بادامچیان: مهندس موسوی طرفدار مصدق بود/ نوار آیت تحریف شده بود

۱۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۲ کد : ۲۵۴۸ از دیگر رسانه‌ها
تاریخ ایرانی: ماهنامه صبح دوکوهه گفت‌وگویی با اسدالله بادامچیان، قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره حسن آیت، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی انجام داده که گزیده‌هایی از آن را می‌خوانید:

 

* [قبل از انقلاب] شهید آیت با عناصری که او را می‌شناختند، یک تشکیلات زیرزمینی در ارتش داشت. البته هدف آن‌ها مبارزه مسلحانه نبود، بلکه بیشتر یک مبارزه سیاسی بود. من در جریان مبارزات با افراد و گروه‌های زیادی ارتباط داشتم که از جمله آن‌ها شهید آیت و تشکیلاتی بود که در ارتش داشت... او امید داشت به واسطه این تشکیلات سر بزنگاه بتواند دو کار بکند، یکی اینکه از درون، ارتش را فلج کند و کار دوم که به نظرش طولانی مدت بود، این بود که بتواند روزی از راه کودتا مثل عبدالناصر، رژیم را عوض کند. چون به آقای عبدالناصر خیلی علاقه‌مند بود.

 

* شهید بهشتی، باهنر و دوستان دیگر برای شورای مرکزی اولیه حزب جمهوری اسلامی از شهید آیت دعوت کردند. آیت در شورای مرکزی حزب توانست ابتدا دبیر سیاسی حزب شود. اما نتوانست تشکیلات ایجاد کند، برعکس آقای میرحسین موسوی، وقتی مسوول واحد سیاسی شد، تشکیلات ایجاد کرد و توانست کار منظمی را در روزنامه جمهوری اسلامی و سازمان داخلی‌شان راه بیندازد. این مرحله آغاز آشنایی ما با شهید آیت بود.

 

* کسانی که می‌گویند آیت مشکوک است، باید دلیل داشته باشند. اینکه هر مبارز سیاسی در جریان مبارزات در گروه‌های مختلف فعالیت کند، یک چیز طبیعی است. این هم که گاهی متوجه ماهیت آن گروه نباشد، تردیدآور نیست. مثلا ما با نظر مساعد آیت‌الله مطهری و دوستان دیگر به سازمان مجاهدین خلق رفتیم، حالا یکی این سابقه من را ببیند و بگوید بادامچیان حتما مشکوک است، این حرف درستی نیست.

 

* آیت طرفدار اصل ولایت فقیه است. بنابراین هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی، کسانی که با ولایت فقیه مشکل دارند، با او مخالف بودند. همه گروه‌های انحرافی و التقاطی و قدرت‌طلب، با آیت دعوا دارند. بنی‌صدر، چریک‌های فدایی خلق، حزب توده، جبهه ملی، فروهر، نهضت آزادی، حبیب‌الله پیمان و مهندس موسوی از جمله مخالفان آیت هستند.

 

* مساله نوار آیت، یک توطئه بود که چند هدف داشت. تنها مربوط به آیت نبود، علیه شهید بهشتی و حزب جمهوری اسلامی هم بود. این توطئه علیه مردم هم بود تا مردم حرف‌های روشنگرانه آقای آیت را نشوند. بنی‌صدر چون احساس کرده بود امام علیه او موضع نمی‌گیرد، فکر کرده بود با زدن این تیتر و نوشتن بخش‌هایی از نوار صحبت‌های آیت، با یک تیر دو نشان بزند، هم آقای آیت و هم حزب و رقبای دیگر را تخریب کردند. در این توطئه شخصی به نام کفایتی که از عناصر سازمان منافقین بود، با شهید آیت یک دیدار مخفی می‌کند و نواری را از صدای او پر می‌کند که البته این قضیه توطئه مشترک بنی‌صدر و منافقان بود. البته کفایتی، ابتدا نزد آیت‌الله موسوی تبریزی نماینده تبریز رفته بود و کوشیده بود از او اعترافاتی را بگیرد. مثلا گفته بود موسی خیابانی – نفر دوم سازمان مجاهدین – را می‌خواهیم ترور کنیم، شما جایز می‌دانید؟ مرحوم آقای موسوی تبریزی گفته بود ما با ترور مخالفیم و به همین دلیل نتوانسته بود دستاویزی از او بگیرد.

