‫داریوش همایون درگذشت‬

۰۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۸ کد : ۲۸۲ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهانگردی در اواخر حکومت پهلوی روز جمعه ۸ بهمن (۲۸ ژانویه) در ژنو سوئیس درگذشت.

 

منابع خبری گزارش داده‌اند همایون بر اثر زمین خوردن دچار ضربه مغزی شده و به حال کما فرو رفته و دیگر به هوش نیامده است.

 

بی بی سی درباره او نوشته است: همایون در جوانی و در دوران نخست وزیری دکتر مصدق از اعضای حزب کارگران سوسیالیست ایران (سومکا) بود. او که فعالیت مطبوعاتی خود را درسال‌های پس از کودتای ۲۸ مرداد شروع کرده بود در سال ۱۳۳۹ به مدیریت سازمان کتاب‌های جیبی و سپس انتشارات فرانکلین رسید.

 

او  در دوران فعالیت مطبوعاتی اش به همراه تعدادی از روزنامه نگاران در بنیانگذاری سندیکای نویسندگان و خبرنگاران ایران همکاری داشت. همایون، در سال ۱۳۴۶ روزنامه آیندگان را بنیانگذاری کرد و مدیر مسئول آن و مدتی هم سردبیر این روزنامه بود؛ اولین روزنامه سراسری ایران که صبح ها منشر می‌شد و بعدها به رقیبی جدی برای دو رورنامه عصر آن زمان، کیهان و اطلاعات تبدیل شد.

 

همسر داریوش همایون، هما زاهدی، دختر سرلشگر فضل الله زاهدی و نماینده مجلس ایران بود. جمشید آموزگار، دبیر کل حزب رستاخیز ایران پس از برگزاری کنگره سراسری حزب او را به قائم مقامی خود برگزید و پس از آن که به نخست وزیری رسید، همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی و سخنگوی دولت شد.

 

از مهمترین اتفاقات دوران کاری وی به عنوان وزیر اطلاعات و جهانگردی، انتشار مقاله‌ای در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات با عنوان "ایران و استعمار سرخ و سیاه" بود که در آن به امام خمینی توهین شده بود. چاپ این مقاله که نویسنده آن، نام مستعار احمد رشیدی مطلق را داشت به اعتراضات گسترده در ایران منجر و به سقوط دولت آموزگار ختم شد.سال‌ها از داریوش همایون به عنوان نویسنده این مقاله نام برده می شد، اما خود او بارها آن را تکذیب کرد.

 

همایون در آبان ۵۷ و همزمان با روی کار آمدن حکومت نظامی دستگیر و به زندان دژبان مرکز در پادگان جمشیدیه تهران منتقل شد. او هنگام تصرف این پادگان توسط مردم در شامگاه ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ توانست از آن فرار کند و پس از حدود پانزده ماه زندگی مخفی در اردیبهشت سال ۱۳۵۹ از ایران خارج شد. همایون به هنگام مرگ ۸۲ ساله و عضو حزب مشروطه ایران بود.

 

کلید واژه ها: داریوش همایون


نظر شما :