آیت‌الله مهدوی کنی: بازرگان آدم خوبی بود، سلیقه‌اش خوب نبود/ محلاتی موتور العلماء بود

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۷۳۸ از دیگر رسانه‌ها
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: صداقت، صفا و صمیمت از ویژگی‌های شهید عبدالله میثمی بود.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله مهدوی‌ کنی که در یادواره حجت‌الاسلام شهید عبدالله میثمی در تالار وزارت کشور سخن می‌گفت، افزود: من امروز از یکی از کلام‌های امام راحل اقتباس می‌کنم و می‌گویم: «شهید میثمی و ما ادراک ما شهید».

 

آیت‌الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: مهم این است که بعضی به عهده خود وفا کرده‌اند و گروهی نیز منتظر وفای عهد هستند. امتیاز چنین افرادی این است که راه امام را پذیرفته‌اند و تا آخر ادامه خواهند داد. ثابت‌قدمان در راه انقلاب، چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب مشمول این سخن خداوند هستند.

 

وی یادآور شد: شهیدان و مخصوصا شهید عبدالله میثمی مصداق این فرموده خداوند هستند که هیچ چیز آن‌ها را از راه خدا و یاد خدا باز نمی‌دارد. در آن روزی که دل‌ها منقلب می‌شوند این شهیدان مصادیق بزرگ این آیه هستند.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سازش‌کاری عده‌ای که می‌خواستند دین و اسلام را حفظ کنند، ادامه دادند:‌ بعضی گمان می‌کردند که با سازش‌، سکوت و ملاحظه می‌توانند دین و اسلام را حفظ کنند. ما در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با کسانی که دعوت به سکوت و مدارا می‌کردند مواجه بودیم. بعد از پیروزی انقلاب هم بودند و هستند افرادی که معتقدند سکوت کنیم. ولی خداوند می‌فرماید: اگر شهدا و مجاهدان نبودند تمام مراکز الهی، حتی آن‌ها که مربوط به غیر اسلام هستند مانند کنیسه‌ها و کلیسا‌ها در آن نمازی باقی نمی‌ماند، اگر فقط بحث مدارا و ساختن مطرح باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این حدیث را ‌شنیده‌ام ولی ندیده‌ام. اما می‌گوید: هر مسجدی که در هر جا ساخته می‌شود قطره خون شهیدی که در آنجا ریخته شده است را می‌توان به دو گونه معنا کرد. معنای اولش این است که قطره خون شهید منشاء ساختن مسجدهاست و معنای دیگرش نیز این است که در‌‌ همان جا خون شهید ریخته شده است. هر دوی این تعبیر‌ها صحیح است، چرا که اگر خون شهدا نبود مساجد باقی نمی‌ماند. اگر مردان در راه خدا نباشند هیچ چیز باقی نخواهد ماند و این مجاهدان و مبارزان در راه خداوند هستند که دین را حفظ می‌کنند.

 

آیت‌الله مهدوی کنی گفت: در مقابل مجاهدان چیز دیگری هم هست که گاهی با جهاد توأم می‌شود و گاهی راه جهاد را ادامه می‌دهد و آن مساله علم دین و بیان آن برای مردم است. شهداء و مجاهدان ابتدا راه را باز می‌کنند و علما و مبلغین و انبیاء هستند که باید این رسالت الهی را به مردم برسانند. کسانی که تنها خشیت الهی دارند علما هستند و منظور از علما‌، علمای دین است چرا که در اسلام، تمام علوم واجب و محترم است و هر علمی که برای رشد و اداره بشر باشد واجب کفایی و گاهی واجب عینی است. آن علمی که در اسلام برای آن احترام قائل شده است و به آن تکیه می‌کند علم دین است و در صورت نبود آن، تمام علوم دیگر ابزار هوای نفسانی انسان‌ها قرار می‌گیرد.

