عکس‌هایی از در‌گیری‌های ۲۶ مرداد ۳۲

۲۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۰ کد : ۳۴۶۸ تاریخ مصور
تاریخ ایرانی: ۲۶ مرداد ۱۳۳۲ پس از انتشار خبر خروج شاه از ایران، تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران شاهد تظاهرات گروه‌های مختلف سیاسی شدند. 
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از بامداد ۲۵ مرداد که کودتای اول دربار علیه دولت دکتر محمد مصدق شکست خورد، شهرهای ایران به ویژه تهران به مدت چهار روز شاهد حوادث متعددی بودند که خیلی سریع و پشت سر هم روی دادند. 
 
یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که ۲۶ مرداد روی داد، حضور مردم و هواداران احزاب سیاسی در میدان‌های مهم تهران برای پایین کشیدن مجسمه‌های محمدرضا پهلوی و پدرش بود. این اقدام در کنار مقاله‌های تندی که روزنامه‌های تهران آن روز علیه سلطنت محمدرضا پهلوی منتشر کردند، همگی نشان از اوج‌گیری درگیری‌ها داشت. 
 
 
سرنگونی مجسمه رضا شاه در میدان توپخانه تهران / ۲۶ مرداد ۳۲
 
غلامحسین ملک‌عراقی که نزدیک به ۷ دهه سابقه عکاسی دارد و از سال ۱۳۲۹ تا همین چند سال پیش با مطبوعات همکاری داشته، یکی از شاهدان و ثبت‌کنندگان اتفاقات ۲۶ مرداد ۱۳۳۲ بوده است. 
 
او دربارۀ آن روز می‌گوید: «از صبح زود حضور مردم در میدان‌های اصلی شهر مثل توپخانه و بهارستان نشان از اتفاقی بزرگ می‌داد. بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی در بیانیه‌هایی اعلام کرده بودند دیگر محمدرضا پهلوی را به عنوان شاه به رسمیت نمی‌شناسند و برای همین مردم می‌خواستند مجسمه‌های او و پدرش را سرنگون کنند.» 
 
این عکاس پیشکسوت ادامه می‌دهد: «با این حال از بیم اغتشاش و از آنجا که دولت دکتر مصدق بیش و پیش از هر چیز بر اجرای قانون و حفظ نظم تاکید داشت، نیروهای پلیس و ارتش دستور یافتند تا با تجمعات برخورد کنند. تمام آن روز من با دوربین عکاسی در خیابان‌ها و میدان‌های تهران می‌گشتم و از اتفاقات عکس می‌گرفتم.» 
 

 
 درگیری‌ها در میدان حسن آباد / ۲۶ مرداد ۳۲ 
 
ملک‌عراقی به یاد می‌آورد: «آن روز هیچ کدام از طرفداران دربار در خیابان‌ها حضور نداشتند. مردم هم سوار بر ماشین، کامیون، دوچرخه یا پای پیاده از این نقطه به آن نقطه شهر می‌رفتند و سعی در پاک کردن نشانه‌های باقی مانده از سلطنت پهلوی داشتند.» 
 
او با اشاره به درگیری‌های پراکنده ۲۶ مرداد سال ۳۲ در تهران می‌افزاید: «پلیس آن روز سعی در آرام کردن مردم داشت و از آن‌ها می‌خواست به خانه‌های خود بازگردند. با این حال هواداران گروه‌ها و احزاب سیاسی مخالف شاه، بعد از پایین کشیدن مجسمه‌ها و تابلوهای نصب شده بر سردر ساختمان‌های مربوط به حکومت پهلوی، در خیابان‌ها به تظاهرات پرداختند که منجر به درگیری‌های پراکنده با پلیس شد.» 
 
  

 
درگیری‌های ۲۶ مرداد ۳۲ در تهران
 
این عکاس باسابقه مطبوعات پس از ۶۰ سال که بار دیگر به تماشای عکس‌های خود از آن روز‌ها می‌نشیند، با افسوس می‌گوید: «اگر همه گروه‌های سیاسی آن زمان معتدل‌تر بودند، بهتر تصمیم می‌گرفتند و درست‌تر عمل می‌کردند، تاریخ معاصر ایران راهی دیگر جز آنچه را طی کرد، می‌پیمود و دموکراسی در کشور نهادینه می‌شد.» 
 

عکس‌ها: غلامحسین ملک‌عراقی / خبرآنلاین

کلید واژه ها: غلامحسین ملک‌ عراقی کودتای 28 مرداد 26 مرداد 1332


نظر شما :