در گفت‌وگوی گورباچف با نماینده امام چه گذشت؟

۰۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۴ کد : ۲۶۷ از دیگر رسانه‌ها
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با تعدادی از علمای هند، چگونگی تعلیم نامه امام خمینی(ره) به گورباچف و دگرگونی رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق از محتوای این نامه را تشریح کرد.

 

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله جوادی آملی به درخواست علمای هندوستان به شرح نامه امام خمینی‌(ره) به میخائیل گورباچف پرداخت و اظهار داشت: امام راحل‌‌ همان طوری که مجمع جهانی شیعه‌شناسی و مجمع جهانی تقریب را راه‌اندازی کردند، مجمع جهانی تقریب انسانی را هم در برنامه داشتند.

 

وی اضافه کرد: امام خمینی‌(ره) بعد از پذیرش قطعنامه و فروکش کردن جنگ تحمیلی 8 ساله احساس کردند که عالمان دین وارثان انبیاء هستند. گرچه این احساس را از دیر زمان داشتند لکن اجرای این امر محسوس به بعد از جنگ تحمیلی واگذار شد.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه عصاره آن وراثت عبارت بود از اینکه رسول گرامی اسلام بعد از فراغت از جبهه‌های داخلی، نامه‌ای برای سران کشورهای خارجی نوشتند، تصریح کرد: آن روز در خاورمیانه دو امپراطوری قدر به نام‌های ایران و روم وجود داشت که پیامبر اسلام برای هر دو امپراطوری نامه نوشتند. گرچه برخی از آن‌ها نامه را با احترام گرفتند و برخی نامه را پاره کردند ولی رسول خدا از نامه‌نگاری صرفنظر نکردند.

 

آیت‌الله جوادی آملی اضافه کرد: امام راحل همین وراثت را حفظ کردند و اولین نامه رسمی جهانی را برای رئیس جمهور اتحادیه جماهیر سوسیالیستی شوروی سابق نوشت. آن‌ها فکر می‌کردند که چون جنگ تمام شده و دوران بازسازی مملکت فرا رسیده بود، مضمون این نامه درباره دعوت به همکاری برای بازسازی کشور بعد از جنگ است، لذا رهبران سیاسی شوروی سابق بعد از شنیدن این نامه و قبل از دریافت آن، هر گونه امری را احتمال می‌دادند مگر احتمال دعوت به توحید.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به چگونگی ارائه نامه امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف اظهار داشت: وقتی هیئت ایرانی به دستور امام راحل وارد شوروی شدند، وقت ملاقات هم مشخص شده بود و هیات ایرانی وارد کاخ کرملین شد. میخائیل گورباچف رئیس جمهور وقت شوروی فکر می‌کرد که نماینده امام نامه ایشان را به او تسلیم می‌کند، اما بعدا فهمید که نماینده امام بنا دارد مضمون این نامه را به ایشان تعلیم بدهد نه اینکه نامه را تسلیم کند، لذا دو ساعت و 5 دقیقه طول کشید تا این مراسم سپری شود.

 

وی گفت: یک ساعت و 5 دقیقه طول کشید تا جمله به جمله نامه امام خمینی(ره) برای ایشان شرح شود و گورباچف تا آخرین لحظه منتظر بود ببیند پیام این نامه چیست و هر چه بیشتر تامل می‌کرد کمتر به خواسته‌اش می‌رسید تا اینکه این نامه بعد از یک ساعت و 5 دقیقه که تعلیم شد، نماینده امام این نامه را به گورباچف داد.

 

مفسر بزرگ قرآن کریم اضافه کرد: یک ساعت بعد سئوال و جوابی بین گورباچف و نماینده امام رد و بدل شد؛ نیم ساعت گورباچف سئوال کرد و نیم ساعت دیگر نماینده امام جواب می‌داد.

 

وی با بیان اینکه گورباچف حرفی برای گفتن نداشت، اظهار داشت: گورباچف فقط این جمله را به عنوان یک سیاستمدار رسمی گفت و آن این بود که مضمون این نامه به نحوی دخالت در امور داخلی کشور ماست و این روا نیست. نماینده امام هم در جواب گورباچف گفت: جناب گورباچف! خاک وسیع اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی از زیر دریا‌ها تا اوج آسمان در اختیار شماست. این نامه هیچ دخالتی در زمان و زمین شما ندارد بلکه مربوط به جان شماست. آیا گورباچف بعد از مردن مثل یک درختی است که پژمرده می‌شود و هیزم می‌شود و هیچ خبری از او نیست یا مثل مرغی است که از قفس آزاد می‌شود و این نامه مربوط به جان ملکوتی شماست.

 

جوادی آملی ادامه داد: اینجا بود که چهره گورباچف دگرگون شد و مجلس به پایان رسید و این اثر نامه تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بود که در درجه اول سران سوسیالیستی شوروی را تا حدودی بیدار کرد، و بعد مردم شوروی را آگاه کرد. این‌ها خوابیده بودند و بیدار شدند، اما نمی‌دانند چه کار بکنند.

 

کلید واژه ها: گورباچف جوادی آملی


نظر شما :