ازهاری در بدرقه پهلوی

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۴ کد : ۳۰۱۰ تاریخ مصور
ازهاری در بدرقه پهلوی
تاریخ ایرانی: غلامرضا ازهاری؛ آخرین شانسی که محمدرضا پهلوی پیش از توسل به شاپور بختیار عضو جبهه ملی آزمود برای آنکه شاید از موج اتقلابی که برخاسته بود جان به در برد. چهره‌ای نظامی که علاوه بر سابقه حضور در دوره آموزش عالی در آمریکا، یک سال هم در دانشگاه جنگ فرماندهی ستاد را گذرانده بود. 
 
ازهاری که فرماندهی لشکر کرمان و لشکر سبزوار را در کارنامه داشت مدتی هم فرمانده دانشکده جنگ بود و بعد از آن با درجه سپهبدی به فرماندهی سپاه غرب ارتقا یافت. او که دوره‌ای هم نماینده نظامی ایران در گروه نمایندگان پیمان نظامی سنتو بود، از سال ۱۳۴۸ به مدت دو سال جانشین رئیس ستاد بزرگ‌ ارتشتاران شد. او در دوران ریاست ارتشبد فریدون جم بر ستاد بزرگ‌ ارتشتاران خود را بارنشسته کرد ولی در سال ۱۳۵۰ با برکناری ارتشبد فریدون جم با درجه ارتشبدی مجددا به خدمت دعوت و تا نیمه آبان ۱۳۵۷ ریاست این ستاد را برعهده داشت. 
 
اما شاید مهم‌ترین فعالیت ارتشبد ازهاری در دوران کاری خود، حضور در سمت نخست‌وزیر پس از وقایع خونین آبان ۵۷ بود؛ حضوری که کمتر از ۲ ماه به طول انجامید و یگانه دستاوردی که برای این ژانرال سالخورده به یادگار گذاشت آن بود که نامش را به عنوان سیاستمداری ناکام در تاریخ به ثبت رساند.

این عکس به تازگی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است که او را در حال بدرقه رضا پهلوی نشان می‌دهد. اسدالله علم هم در عکس پیداست.

 

کلید واژه ها: ازهاری


نظر شما :