 

رئیس مجلس خبرگان با اشاره به حدیث «مدادالعلما افضل من دماء شهداء» خاطرنشان کرد: چرا مداد علما افضل است؟ چون که زحمات شهداء را علما و مبلغان دین باید حفظ، برنامه‌ریزی و هدایت کنند.

 

آیت‌الله مهدوی کنی با بیان اینکه شاهکار امام راحل این بود که روحانیت را با مدیریت، ‌ولایت و حکومت جمع کردند‌، به واقعه تاریخی جنگ فتحعلی‌شاه با روسیه اشاره کرد و گفت: ‌«مرحوم صدیق مجاهد» برای اداره جنگ از عراق به ایران آمد و هنگامی که به شهر قزوین رسید با آب حوض مسجد وضو گرفت و مردم تمام آب را به عنوان تبرک با خود بردند. وی در آن جنگ شکست خورد چرا که حکومت را به دست فتحعلی‌شاه داده بود. عظمت و بزرگی او در مقابل امام ما خیلی کوچک بود چرا که او روحانیت را در اختیار شاه قرار داده بود. کاری که امام کرد و دیگر روحانیون قبل از آن انجام ندادند این بود که آن‌ها نتوانستند در این عرصه حکومت را خودشان به دست بگیرند.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: امام راحل برحسب تجربه و اعتقاد به مقام ولایت فرمودند که ولایت را باید خودمان به دست بگیریم و در روزهای اول انقلاب به قم مشرف شدند و فرمودند که آقای بازرگان حکومت را اداره کنند و ما هم هنگامی که از طرف ریاست‌جمهوری خدمت ایشان رفتیم، فرمودند: ما نمی‌خواهیم که حکومت داشته باشیم بلکه باید قوه قضائیه و مجلس داشته باشیم، اما بعد‌ها در همین حسینیه‌ جماران فرمودند: حکومت نوپا را نمی‌شود به دست دیگرانی بدهیم که اعتقادی که موسس آن حکومت دارد، را ندارند. امام درباره مهندس بازرگان فرمودند: او آدم خوبی است. اهل نماز شب خواندن و مسلمان است ولی خب سلیقه‌اش خوب نبود و خودش هم ‌گفت که انقلابی نیستم.

 

آیت‌الله مهدوی کنی با بیان اینکه بنده سعادت شهادت و جانبازی را نداشتم، افزود: با مرحوم شهید محلاتی ‌گاه گاهی به جبهه می‌رفتیم. در یکی از حملات شنیدیم که فرماندهان سپاه و ارتشی نزد امام آمدند و گفتند که در این حمله ما سه هزار شهید داده‌ایم. امام فرمودند آنان که شهید شدند و نباید غصه‌ آنان را خورد. بلند شوید بروید و ادامه کار را بگیرید. این به این معنی نیست که امام انسان نبودند و عواطف نداشتند، خیر. امام فردی عاطفی بودند. یادم می‌آید در یکی از عملیات‌ها که در دزفول انجام شده بود من مسئولیت مناطق بمباران شده را به عهده داشتم. به آنجا رفتم و جوانی را دیدم که به سر خرابه‌ای نشسته بود و گریه می‌کرد. جلو رفتم تا به او تسلیت بگویم. به من گفت ۱۳ تن از اعضای خانواده‌ام را از دست داده‌ام حالا آمده‌ای به من تسلیت بگویی؟ جریان این خاطره‌ را برای امام شرح دادم. امام با شنیدن این واقعه زار زار گریه ‌کردند، به گونه‌ای که شانه‌هایشان می‌لرزید و فرمودند آن جوان راست می‌گوید و حق با اوست. امام نگفتند که آن جوان منافق و یا بی‌دین است و یا بی‌راه می‌گوید. امام یک چنین عواطفی داشتند.

