خانهٔ عزت‌الله انتظامی در انتظار تبدیل شدن به موزه

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۱ کد : ۲۳۴۴ از دیگر رسانه‌ها
خانهٔ عزت‌الله انتظامی در انتظار تبدیل شدن به موزه
پس از گذشت نزدیک به یک سال از طرح موضوع تبدیل خانهٔ قدیمی عزت‌الله انتظامی به موزه، کار واگذاری آن به شهرداری نهایی شد.

 

انتظامی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری ایسنا با تایید این مطلب گفت: خانه برای تبدیل شدن به موزه به شهرداری «شمیران» تحویل داده شد.

 

شهریور ماه سال گذشته بود که آقای بازیگر از تبدیل خانه‌اش به خانه موزه خبر داد و اعلام کرد: «برای اولین بار است که در هنر و سینما چنین اتفاقی می‌افتد و خانه شخصی که در هنر فعال بوده تبدیل به موزه می‌شود.»

 

عزت‌الله انتظامی اواخر شهریور ماه به همراه عکاس و خبرنگار ایسنا در این خانه که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد حضور پیدا کرد و توضیحاتی را ارائه کرد.

 

آقای بازیگر سینما گفته بود: «خانه کوچکی حدود ۱۰۰ متر در یوسف آباد داشتم که آنجا را در سال ۴۹ به مبلغ ۳۷ هزار تومان فروختم و با کمک وام بانکی این خانه را در قیطریه ۳۱۵ هزار تومان خریدم که تا سال ۵۷ قسط‌های آن را پس دادم.»

 

انتظامی یادآور شده بود: «همزمان با اکران فیلم "گاو" به این خانه که ۴۵۱ و نیم متر متراژ دارد نقل مکان کردیم و سایر فیلم‌هایی که بازی کردم صحبت‌های اولیه‌اش در همین حیاط شده است. افرادی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و بهمن فرمان‌آرا به اینجا آمدند و با هم صحبت کردیم.»

 

وی گفته بود: «من در این خانه خاطرات زیادی دارم و دوست ندارم از بین برود. می‌توانم اینجا را به قیمت زیادی بفروشم و یا اگر پنج طبقه ساخته شود پنج واحد ۱۵۰-۱۶۰ متری به من می‌دهند. اما دوست ندارم این اتفاق بی‌افتد.» این هنرمند یادآور شده بود: «بچه‌هایم هم احتیاجی ندارند و این خانه و وسایلش با موزه شدن ماندگار خواهد شد و در نبودم می‌تواند یادگاری باشد.»

 

انتظامی با اشاره به خانه موزه‌های شهید مطهری و شریعتی گفته بود: «من این خانه‌ها را دیده‌ام. اما اینجا با توجه به وسایل و عکس‌های زیاد و قدیمی که موجود است، می‌تواند بسیار غنی باشد. چیزهایی در اینجا است که در هیچ کجا نیست، مانند بروشورهایی از هنرهای دراماتیک که به تاریخچه این هنر‌ها می‌پردازد و بسیار ارزشمند است. ضمن اینکه خیلی‌ها این کار من را پسندیدند.»

 

۱۰ بهمن ماه انتظامی از آغاز تغییر و تحولات در این خانه خبر داد و توضیح داد: «وسایل خانه به انبار خانه هنرمندان منتقل شده و قرار است با کمک بهروز غریب‌پور فضاسازی لازم انجام شود و یک طبقه هم روی خانه احداث و تبدیل به سالن نمایش ‌شود. خانه، تحویل شهرداری شمیران، ‌آقای مهندس جاوید می‌شود تا کارهای نهایی انجام شود.»

 

اما زمان تغییر و تحولات به طول انجامید و تا سال جدید ادامه داشت و در ویژه برنامه نوروزی تلویزیون هم آقای بازیگر در مستندی درباره خانه‌اش توضیح داد و خواستار روشن شدن تکلیف آن شد.

 

و باید منتظر ماند تا ببینیم چه وقت درب خانه شماره ۲۸ کوچه شهید احمدی قیطریه به عنوان خانه موزه عزت‌الله انتظامی به روی مردم و علاقمندان آقای بازیگر سینمای ایران باز می‌شود.

 

انتظامی در خصوص خانه موزه‌اش برای ایسنا نوشت: «خوشحال هستم که در تمام مدت ۴۰ سال که با خانواده‌ام اینجا زندگی می‌کردم فقط به کارهای فرهنگی و هنری (سینما و تئا‌تر) پرداخته‌ام. آرزو داشتم برای موزه شخصی و فعالیت‌های هنری اختصاص پیدا کند. به امید خدا انشاءالله».

کلید واژه ها: عزت الله انتظامی


نظر شما :