرنده دست‌آموز شمس پهلوی در این کاخ هنوز «جاوید شاه» می‌گوید!

 

مجموعه کاخ‌های شمس پهلوی که بیشتر به کاخ‌های افسانه‌ای شباهت دارد به طرز بسیار مجللی در زمینی به مساحت ۲۴۴ هکتار بنا شده‌اند و ۷۰ هکتار دریاچه و جنگل مصنوعی و چمن‌کاری، این کاخ‌ها را در میان گرفته‌اند.

 

نخستین مساله‌ای که در دیدار از این کاخ‌ها جلب توجه می‌کند تالار‌ها و اطاق‌های متعدد و تودرتوی آن است که به طرز بسیار مجللی آراسته شده‌اند و اکثر زینت‌آلات و اشیای موجود در آن‌ها را از طلا ساخته‌اند و مابقی بدون شک از بهترین و گران‌ترین در دنیا است. در این کاخ‌ها که بنا به گفته مستخدمین، محل عیش و عشرت شمس پهلوی و اطرافیان وی بوده است همه‌گونه امکانات سرگرمی از قبیل سالن سینما، دانسینگ، بیلیارد و بارهای متعدد با مشروبات گوناگون در نظر گرفته شده است و استخری در داخل کاخ وجود دارد که با توجه به شرایط آب و هوا درجه حرارت آب آن قابل تغییر است. اما جالب‌ترین موضوعی که سبب انبساط خاطر بازدیدکنندگان این کاخ‌ها می‌گردد، پرنده‌ای است که درون یکی از تالار‌ها، طوری تربیت شده است که به محض اینکه چشمش به تازه‌واردی می‌افتد شعار «جاوید شاه» سر می‌دهد و انگار از وقایع بیرون خبر ندارد!

 

در بیرون از کاخ‌ها دو دریاچه مصنوعی ایجاد شده است که یکی مخصوص قایقرانی و دیگری مخصوص پرورش ماهی قزل‌آلا می‌باشد و آب این دریاچه‌ها توسط کانالی از سد کرج تامین می‌گردد، این در شرایطی است که اکثر کشاورزان این ناحیه آب آشامیدنی و زراعی ندارند.

 

ضمناً در کنار کاخ شمس پهلوی کاخی وجود دارد که طبق گفته اهالی متعلق به علینقی سعید انصاری پیشکار مخصوص شمس پهلوی می‌باشد، این کاخ نیز در نوع خود یکی از کاخ‌های زیبای ایران است. نکته قابل توجه آنکه در این کاخ ۵ سگ فرنگی زندگی می‌کنند که به ادعای پرستار مخصوص آن‌ها، ماهیانه ۱۲ هزار تومان صرف تغذیه هر یک از این سگ‌ها می‌شده است و ساختمان اطاق مخصوص هر یک از این سگ‌ها با تجهیزات و وسائل آن بیشتر از یکصد هزار تومان هزینه در بر داشته است!

 

این‌ها را در خاتمه بشنوید: صدراله رفیع یکی از زارعین این منطقه و همسایه شمس پهلوی می‌گوید: «شمس پهلوی ما را به خاک سیاه نشاند، آدم‌های او چند سال پیش آمدند و به زور و تهدید ما را از زمین‌ها و خانه‌هایمان بیرون کردند و بعد در زمین‌های ما این کاخ‌های ظلم و ستم را بنا کردند. از آن سال هرچه شکایت کردیم هیچکس گوش به حرفمان نداد، خدا این خاندان ظالم را هرچه زود‌تر به زمین سرد بزند!»

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: شمس پهلوی


نظر شما :