 

آیت الله مهدوی کنی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر شهادت بیش از چهار هزار روحانی در ایام انقلاب و دوران دفاع مقدس نیز گفت: در طول دفاع مقدس و انقلاب از هزار نفر مردم عادی چهار نفر شهید شده‌اند اما از هر هزار روحانی ۴۰ نفر به شهادت رسیده‌اند که شهیدان محلاتی،‌ مفتح، ‌مطهری‌، شاه‌آبادی و شهدای ائمه جمعه مصداق این آمار است. حضور این شهدا یک حضور عملی بوده است و تنها یک حضور «مداد العلمایی» نبوده است بلکه حضور آن‌ها «دماء العلمایی نیز بوده است».

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین درباره‌ شخصیت شهید محلاتی نیز خاطرنشان کرد: شهید محلاتی از دوستان باوفای ما در جامعه روحانیت بود و به عقیده من شهید مظلومی بود. چنانچه دوستانش مظلوم واقع شدند. ما قبل از انقلاب نام او را «موتور العلماء» گذاشته بودیم چرا که در یک شب گاهی برای اعلامیه‌های امام چند شهر را با ماشین‌ خودش طی می‌کرد تا از علما برای اعلامیه‌های امام امضاء بگیرد.

 

آیت‌الله مهدوی کنی به حضور در مسجد آیت‌الله طالقانی اشاره کرد و گفت: ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، گاهی به مسجد آیت‌الله طالقانی می‌رفتیم. در روزی که مبعث پیامبر (ص) بود، مرحوم بازرگان سخنرانی می‌کرد و همیشه هم سخنرانی خوبی داشت. در آن روز خطاب به علمایی که در مجلس حضور داشتند، گفت: آقایان علما، از محراب‌ها بیرون بیایید. اسلام فقط نماز و روزه و غسل نیست. اسلام، اقتصاد، سیاست‌، حکومت و مدیریت دارد. ما این حرف‌ها را آن روز شنیدیم و بعد‌ها وقتی با آقای بازرگان در شورای انقلاب جمع شدیم آقای بازرگان گفت: آقایان، شما بازگردید به‌‌ همان مسجد‌هایتان. من گفتم آقای مهندس بازرگان ما دیگر به مسجد باز نمی‌گردیم. یادت هست در مسجد مرحوم طالقانی چه می‌گفتی؟ ما را می‌خواهید ابزار کنید؟

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به روحانیون تأکید کرد: آقایان، ‌آخوند ابزاری نشوید که سیاست‌ها شما را برای خواسته‌های خودشان ابزار کنند. روحانیت باید استقلال فکری و عملی داشته باشد. اما معنی این حرف این نیست که با ولایت و دولت ناسازگاری داشته باشید. روحانی باید شخصیت خودش را در علم و عمل نشان دهد و وقتی چنین شخصیتی را نشان داد، می‌تواند مستقل باشد. ما نباید ابزار باشیم در عین حال که بعضی وقت‌ها وظیفه‌مان این است که دولتی را تائید کنیم و وارد مسائل سیاسی شویم‌، اگر ابزار شویم مانند سال‌های سابق که دولت‌ها علما را ابزار خودشان کردند، می‌شویم.

 

آیت‌الله مهدوی کنی در این یادواره همچنین اظهار کرد: امام در وصیت‌نامه‌شان به روحانیت فرمودند که همیشه در صحنه باشید و در تمام انتخابات حضور داشته باشید چرا که روحانی باید بصیر باشد.

 

وی ادامه داد: می‌خواهم به برادران روحانی‌ای که در نمایندگی ولی فقیه در سپاه فعالیت می‌کنند، چند تذکر بدهم. ‌شما که در این مکان‌ها خدمت می‌کنید حواستان جمع باشد یکی اینکه ابزار نشوید، به صدا‌ها و نداهایی که خلاف جهت رهبری است گوش ندهید و به موضوعاتی که اختلاف‌برانگیز است، گوش ندهید. امام علمای آن زمان را دعوت کردند و فرمودند: به شما این نوید را می‌دهم که این انقلاب راه خودش را خودش باز کرده و روی غلطک افتاده است، دشمن کاری را پیش نمی‌برد. شاید کارهای ایذایی انجام دهد ولی این انقلاب ثابت شده است. اگر با هم باشیم دشمنان کاری را پیش نمی‌برند.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری به خصوصیات شهید میثمی اشاره کرد و افزود: او توانست ارتش و سپاه را گردهم آورد. این هنر است وگرنه دعوا ایجاد کردن که هنر نیست. مقصودم این نیست که کسانی که ضد انقلاب هستند را زیر پوشش خودمان قرار دهیم. از سوی دیگر، کسانی که داخل این انقلاب هستند ممکن است مسئولیت‌هایشان با هم تفاوت داشته باشد. اگر ما طرفدار ولایت هستیم، باید تا می‌توانیم جذب حداکثری داشته باشیم.

