قالیباف: جنگ ما برای حفظ آب و خاک نبود/ نگاهمان به جنگ غنیمتی نباشد

۰۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۶ کد : ۲۶۱۵ از دیگر رسانه‌ها
شهردار تهران گفت: اگر به جنگ نگاه غنیمتی داشته باشیم به‌‌ همان سرنوشت جنگ احد مبتلا می‌شویم، جنگ ما جنگ دنیوی نبود و ادامه راه شهدای کربلا بود.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح رسمی باغ موزه دفاع مقدس با گرامیداشت یاد افراد گمنامی که ۵ سال برای به ثمر رساندن این باغ موزه تلاش کردند، گفت: فلسفه شکل‌گیری باغ موزه دفاع مقدس بر این است که ما معتقدیم جنگ ما با سایر جنگ‌ها متفاوت است.

 

وی افزود: جنگ‌ها در همه دنیا مذموم شمرده می‌شوند و سختی‌ها و زشتی‌های خودشان را دارند و هیچ کس نیز به دنبال جنگ نمی‌رود اما آنچه جنگ ما در دنیا متفاوت می‌کند باطن این جنگ است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از مظلومیت‌های جنگ ما این است که هنوز نتوانسته‌ایم به درستی باطن آن را معرفی کنیم گفت: انقلاب ما و دفاع مقدس ما نشأت گرفته از فرهنگ عاشورا است. حماسه عاشورا بزرگی‌اش به ابعادش نبود بلکه به ارزش‌ها و مفاهیم عمیقی که در این حادثه وجود داشته بود.

 

قالیباف با اشاره به اینکه باغ موزه دفاع مقدس تنها به نمایش ادوات و تجهیزات جنگی نمی‌پردازد، گفت: ما قصد داریم باطن دفاع مقدس را به ارزش‌های الهی و انسانی که در آن جریان داشت به مردم معرفی کنیم. وی افزود: باغ موزه دفاع مقدس خانه مشق عشق انقلاب و دفاع مقدس است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه این محتوا به روز خواهد شد، گفت: این موزه هر روز با روز دیگر متفاوت خواهد بود و این قابلیت را دارد که چندین بار مورد بازدید قرار گیرد.

 

قالیباف ادامه داد: باغ موزه یک برگ از نظام تحصیلی مکتب شهدا است و بازدید از آن گردشگری نیست، آن‌ها که باغ موزه می‌آیند زائر هستند و ما نباید دفاع مقدس را از پنجره محدود و کوچک خاکی نگاه کنیم. همان طور که جنگ ما جنگ برای حفظ آب و خاک نبود، جنگ ما جبهه دوم کربلا و فرهنگ کربلا بود.

 

قالیباف با بیان اینکه امام و شهدا از مرزهای دنیوی گذشتند، گفت: با همین نگاه بود که امام در مقابل ابرقدرتی چون آمریکا ایستاد و آن را شیطان بزرگ نام برد و انگلیس و شوروی را کشورهایی پلید معرفی کرد و از اسرائیل به عنوان غده‌ای سرطانی یاد کرد که باید نابود شود. سرمایه‌داران را زالوصفت و متحجرین را احمق نامید.

 

وی این نوع تابوشکنی‌ها را ناشی از فرهنگ عاشورایی دانست و گفت: اگر عاشورا قابل فراموش شدن است فرهنگ دفاع مقدس را می‌توان فراموش کرد که هرگز این گونه نخواهد بود.

 

شهردار تهران اضافه کرد: قرار نیست ما در باغ موزه دفاع مقدس قصه جنگ و تاریخ جنگ را بازگو کنیم بلکه باید آموزش ولایتمداری و دینداری در آن دهیم و با نگاه غنیمتی به قدرت و سیاست ننگریم اگر ما با وسوسه غنیمت به جنگ و دفاع مقدس نگاه کنیم به‌‌ همان سرنوشتی گرفتار می‌شویم که مسلمانان در جنگ احد به آن گرفتار شدند.

 

قالیباف با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به تپه‌های عباس‌آباد گفت: این مجموعه که شامل باغ کتاب، موزه هنرمندان، باغ موزه طلا و جواهر و... است با تکمیل این باغ موزه به سرانجام رسیده و می‌تواند میزبان مناسبی برای فستیوال‌های فرهنگی و مذهبی در مقیاس کشورهای اسلامی باشد.

 

در این مراسم سردار خضرائی، رییس باغ موزه دفاع مقدس هدف ایجاد این باغ موزه را تعمیق باورهای دینی و ارزش‌های دفاع مقدس دانست و گفت: این موزه سبب می‌شود مسائل آینده با الهام از فرهنگ دفاع مقدس بررسی شود.

 

در این مراسم جمعی از مقالات لشکری و کشوری، رییس شورای شهر تهران و معاونان شهردار حضور داشتند.

کلید واژه ها: قالیباف جنگ تحمیلی


نظر شما :