شمس پهلوی ۷۰۰میلیون تومان به بانک‌ها مقروض است

۱۳ تیر ۱۳۵۸
۲۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۵ کد : ۲۹۷۰ کاغذ اخبار
شمس پهلوی ۷۰۰میلیون تومان به بانک‌ها مقروض است
محمد هویدا رئیس بنیاد مستضعفان در مصاحبه‌ای خطوط اصلی تلاش‌های این بنیاد را تشریح کرد و گفت تاکنون مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای راه‌سازی در مناطق غربی و شمالی کشور از سوی بنیاد مستضعفان به مصرف رسیده است.

 

محمد هویدا در آغاز در مورد هدف تشکیل بنیاد مستضعفان گفت: در روزی که امام خمینی از تهران عازم قم بودند گفتند کلیه اموال محمدرضا پهلوی و خاندان پهلوی برای رفاه مستضعفان اختصاص داده می‌شود که این‌ها را شناسایی و جمع‌آوری کرده و به بهترین وجه بهره‌برداری بشود و برای رفاه مستضعفان مخصوصا در امر خانه و مسکن آن‌ها استفاده شود. بنا به فرمان امام، شورای انقلاب اسلامی در روز ۱۶ اسفند ماه با ابلاغی که دادند این بنیاد تاسیس شد.

 

 

استرداد اموال محکومین

 

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این سوال که آیا تمام اموال متعلق به بنیاد پهلوی سابق در اختیار بنیاد مستضعفان است، گفت: قسمتی از اموال است که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار می‌گیرد. بنیاد پهلوی بیشتر مربوط به شخص شاه مخلوع بوده، علاوه بر آن برادران و خواهران شاه سابق هم اموالی دارند که آن‌ها هم در بنیاد مستضعفان مشمول می‌شود و در بنیاد است و اداره و جمع‌آوری و شناسایی آن به عهده بنیاد گذاشته شده است و کلیه اموال محکومان دادگاه انقلاب اسلامی مصادره شده است. در اینجا لازم است توضیح مختصری بدهم که مصادره صحیح نیست بلکه باید گفته بشود استرداد اموال، برای اینکه این اموال همه اموال مقصوبه بوده است و مال مستضعفان بوده است و این‌ها غصب شده است و برگشت داده می‌شود به صاحبان اصلی و برای این طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

اموال منقول و غیرمنقول خانواده پهلوی

 

محمد هویدا سپس اشاره به مصادره اموال خاندان پهلوی و محکومان دادگاه‌های انقلاب اسلامی کرد و گفت اموال خاندان پهلوی و محکومان دادگاه‌های انقلاب اسلامی عبارت از اموال منقول و اموال غیرمنقول است. نکته بسیار جالب و با اهمیت این است وقتی که ما ذکر می‌کنیم اموال که گفته می‌شود مثلا کاخ‌ها و باغات و مزارع توجه مردم جلب می‌شود که این‌ها یک سرمایه‌های بزرگی است، در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفته حال آنکه به هر کجا که ما وارد می‌شویم جز قرض به چیزی بر نمی‌خوریم. من باب مثال شمس پهلوی ۷۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها مقروض است. اگر با این بهره‌هایی که بانک‌ها می‌گرفتند محاسبه بشود در حال حاضر شاید متجاوز از هزار میلیون تومان بدهی دارد و سایر اعضای خانواده پهلوی به همین کیفیت است.

 

بنیاد برای نگاهداری و اصلاح باغات و مزارع به مشکلات عجیب و غریبی دچار است. باید سرمایه‌گذاری‌هایی بنماید و این‌ها را ما مجبور هستیم با پول‌هایی که از بانک به عنوان وام دریافت می‌کنیم بتوانیم در این راه خرج کنیم. امیدمان این است که با فعالیت‌هایی که در امر کشاورزی – کارخانجات و جاهایی که این‌ها سهام‌هایی دارند و همه این کارخانجات هم که اکنون مشکلات فراوانی دارند حتی برای حقوق کارگران و خرید مواد اولیه پول ندارند و هر روز در اینجا جمع هستند و کمیسیون‌های متعدد داریم تا بتوانیم مشکلات مالی این‌ها را رفع کنیم و یکایک این واحد‌ها را به کار اندازیم اعم از واحدهای ساختمانی یا صنعتی و غیره.

 

رئیس بنیاد مستضعفان در مورد نگاهداری باغات و کاخ‌های خانواده پهلوی گفت تا به حال مبالغ گزافی صرف نگاهداری این امور شده است.

