زندان قصر موزه شد/ بازسازی سلول فرخی یزدی

۲۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۹ کد : ۲۴۸۷ از دیگر رسانه‌ها
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با اعلام بهره‌برداری از باغ موزه قصر در شهریور ماه، جزئیات بخش‌های مختلف این مجموعه تاریخی و تفرجگاهی را برای خبرنگاران و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران به نمایش گذاشت.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اصغر مونسان در جریان بازدید خبرنگاران به اتفاق معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از مجموعه باغ موزه قصر که قرار است ۱۷ شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد، به توضیح بخش‌های مختلف این مجموعه پرداخت و گفت: مجموعه باغ موزه دفاع مقدس بیانگر تاریخ ۲۰۰ ساله کشور است.

 

وی با بیان اینکه زندان قصر پس از به قدرت رسیدن رضاشاه و تشکیل دادگستری، به عنوان اولین زندان مدرن مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته شد، افزود: طراحی این زندان توسط افسر قزاق، نیکولای مارکوف صورت گرفت.

 

به گفته وی زندان قصر با رعایت کامل حقوق زندانیان ساخته شد و دارای بخش‌هایی همچون نمازخانه، حمام و امکانات رفاهی بود که در سال ۱۳۰۸ ساخته شد.

 

مونسان با بیان اینکه کار عمرانی و مرمت این پروژه از دیگر پروژه‌های شهری متفاوت بوده است، گفت: در مجموعه ساختمان‌های باغ موزه قصر مقاوم‌سازی لرزه‌ای صورت گرفته است.

 

مونسان با اشاره به اینکه فرخی یزدی یکی از مشاهیر کشورمان است که مدتی در زندان قصر زندانی بوده است، خاطرنشان کرد: دیواره‌های سلولی که وی در آن به سر می‌برده حاوی اشعار فرخی یزدی است و از همین جا مشخص شد که این شاعر در کدام سلول زندانی بوده است. به گفته مونسان سلول فرخی یزدی به‌‌ همان شکل حفظ شده و تنها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به باغ موزه قصر یک سال به طول انجامید، افزود: در این مدت کمیته‌های مختلفی با حضور زندانیان سیاسی مقاطع مختلف زمانی تشکیل شد و آرشیوی از خاطرات، تصاویر و اسناد آن‌ها گردآوری شده که در محتوای موزه قصر به آن استناد شده است.

 

مونسان از پیش‌بینی استودیوی ثبت تاریخ شفاهی در بخشی از باغ موزه قصر خبر داد و گفت: مصاحبه‌های انجام شده با زندانیان سیاسی در این استودیو برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده است و مراجعان می‌توانند خاطرات خود را نیز در این مجموعه ثبت و ضبط کنند تا آرشیو اطلاعات این حوزه کامل‌تر شود.

 

بخشی از مجموعه باغ موزه قصر نیز به بازسازی زندان قصر در دوره پهلوی دوم اختصاص داشت که از بخش‌های مختلف آن همچون بند‌ها، سلول‌های انفرادی و حیاط‌های این مجموعه بازدید به عمل آمد.

 

مسجد زندان قصر که در سال ۱۳۴۵ ساخته شده بود نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که مورد بازسازی قرار گرفته و در فضای آن فیلم‌ها و تصاویر آرشیوی مربوط به زندان قصر در دوره پهلوی دوم به نمایش گذاشته می‌شود.

 

مونسان با اشاره به عبور قنات‌های متعددی از زیر مجموعه زندان قصر در گذشته اظهار کرد: اصطلاح آب خنک خوردن که خطاب به افراد زندانی اطلاق می‌شود از اینجا سرچشمه گرفته است.

 

مجموعه حمام‌های زندان قصر نیز حفظ شده و فضای روی آن به کافی شاپ و فضای تفرجگاهی برای استفاده شهروندان تبدیل شده است.

 

ساختمان ویژه بند سیاسی در دوره پهلوی دوم نیز بخش دیگری از اماکنی بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.

 

بخش‌های مختلف بند سیاسی شامل زندان‌های انفرادی و عمومی، سالن ملاقات و محوطه‌های باز این بند به طور کامل بازسازی شده بود و با استفاده از تمهیداتی همچون بازسازی صدای گفت‌و‌گوی زندانیان با ملاقات‌کنندگان، فضای این مجموعه خاطره‌انگیز شده بود.

 

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ۴ دستگاه تلسکوپ بر فراز برج دیده‌بانی زندان قصر نیز قرار گرفته که به صورت دائمی چهار سیاره منظومه شمسی را رصد می‌کند و تصاویر آن در نمایشگرهای LED پیش‌بینی شده در فضای تفرجگاهی باغ موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

کلید واژه ها: زندان قصر فرخی یزدی


نظر شما :