ناصر قوامی: با فرمان امام دست قضات تندرو بسته شد

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۸ کد : ۲۸۹۴ از دیگر رسانه‌ها
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم می‌گوید: حتی در دوران هرج و مرج کشور در سال‌های اولیه تشکیل نظام جمهوری اسلامی که اتفاقاتی مانند ترور‌ها، خنثی‌سازی کودتای نوژه و... پیش آمده بود، امام اجازه دخالت در حریم خصوصی افراد را نمی‌دادند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر قوامی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، در خصوص دلایل صدور فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های حضرت امام این بود که به حقوق اساسی مردم توجه کافی داشتند و مراقب بودند تا این حقوق پایمال نشود. آن زمان من در دادگاه انقلاب بودم، یادم هست طی جلسه‌ای در خدمت حضرت آیت‌الله گیلانی بودیم که خبر صدور این فرمان از رادیو پخش شد و اولین بار از این طریق از پیام امام آگاه شدیم.

 

وی افزود: طبع انقلابی در کشور و مردمی که سال‌ها از حکومت قبل راضی نبودند و ستم از آن دیده بودند، باعث شده بود که هرج و مرج‌هایی در جامعه پدید آید؛ کمیته‌هایی تشکیل شده بود که خیلی از افراد آن عامی بودند و به مسائل حقوقی توجه نداشتند. مثلا بدون حکم قاضی وارد خانه افراد می‌شدند یا منازلی را تصرف می‌کردند و کارهایی از این قبیل؛ لذا حضرت امام فرمان ۸ ماده‌ای را صادر کردند و یکی از بندهای آن این بود که کسی بدون حکم قاضی حق ورود به خانه افراد را ندارد و اگر هم حکمی برای بازداشت صادر شد ظرف ۲۴ ساعت باید پرونده را به دادگاه تحویل دهد.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم تصریح کرد: اگر این فرمان به خوبی اجرا می‌شد و امروز هم به خوبی اجرا شود، شاهد بسیاری از اتفاقات اخیر نبودیم. مسئله کهریزک یکی از آن‌هاست که اگر فرمان امام اجرا می‌شد آن اتفاق ناگوار رخ نمی‌داد؛ اتفاقی که فریاد برخی دلسوزان نظام را هم بلند کرد. اگر فرمان ۸ ماده‌ای امام اجرا می‌شد، قضیه ستار بهشتی و خیلی اتفاقات مشابه نیز اتفاق نمی‌افتاد و این در حالی است که ما ادعای پیروی از خط امام را داریم.

 

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد آثار این فرمان یادآور شد: پیام ۸ ماده‌ای امام تاثیر بسیار زیادی داشت؛ به طور مثال یکی از قضاتی که در مناطق کردنشین قضاوت می‌کرد، بعد از صدور این فرمان عزل شد و اساسا دست بسیاری از قضات که تندروی می‌کردند بسته شد. این فرمان، کمیته‌های انقلاب را نیز که بدون اجازه وارد منازل می‌شدند محدود کرد. یعنی علی‌رغم هرج و مرج اوایل انقلاب فرمان ۸ ماده‌ای امام آثار خوبی به جا گذاشت.

 

قوامی در مورد موضوع رعایت حریم خصوصی که در یکی از بندهای فرمان ۸ ماده‌ای آمده است، گفت: امام آن قدر نسبت به این موضوع حساس بودند، با گذاشتن شنود در منزل برخی افراد به بهانه کشف جرم به فرمان هر کسی، به شدت مخالف بودند و آن را دخالت در حریم خصوصی افراد می‌دانستند. حتی در دوران هرج و مرج کشور در سال‌های اولیه تشکیل نظام جمهوری اسلامی که اتفاقاتی مانند ترور‌ها، خنثی‌سازی کودتای نوژه و... پیش آمده بود، امام اجازه دخالت در حریم خصوصی افراد را ندادند.

کلید واژه ها: ناصر قوامی فرمان هشت ماده ای امام


نظر شما :