 

 

مصادره اموال ۸۷ نفر

 

محمد هویدا راجع به مصادره اموال محکومین دادگاه‌ها گفت: ۸۷ نفر این‌ها هستند که تا به حال به استرداد اموال محکوم شدند و در حدود ۴۰۶ واحد ساختمانی به طوری که گروه شناسایی گزارش داده است تا الان شناسایی شده است و اکثر این‌ها در اختیار جاهایی که احتیاج مبرم و در جهت خدمت عموم مردم هستند باید قرار بگیرد. آنچه مورد استفاده قرار گرفته است منزل نیک‌پی شهردار رژیم طاغوتی سابق است که در اختیار شهرداری برای استفاده بچه‌های معلول قرار گرفته است و منزل دیگری از سیروس اصانلو در دروس است که در اختیار معلولین توان‌بخشی وزارت بهداری قرار گرفته است.

 

یکی از منازل القانیان که در دربند قرار دارد در اختیار شهرداری است و برای دارالایتام استفاده می‌شود. منزل دیگر القانیان در حدود ۲۰۰ نفر زنانی که در قلعه بودند و در اثر روش‌ها و رویه‌های نامطلوب رژیم طاغوتی به فحشاء کشیده شده بودند و همه این‌ها دخترهای جوان که در حدود ۱۸ و حداکثر ۲۰ سال دارند این‌ها را به دام انداختند و بحمداله در اثر تشکیل کلاس‌های تربیتی که برای آن‌ها گذاشته شده است، این‌ها را تربیت کردند و واقعا می‌توانیم بگوییم هر یک از این‌ها خانم‌های بسیار خوب در وضع بسیار خوبی قرار دارند و در آن منزل سکونت داده شدند. منزل دیگری که باغ اردشیر زاهدی است اردوی تابستانی محصلین کم بضاعت مورد استفاده قرار داده شده است.

 

خانه دیگری که مربوط به القانیان است سازمان تعاون خدمات روستایی از آن استفاده می‌شود، آن‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم وابستگی به خانواده پهلوی داشتند و از راه نامشروع اموال را به دست آوردند و غصب کردند به اعمال قبیح و وقیحی هم دست می‌زدند.

 

 

معشوقه‌های عوامل رژیم سابق

 

این گروه‌های تحقیقی که ما می‌فرستادیم جهت جمع‌آوری مدارک و اسناد، مدارکی به دست آوردند که اکثر این‌ها دو یا سه معشوقه داشتند و البته من از ذکر نام این معشوقه‌ها و یا افرادی که به عنوان معشوقه این‌ها در اختیارشان بود چون موجب ناراحتی بیشتر خانم‌های عقدی آن‌ها که هستند می‌شود از ذکر نام معشوقه‌های این افراد خودداری می‌کنم.

 

 

همکاری با بنیاد مستضعفان

 

رئیس بنیاد مستضعفان در مورد همکاری با بنیاد مسکن مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان زمین‌هایی را که در اختیار دارد و مناسب برای احداث خانه و مسکن برای افرادی است در اختیار آن‌ها قرار داده و می‌دهد که برای این امر مهم استفاده کند.

 

همچنین فعالیت بنیاد علوی مربوط می‌شود به مهمانخانه‌ها و کارخانجاتی که در آن سهام داشتند و یا بعضی از این‌ها صد درصد متعلق به خود این‌ها بوده است. بعد بانک و قسمت املاک مزروعی است و قسمت دیگر شامل باغات و اراضی تبدیل شده از مراتع است.

 

اداره و بهره‌برداری این‌ها را بنیاد علوی عهده‌دار است و مبالغ زیادی این‌ها مقروض هستند و برای اداره کردن آن‌ها مشکلات فراوانی را دارند. الحمدالله کوشش شده است که این قبیل تاسیسات راه بیفتد و در امر ساختمانی فعالیت‌هایشان را شروع کردند.

 

رئیس بنیاد مستضعفان در مورد وضع کارکنان بنیاد پهلوی سابق و وابسته به آن گفت همه کارمندان و کارگران و زارعینی که در مزارع هستند اکنون مشغول کار هستند و بکار خودشان ادامه می‌دهند.

 

 

کمک‌های بنیاد مستضعفان

 

کمک‌هایی که این بنیاد کرده است شامل کمک‌هایی به کردستان برای راه‌سازی و بازسازی دهات آنجا بوده است و همچنین در سیاهکل که در حدود ۲۰ میلیون تومان در این امر خرج شده است، در حدود ۴ میلیون تومان برای حفاظت اموال خاندان پهلوی و محکومان دادگاه‌ها خرج شده است و میلیون‌ها تومان برای زراعت و باغات کشاورزی صرف شده است و امیدواریم بتوانیم با به دست آمدن محصول قسمتی از این مخارج را جبران کنیم.

 

 

روزنامه کیهان

کلید واژه ها: شمس پهلوی بنیاد مستضعفان مصادره


نظر شما :