میرزاصالح خاطرات احمد قوام را منتشر می‌کند

۰۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۰ کد : ۲۵۱۷ از دیگر رسانه‌ها
غلامحسین میرزاصالح خاطره‌ها و روزنوشت‌های احمد قوام را تدوین کرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، میرزا صالح ۱۶ سال پیش بخشی از خاطره‌های قوام را با عنوان «خاطره‌های وزیر کار قوام» چاپ کرد؛ اما این خاطره‌‌ها و روزنوشت‌های احمد قوام بود؛ نه وزیر کار او. به گفتهٔ او، شرح این ماجرا که چه شد در آن سال خاطره‌های قوام با عنوان وزیر کار وی منتشر شد، طولانی است.

 

این پژوهشگر و مترجم می‌گوید، تنها فردی است که خاطر‌ه‌ها و روزنوشت‌های قوام را در دست دارد. آن طور که توضیح می‌دهد، این اثر از سلیمان بهبودی به دست او می‌رسد و در این سال‌های بر روی آن کار کرده است تا چاپ منقحی از آن به دست دهد.

 

سلیمان بهبودی از کارگزاران دولت پهلوی اول و دوم بوده است. پیش‌تر هم میرزاصالح خاطره‌های او را در کتابی در سال ۱۳۷۲ منتشر کرده است.

 

میرزاصالح می‌‌گوید، در این کتاب از خاطره‌ها و روزنوشت‌های قوام به مسائل متعدد و مهمی می‌پردازد که دربارهٔ آن‌ها مستندات و مکتوب‌های تاریخی روشن و قابل استنادی نیست. با توجه به اهمیت این مقطع تاریخی و همچنین اهمیت قوام و نقشی که آن‌ سال‌ها بر عهده داشته، این مستندات و خاطره‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

کتاب خاطرات احمد قوام حاوی تمامی یادداشت‌های روزانه قوام در مدت کوتاه اقامتش در پاریس است؛ زمانی که تازه از سمت نخست‌وزیری، عزل و از ایران خارج شده بود.

 

به گفته این پژوهشگر حوزه تاریخ، در این کتاب خاطرات جالبی از قوام درباره جریان ملی شدن صنعت نفت، مذاکره با آمریکایی‌ها و دیگر موارد مربوط به سیاست حکومت پهلوی در ایران آمده است.

 

پیش‌تر در سال‌های دههٔ ۸۰، کتاب «در تیررس حادثه، زندگی سیاسی احمد قوام» نوشته حمید شوکت از سوی نشر اختران چاپ شده است.

 

احمد قوام در سال ۱۲۵۲ در تهران به دنیا آمد. او ملقب به قوام‌السلطنه، سیاستمدار پایان دوران قاجار و روزگار پهلوی بود. قوام پنج‌ بار نخست‌وزیر شد؛ دو‌ بار نخست‌وزیر در دورهٔ قاجار و سه‌ بار نخست‌وزیر در دورهٔ حکومت پهلوی‌ها. غائلهٔ آذربایجان در سال ۱۳۲۵ و نگارش فرمان مشروطیت از رویداد‌های مهم دورهٔ احمد قوام است.

کلید واژه ها: میرزاصالح قوام


نظر شما :