سیزده بدر بدون تصادف گذشت

۱۴ فروردین ۱۳۵۴
۱۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۲ کد : ۵۰۰۳ کاغذ اخبار
سیزده بدر بدون تصادف گذشت
پلیس راه دیشب اعلام کرد که در برگزاری مراسم سیزده نوروز در جاده‌های اطراف تهران تصادف رانندگی روی نداد و این برای نخستین بار است که مردم تهران سیزده نوروز را بدون تصادف رانندگی گذرانده‌اند.

 

تهرانی‌ها دیروز با استفاده از ۱۳۵ هزار وسیله نقلیه خانه‌ها را به سوی جاده‌های اطراف و شهرهای نزدیک ترک کردند و روزی را در دامن صحرا گذراندند.

 

ماموران پلیس راه از ۲۴ ساعت پیش (پریروز) آماده کنترل جاده‌های اطراف تهران بودند، در نخستین ساعات صبح دیروز جاده اتوبان کرج سنگین‌ترین جاده‌های اطراف تهران - از نظر ترافیک - بود و از ساعت ۹ صبح اتومبیل‌های سواری و کرایه به خط زنجیر در دیگر جاده‌های اطراف تهران به حرکت درآمده بودند و در نزدیکی ظهر همه جاده‌های اطراف تهران - در دو طرف - از اتومبیل پر بود.

 

بامداد دیروز تهران خلوت‌ترین روز‌ها را گذراند. ماموران کلانتری‌های تهران به مراقبت خود افزوده بودند و ساکنان تهران از بامداد دیروز به تدریج با استفاده از وسائط نقلیه شخصی یا کرایه به صورت گروه‌های فامیلی یا دوستانه تهران را ترک کردند.

 

خیابان‌های خلوت تهران از ساعت ده صبح دیروز چشم‌اندازی تماشایی از دور ریختن سبزه‌های نوروزی داشت و تهرانی‌ها بر اساس یک سنت دیرین برای دور ماندن از نحوست، سبزه‌ها را از خانه‌ها به در آورده و در مسیر حرکت خود به خیابان می‌ریختند.

 

پلیس راه با استفاده از همه امکانات خود ماموران گشتی سیار را در طول جاده‌های مخصوص کرج، اتوبان جاده قدیم کرج، رباط کریم، آبعلی، شمشک، دماوند، شهرری و تهران - قم مستقر کرده بود. علاوه بر این وزارت راه و بهداری و شیر و خورشید نیز چادرهای امداد در طول مسیرهای یاد شده برافراشته بودند تا در صورت نیاز به یاری مسافران تهرانی بشتابند.

 

پلیس راه با استفاده از تجارب سال‌های پیشین دیروز مقررات تازه‌ای پیش‌بینی کرده بود. برای کاستن از بار ترافیک جاده‌ها و جلوگیری از سرعت بیش از حد جاده تهران - کرج و کرج تا گچسر تا ساعت ۱۳:۳۰ یکطرفه اعلام شده بود و این پیش‌بینی سبب شد که مطلقا تصادفی در این مسیر روی ندهد. در جاده‌های شمشک و جاده قدیم کرج و رباط کریم نیز ماموران پلیس راه وضع جاده‌ها را با شدت زیر نظر داشتند.

 

مهم‌ترین مشکل ماموران پلیس راه، سرنشینان اضافی اتومبیل‌ها بودند که در جاده‌های اطراف تهران ناچار به متوقف کردن اتومبیل‌ها و پیاده کردن سرنشینان اضافی می‌شدند. ماموران در محل جاده‌ها و ایستگاه‌های پلیس راه ضمن بازدید گواهی‌نامه رانندگان و کنترل سرنشینان وضع جاده‌ها را زیر نظر داشتند.

 

پلیس راه از ساعت ۱۶ با توجه به وقت بازگشت ساکنان تهران از جاده‌های اطراف مسیر جاده گچسر به کرج، کرج به تهران را یکطرفه اعلام کرد تا به این ترتیب امکان حرکت بهتر اتومبیل‌ها فراهم گردد.

 

تیمسار سرلشگر امینی افشار فرمانده پلیس راه در تمام ساعات پریشب و دیروز در مسیر جاده‌ها وضع خدماتی ماموران و ترافیک جاده‌ها را زیر نظر داشت و با ایجاد ارتباط مستقیم با بی‌سیم امکان حرکت بیشتر در جاده را فراهم ساخت.

 

یک مقام آگاه در پلیس راه دیشب اعلام کرد که در تمام ساعات دیروز در جاده‌های اطراف تهران تصادف رانندگی روی نداد و تنها دو تصادف مختصر (خسارتی) در ساعات بامداد روی داد که به سازش انجامید.

 

جایگاه‌های بنزین داخل شهر ساعات اول صبح دیروز شلوغ‌ترین روز‌ها را گذراند ولی از ساعت ده صبح به بعد برعکس ساعات نخست هیچ مشتری نداشتند.

 

میوه‌فروشان و خواروبارفروشان تهرانی در ساعات اول صبح دیروز باز بودند و به تدریج پس از خلوت شدن شهر آن‌ها نیز به جمع دیگر کسبه پیوستند و همراه اعضای خانواده خود در مراسم سیزده بدر شرکت کردند.

 

نانوایی‌های تهران دیروز باز بودند درحالی که مشتری نبود ولی آن‌ها، به پخت نان و رساندن نان تازه به اطراف تهران پرداخته بودند.

 

شلوغ‌ترین جاده‌های اطراف تهران در مراسم دیروز، جاده کرج، جاده اتوبان کرج، جاده تهران - شهر ری و تهران - قم بود.

 

شرکت واحد اتوبوسرانی با بیشترین هجوم جمعیت به طرف کرج و شهر ری بیشترین تعداد اتوبوس‌های خود را در این دو مسیر متمرکز کرده بود تا مسافران بیشتر تهران - کرج و تهران - شهرری را به مقصد برسانند.

 

بازار کار اتومبیل‌های شخصی رواج کامل داشت، اما دیروز بر خلاف دیگر روز‌ها از شخصی کرایه خبری نبود، چه بیشتر صاحبان وسائط نقلیه که در دیگر روز‌ها مسافر بردند دیروز دست از این کار برداشته و اعضای خانواده خود را به خارج از تهران برده بودند.

 

 

روزنامه آیندگان

کلید واژه ها: سیزده بدر


نظر شما :