 

کفایتی بعد از ناکامی در این مرحله، با تجربه بیشتری نزد آقای آیت می‌رود و بدون اینکه آیت بداند که صحبت‌هایش ضبط می‌شود، صدای او را ضبط می‌کند و آن را در اختیار بنی‌صدر قرار می‌دهد و او هم آن را با تحریف و سانسور چاپ می‌کند. بعد از چاپ حرف‌های تحریف شده آیت، دفتر هماهنگی رییس‌جمهور با مردم، سازمان منافقین و... طبق یک نقشه از پیش طراحی شده، موج سنگینی علیه آیت به راه انداختند، به طوری که شهید آیت، «آیت کودتاچی» لقب گرفت. بعد از به راه افتادن این هجمه علیه شهید آیت، جلسه‌ای در شورای مرکزی حزب برای بررسی این موضوع تشکیل شد. آقای آیت در آن جلسه گفت: «این‌ها حرف‌های من را تحریف کرده‌اند و من این حرف‌ها را نزده‌ام.» در این موقعیت، آقای موسوی و همفکرانش که به شدت با آیت مخالف بودند و آیت هم شدیدتر با آن‌ها مخالف بود، بلافاصله فرصت را مغتنم دانستند و آیت را در شورای مرکزی و روزنامه کوبیدند و بعد هم از طرف حزب در روزنامه مقاله نوشتند و گفتند درست است که ما روزنامه حزب جمهوری هستیم، اما افکارمان جداست و این‌ها را قبول نداریم. برای از بین بردن جوی که علیه آیت درست کرده بودند، قرار شد آقای آیت مصاحبه‌ای کند و توضیح‌هایش را ارایه کند. در همین موقع آقای موسوی و همفکرانش در حزب، پیشنهاد اخراج آقای آیت از حزب را دادند. ما و مرحوم آقای بهشتی مخالف کردیم. شهید بهشتی گفت: اخراج آیت دقیقا به نفع آقای بنی‌صدر است. ممکن است آقای آیت بی‌احتیاطی کرده باشد، ولی این دلیل بر اخراج او نمی‌شود. چون آیت گفته بود حرف‌هایش را تحریف کرده‌اند، قرار شد اصل نوار را از بنی‌صدر بگیریم. بنی‌صدر حدود ۲۰ روز طول داد تا بالاخره نوار را داد. بعد از بررسی نوار مشخص شد، بنی‌صدر حرف‌های آقای آیت را تحریف کرده است.

 

* آیت، موسوی را پیرو خط پیمان می‌دانست و معتقد بود خط پیمان در نهایت به سازش با آمریکا می‌انجامد و ظاهرا پیش‌بینی دقیقی هم کرده بود. آقای مهندس موسوی طرفدار مصدق بود. او کاملا شاگرد حبیب‌الله پیمان – رییس جنبش مسلمان مبارز – بود. بنابراین طبیعی بود که بین افکار آقای موسوی و تفکر آیت، تضاد وجود داشته باشد. آقای آیت، موسوی را فردی التقاطی و انحرافی می‌دانست و معتقد بود آقای موسوی در آینده نوکر آمریکا می‌شود، این مساله را با صراحت می‌گفت. شب هفتم تیر، در جلسه شورای مرکزی وقتی بحث تصدی وزارت خارجه آقای موسوی مطرح شد، آیت گفت: «من مخالفم و در مجلس شورای اسلامی هم مخالفت می‌کنم.» رفقای آقای موسوی به آیت گفتند شما عضو شورای مرکزی حزب هستی و حق نداری خلاف نظر حزب عمل کنی و به ما هم گفتند اگر آقای آیت مخالفت کرد، از حزب اخراجش کنیم. اما آقای آیت گفت: «اخراج یا هر چیز دیگر برایم مهم نیست. من وظیفه الهی خودم می‌دانم و باید مخالفت کنم.»
 

کلید واژه ها: بادامچیان میرحسین موسوی حسن آیت نوار آیت


نظر شما :