شمس‌الدین مفتی درگذشت

۱۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۴ کد : ۲۵۵۲ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: سایت حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق (PUK) پیام تسلیت جلال طالبانی ریاست جمهوری عراق به مناسبت درگذشت شمس‌الدین مفتی را منتشر کرد.

 

جلال طالبانی در این پیام  درگذشت وی را خسارت و زیانی بزرگ برای مردم کرد توصیف کرده و خطاب به عدنان مفتی - از افراد بلندپایه حزب اتحادیه - نوشته است: خیلی از خبر تاسف‌انگیز درگذشت فرزند دلسوز و تلاشگر کردستان و دوست قدیمی و باوفایم نگران و پریشان شدم و هرگز شرح مبارزه و تلاش‌های وی را فراموش نمی‌کنم. وی در ایام تحصیل هم انسانی فعال بود و در زندگی سیاسی هم از اعضای موسس حزب دمکرات کردستان در سال‌های اولیه مبارزه حزبی بود و در قیام مسلحانه ۱۹۶۱ کردهای عراق هم در بخش دیپلماسی و روابط خارجی حزب فعالیت زیادی داشت. از خدای منان آرزومندم که بهشت برین جای این چهره تاریخی کرد‌ها باشد و روحش قرین رحمت و الطاف خداوندی باشد. مام جلال، برلین، ۲۳ تیرماه ۱۳۹۱

 

شمس‌الدین مفتی (با املا کردی: شه‌مسه‌دین موفتی) عموی عدنان مفتی، رئیس قبلی پارلمان کردستان عراق بود. او در سال ۱۹۳۳ در اربیل متولد شد و حدودا یکسال از جلال طالبانی بزرگتر بود. در ایام دبیرستان با طالبانی دوستی‌اش برقرار شد و سپس هر دو از دانشکده حقوق دانشگاه بغداد فارغ‌التحصیل و پس از آن وکیل دادگستری شدند. خانه‌اش در بغداد در دوره‌ای مامن و مخفیگاه عبدالرحمن قاسملو بود. سال ۱۹۵۴ در گروه دانش‌آموزی حزب دمکرات کردستان عراق در شهر اربیل فعالیت خود را آغاز کرد.

مفتی سال ۱۹۵۸ بعد از کودتای عبدالکریم قاسم، نماینده مصطفی بارزانی در روابط خارجی بود و حتی در گفت‌وگو با نمایندگان حکومت و یا فرستادگان کشورهای اروپایی هم شرکت داشت. سال ۱۹۶۱ تحت تعقیب حکومت مرکزی عراق قرار گرفت؛ در سال‌های ۴-۱۹۶۳ در تهران در یکی از مراکز ساواک مستقر شد و مدتی در منزل عیسی پژمان از افسران بلندپایه امنیتی ساواک در کردستان عراق، سوریه و ترکیه اقامت گزید، زیرا حرکت مسلحانه کردهای عراق در سال ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۷۵ به دستور شاه و بنا به طرح فوق سری ساواک اجرا شد. بعد‌ها وقتی که ساواک نمایندگان اسرائیل را به کردستان عراق برد، وی جزو افرادی بود که با آن‌ها همراه شد.

 

مفتی پس از فروپاشی حزب دمکرات کردستان عراق در سال ۱۹۷۵، کمک وافری به جلال طالبانی کرد تا دوباره در کردستان فعالیت حزبی خود را آغاز کند. سال ۱۹۹۴ هم در جنگی که مسعود بارزانی راه انداخت، وی جزو افرادی بود که بار‌ها سعی در وساطت داشت. او روز ۹ مه ۲۰۱۲ در بیمارستانی در لندن به دلیل سکته قلبی در گذشت.

 

در کتاب گفت‌وگوی عرفان قانعی فرد با عیسی پژمان در کتاب تندباد حوادث آمده است که شمس‌الدین مفتی سال‌ها بعد در هلند، موضوع دخالت ک.گ. ب در ترور تیمور بختیار را افشا کرد. هرچند که پژمان در نامه‌ای اختصاصی توسط حسن پاکروان موضوع را به اطلاع شاه رسانده بود.

 


 از راست به چپ: میهماندار ساواک - عیسی پژمان - جمشید امانی - شمس‌الدین مفتی - علی عسگری - پارک سعدیه شیراز ۱۳۴۱(برگرفته از کتاب تندباد حوادث)

 

کلید واژه ها: شمس‌ الدین مفتی کردستان


نظر شما :