 

آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها گفت: ما اکنون دشمن داخلی و خارجی زیادی داریم خودمان هم اشتباهاتی در مدیریتمان داریم اما باید دست یکدیگر را بگیریم تا این مشکلات جبران شود.

 

رئیس مجلس خبرگان رهبری، صداقت‌، صفا و صمیمت را از دیگر ویژگی‌های شهید میثمی برشمرد و افزود: در بهشت دل‌های عقده‌ای را راه نمی‌دهند چرا که بهشتیان اهل کینه و حسد نیستند.

 

رئیس مجلس خبرگان در پایان گفت: بعضی از دوستان قبول دارند که اگر من الان حرف می‌زنم از روی عقیده است و سیاسی کاری بلد نیستم گرچه آخوند سیاسی‌ای هستم اما سیاسی کاری بلد نیستم حتی به تصریح رفقای خودم، مهدوی‌کنی حرفی که زده است عقیده‌اش است. ما باید در جمع باشیم و توسلمان به خدا، شهداء، امام زمان (عج) باشد و از خدا بخواهیم که به راه راست هدایتمان کند. مبادا من و شما بعد از سال‌ها ورود به این انقلاب روسیاه باشیم و روزی در پیشگاه خدا حسرت بخوریم و بگوییم خدایا ما یک عده را هدایت و رهبری کردیم، آن‌ها به بهشت می‌روند اما ما خودمان از قافله عقب مانده‌ایم.

 

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله مهدوی کنی سخنران ویژه این یادواره از سیاسیون قبل و اوایل انقلاب نیز صحبت به میان آورد.

 

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از مهندس بازرگان یاد کرد. او در عین اینکه می‌گفت مهندس بازرگان انسان خوبی بوده است و شاهد نمازهای شب وی بوده اما یادآور شد که شخص مهندس بازرگان اذعان می‌کرد فردی انقلابی نیست. او که بخش قابل توجهی از سخنانش به خاطرات مهندس بازرگان قبل و بعد از انقلاب اختصاص پیدا کرد با بیان خاطره‌ای از تغییر مواضع بازرگان در قبل و بعد از انقلاب پرده برداشت.

 

همچنین آیت‌الله مهدوی کنی وقتی می‌خواست از دکتر سحابی نام ببرد عبارت «دکتر سحابی رضوان‌الله علیه» را بکار برد.

 

آیت‌الله مهدوی کنی گفت: «رهبری عزیز دو، سه ماه قبل برای عیادت به خانه ما آمدند، من از ایشان یک گلایه کردم و گفتم با برخوردی که برخی دوستان می‌کنند علی می‌ماند و حوضش. ایشان گفتند علی حوضش خیلی بزرگ است. علی حوضش بزرگه یعنی همه باید بیایند داخل این حوض و زیر پرچم ولایت سینه بزنند.»

 

آیت‌الله مهدوی کنی وقتی می‌خواست نگاه امام راحل نسبت به اینکه روحانی باید بصیر باشد را اعلام کند، گفت: «امام می‌فرمودند روحانی که فرق بین پنیر و صابون برگردان را نمی‌داند به درد انقلاب نمی‌خورد.»

کلید واژه ها: مهدوی کنی بازرگان محلاتی


نظر شما :